• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Skogsbruden

    Kom på en sak till jag funderar på. Vet någon ungefär hur lång tid efter operationen man måste vänta innan man kan göra ett nytt försök? Dr D pratade om att man har ett fönster efter en operation på två månader då det är extra positivt att göra ett nytt försök eftersom kroppen är i chock (om jag förstod det rätt). Då verkar det ju som om det är snart efter.

  • singhatjejen

    Skogsbruden: Jag gjorde operationen genom Peny på Serum. Och när du nu snackade om fönster sa hon att man hade ett fönster på 6 månader efter operationen. Fast det handlade om snittet i livmodern i och för sig...

  • Zinfandel
    singhatjejen skrev 2013-02-21 13:35:43 följande:
    Zin: Tack! Hade för mig det där med dhea - så himla synd. Känns som jag borde försöka boosta äggkvaliteten men då triggar jag mitt immunförsvar istället... hur man än vänder sig har man rumpan bak...
    Men jag kan också känna att det kan vara värt att chansa om man ändå provat allt annat! För vem vet egentligen vad som leder till vad..... Och vad är värst, kassa ägg eller ett galet immunförsvar?!
  • che71
    Lully Hill skrev 2013-02-21 14:03:49 följande:
    Jag skulle ta 15 mg per dag hela graviditeten och minst 6 veckor därefter. Sedan ska man trappa ned. Det verkar vara en vanlig ordination så det kan du ha som utgångspunkt!
    Det blir en himla massa askar  
    Tack!
  • Snart lycklig

    Puuhhh, ett ytterligare delsteg avklarat!

    Jag har idag på eftermiddagen varit till Dr D för ett nytt VUL. Tack gode gud, inga äggblåsor hade ägglossat i förväg (än så länge). Jag hade mycket  fertilt slem och då kan man ju också bli lite extra skrämd för att ägglossning närmar sig.


    Allt såg bra ut, han tycker "vi" hade gjort det bra!


    Fortfarande fanns 7 folliklar kvar, liksom på det senaste VUL i måndags kväll. Då fanns ju också en eller två pytte, men de frågade jag inte ens om idag. De var inte exakt lika stora, 13-20+ (13, 14+, 14+, 17+, 20, 20+, 20+). En hade skenat och växt lite fort och en hade växt lite saktare än förväntat, men ingen hade avstannat, bara det! Möjligen kan den skenande äggblåsan vara tom och likaså någon eller några andra också.

    Jag fick en Orgalutran av Dr D som jag fick ta på plats. Den ska dra ner LH lite,l för säkerhets skull. Även om han sett de nedre regionerna i detalj, kändes det ändå lite konstigt. Han kom tiollbaka i rummet innan jag hade hunnit ta på mig kläder. Jag fick vackert bara dra upp tunikan och stå där utan trosor för att sätta sprutan i valken på magen.

    Han tog alltså inget blodprov för LH, då de enda han skulle ha ordinerat om LH varit högt, var att ta en Orgalutran, vilket vi gjorde i alla fall.

    För att pusha de minsta folliklarna lite till skulle jag genast när jag kom till hotellrummet ta en dos på 75 av Menopur. Sedan inatt kl. 02.00 ska jag ta Ovitrelle. Jag har ställt telefonen på en massa tider däromkring, så jag inte missar att vakna. Ska även kolla om nattportieren (vet ej hur det stavas, men ni fattar) är vaken och kan väcka mig också. Som ni säkerligen förtsått är jag inte alltid den där lungna och avslappnade typen.

    Det är synd att jag inte bara kan glädjas åt det, för mig mycket, bra resultatet, utan rädslan för att spontanägglossa finns tyvärr fortfarande kvar. Kanske inte så konstigt då det nyligen drabbade mig. Det sitter mycket färskt i minnet.

    ÄP blir på lördag, runt kl. 13.00-13.30.

    Nu återstår att förlänga hotellvistelsen med en natt coh sedan försöka hitta en någorlunda billig resa hem på söndag. Det såg inte så lovande ut igår morse när jag letade.

