• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HollyGolightly

    Skogsbruden: Det enda jag kan svara på av alla dina frågor är hur jag gjorde med medicinerna när jag flög hem. Jag la allt i incheckat bagage eftersom IL-påsarna innehåller mer än 100 ml. Lite av en chansning men jag resonerade att det var en relativt kort flygresa och det verkar ju ha gått bra. Nu köpte jag inga jättemängder medicin (vilket jag ångrade i efterhand), men jag gjorde inget särskilt ang tull. Har aldrig varit med om att man på Arlanda skulle kolla bagaget hos Greklandsresenärer, så tanken slog mig aldrig.

  • HRE

    Skogsbruden, jag åker också nästa vecka. Har inte oroat mig speciellt för att få hem medicinerna. Det är ju trots allt inte knark man tar med sig! Är väl inget olagligt med att köpa medicin utomlands.

    De här IL-påsarna ni pratar om - är det kylvara? Tror nog det är värre att ta dem i handbagaget om det är sprutor och vätska.

  • Lully Hill

    Jag är ingen expert men man får ta in medicin för eget bruk vad jag tror. Och det är säkert inget problem att hamstra lite. Det måste ju vara stora mängder för att tullen ska kunna hävda att det inte är för eget bruk.


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

    Från läkemedelsverkets hemsida. Att skicka läkemedel - regler för in- och utförsel


    På den här sidan finner du vanliga frågor och svar vad gäller in- och utförsel av läkemedel per post för personligt bruk till respektive från Sverige.


    In - och utförsel per post för personligt bruk

    Vid införsel per post måste läkemedlen lagligen ha erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk från ett EES-land ( EU-länderna samt Island, Liechtenstein och Norge) och dessa får motsvara högst ett års förbrukning. För information om vilka länder som ingår i EU, se länk till EU-upplysningen under externa länkar. Läkemedlen måste vara godkända både i Sverige och i exportlandet och ha köpts på apotek eller motsvarande. Om läkemedlet är receptbelagt i det ena eller i båda länderna måste det vara utskrivet av en behörig förskrivare (läkare, farmaceut eller liknande) inom EES. Du måste själv kunna visa att de ovan nämnda kraven är uppfyllda. Att ett läkemedel är för personligt bruk kan visas till exempel genom att det är försett med en apoteksetikett med ditt namn, ett recept eller ett läkarintyg.


    Det är förbjudet att för personligt bruk föra in läkemedel från ett land utanför EES via post.


    Narkotikaklassade läkemedel och läkemedel som omfattas av lagen om förbud mot vissa dopningsmedel får inte tas in i Sverige via post.


    Om läkemedel ska skickas från Sverige till ett annat land gäller mottagarlandets införselregler, kontakta mottagarlandets ambassad. För lista över ambassader, se länk under externa länkar.


    Vilka regler gäller för införsel av läkemedel till Sverige för mig som privatperson?

    Om du reser från ett land inom EES (EU samt Island, Liechtenstein och Norge) får du vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för högst ett års förbrukning. Läkemedlen ska lagligen ha erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk. Du som reser från ett land utanför EES får vid varje inresa till Sverige föra in läkemedel för personligt bruk motsvarande högst tre månaders förbrukning.


    Du ska alltid kunna styrka medicinskt ändamål och personligt bruk

    Du ska alltid kunna styrka att läkemedlet lagligen har erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk. Detta kan för receptbelagda läkemedel visas till exempel genom att läkemedlet är försett med en apoteksetikett med ditt namn, ett recept eller ett läkarintyg.


    För narkotika- och dopningsklassade läkemedel gäller särskilda regler, se nedan.


     


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Skogsbruden

    Tack snälla för hjälpen. Vi får väl chansa, för något intyg eller recept lär jag ju inte ha. Men man kan ju inte ha otur jämt.

    Holly: Du tog alltså Clexanesprutorna i incheckat bagage också?

    Jag kommer ihåg att en del av er har fått IL-dropp när ni har varit nere i Aten. Är det något ni har kommit överens om innan med doktorn? Är det för att ni snart efter ska göra ett försök? Vi kommer ju att vara där en månad innan nästa försök. Ska man försöka få till något?
     

  • Singoalla8001

    Är det någon som ska till Grekland denna vecka? Jag åker till Athen tors-sön med SAS, mellanlandar i Köpenhamn. Jag åker själv och tänkte bunkra upp med prednisolon. Varken min VC läkare eller min ivf klinik vill skriva ut det. Tänkte ta en sväng in på Dr D:s klinik och bara se hur det ser ut där när jag ändå har vägarna förbi. Ska bo på Electra hotel som är mitt i Athen centrum.

  • HRE

    Oh, så synd.. Jag åker måndag - onsdag nästa vecka och åker själv.
    Betyder det att jag inte ska handla till dig?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!