    Jag har ju lite förhöjt TNF. Jag har valt att äta DHEA och Melatonin, då jag just nu inte gör några återföringar, men troligen låter jag bli innan återföring och den sista färska IVF. Jag har emellanåt nu under insamlingarna också låtit bli, beroende på vad Dr D ordinerat. T ex så har jag inte tagit DHEA och Fertile XX sedan förra sprutstarten i början av januari. Vet ej hur det blir nu efter äggplock. Melatonin har jag dock ätit hela tiden sedan den senaste hela IVF med återföring misslyckades i början av oktober förra året. Jag gjorde då uppehåll under ruvningstiden.

    Ibland har Dr D låtit mig ta DHEA under spruttiden, ibland vill han att jag sluta vid senaste ägglossningen. LIkaså har han varierat när jag ska ta respektive sluta ta Fertile XX. Jag tror han tar beslut efter hur mina cykler sett ut vid de olika stimuleringarna.

    Jag har också bestämt att jag vid den sista insamlingen, innan det avslutande färska IVF, ska göra en hysteroskopi hos Dr D, inte på Serum. Han kommer då också göra snitt som ska underlätta för embryona att fästa. Jag har gjort så mycket, så jag orkar helt enkelt inte göra hysteroskopi hos någon annan. Jag har visserligen redan varit i kontakt med Peny då jag skickade mensblod (som f ö visade negativt), men Dr D har gjort många hysteroskopi i England och säkerligen även här i Aten. Jag kommer att vara noga att begära från Dr D att han ska göra i stort sett som de gör hos Serum. Jag är säker på att han känner till vad de gör där. Jag känner att han vill mitt bästa, så jag litar på att han gör sitt yttersta.

    Nu blev det lite långt inlägg (igen).

  • HRE

    SnartLycklig, gud så skönt! Fantastiskt med så många äggblåsor!

    Förstår att du nojar över att ta sprutan 2 på natten, ställa alla klockor som finns bara. Och be receptionen som du tänkt!

  • singhatjejen

    Zin: ja det har du så klart rätt i....
    Snart lycklig: Grattis till lyckat vul och ett steg närmare! Förstår att du satsar fullt ut på dr D nu, skulle jag också göra. Tror absolut att han vet vad han gör. och tack för infon om melatonin och dhea. Får se om jag frågar dr D - är nog ändå försent för mig den här omgången... jag börjar nedreglera mig lördag 2 mars så det är ju snart... hinner nog nätt och jämt få hit grejorna. Well well. Går det åt skogen igen så testar jag.

  • Snart lycklig

    Tack HRE och Singahatjejen!

    HRE, fick du någon klarhet i din systers höga prolaktinvärde? Har hon kollats för PCO? Jag håller med Zin, vad jag läst mig till bör det medicineras. Kanske också bra för henne att få vetskap om detta, vilket hon säkerligen inte fått om hon inte testat sig för att donera.  

    Singha, visst skrev du att du gjort hysteroskopi hos Serum? Om du orkar ngn gång kan du väl inboxa mig och berätta vad och hur hon/de gör på Serum.'

  • HRE
    Snart lycklig skrev 2013-02-21 21:42:34 följande:
    Tack HRE och Singahatjejen!

    HRE, fick du någon klarhet i din systers höga prolaktinvärde? Har hon kollats för PCO? Jag håller med Zin, vad jag läst mig till bör det medicineras. Kanske också bra för henne att få vetskap om detta, vilket hon säkerligen inte fått om hon inte testat sig för att donera.  

    Singha, visst skrev du att du gjort hysteroskopi hos Serum? Om du orkar ngn gång kan du väl inboxa mig och berätta vad och hur hon/de gör på Serum.'
    Jag pratade med min syster och hon ska ändå till barnmorska/gyn snart så de får ta nya prover på henne. Kan vara hennes njurar som spökar. Hon är i alla fall allt annat än infertil eftersom hon blev gravid tjoff av misstag för ett tag sedan. Tror inte hon har PCO. Men hon måste självklart kolla upp det. Det kanske tom är bra att hon måste ta en massa tester för min skull...
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!