• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ninninn

    Che71: bor du i Göteborg kanske? De finns säkert någon privat klinik som tar fbc för en billig peng!

  • che71
    Ninninn skrev 2013-02-24 10:00:40 följande:
    Che71: bor du i Göteborg kanske? De finns säkert någon privat klinik som tar fbc för en billig peng!
    Nej Malmö.
    Vet bara inte hur jag ska formulera mig angående det hela.
    Har mailat några VC o frågat om hjälp med IL dropp o blodprover.
    Säger man bara att jag behöver ta FBC (vet de vilka prover som ingår då?) lite då o då för att kolla mina värden då jag får immunbehandling av en läkare i Aten?
    Kan de ge mig en stående lab remiss o sen maila svaren till mig efter varje prov för att underlätta det hela?
  • TWH

    Che, alla tre läkare jag har frågat har skrivit remisser till fbc, men försök hitta ngt ställe där du kan få svar samma dag, vissa levererar svaret efter någon dag el fler.

  • HollyGolightly
    che71 skrev 2013-02-24 09:49:19 följande:
    Är det tabletter eller kräm?
    Brukar de flesta behöva Progesteron?
    Jag gör ju inte IVF, blir gravid med Pergotime.

    Det jag har är tabletter, men jag har ingen aning om hur vanligt det är att man behöver progesteron över huvud taget.
  • TWH

    Che, om fe går med på att maila är det bra. De ställen jag har varit i kontakt med lämnar bara ut provsvaren till läkaren. Då har vi löst det så att jag hämtar ut provsvaren själv på sjukhuset och läkaren har skrivit i min journal att jag har rätt att hämta ut svaren utan hennes inblandning.

  • che71
    TWH skrev 2013-02-24 10:17:08 följande:
    Che, om fe går med på att maila är det bra. De ställen jag har varit i kontakt med lämnar bara ut provsvaren till läkaren. Då har vi löst det så att jag hämtar ut provsvaren själv på sjukhuset och läkaren har skrivit i min journal att jag har rätt att hämta ut svaren utan hennes inblandning.
    Det lät ju himla bra.
  • HollyGolightly
    TWH skrev 2013-02-24 10:17:08 följande:
    Che, om fe går med på att maila är det bra. De ställen jag har varit i kontakt med lämnar bara ut provsvaren till läkaren. Då har vi löst det så att jag hämtar ut provsvaren själv på sjukhuset och läkaren har skrivit i min journal att jag har rätt att hämta ut svaren utan hennes inblandning.
    Och där jag går ringer de upp mig och lämnar ut svaren på eftermiddagen samma dag. (Privat, Sthlm, kostar 300 per gång men det är det faktiskt värt. :)
  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-02-24 09:51:02 följande:
    Zin!

    Leukocytes 4.0-10.0
    Basofila <0.2
    Eosinofila 0.1-0.6
    Erytrocyter 3.9-5.2
    Lymphocyte 1.1-4.8
    MCH 27-33
    MCHC 317-357
    MCV 82-98
    Monocyter 0.1-1.0
    Neutrofila 1.7-8.0
    Thrombocytes 165-387
    TSH 1 Progesteron  
    Prolactin 65-470 

    Är det de proverna man ska ta varje gång sen, alltså FBC?
    Mailar du de sen till Dr D?
    Allt mellan Leukocyter & Trombocyter (alltså inte tsh, prog & prolaktin) är en Full Blodtstatus = FBC som mailas till Dr D i ett excelark du kommer att få.

     
  • Snart lycklig

    Jag är inte lika glad idag. I motsats t tidigare var inte alla 6 äggen mogna, endast 3. När jag frågade igår om alla var mogna, svarade han ja. Däremot blev alla 3 mogna äggen befruktade, vilket i sig är jättebra. Jag har nu totalt 5 befruktade embryon nedfrysta (dag 1) hos Dr D. Det är ju naturligtvis bra, men de fem har jag skrapar ihop på 4 resor, varav två gett utdelning överhuvudtaget. När jag tänker på det, känns det riktigt jobbigt. Flera kommer ju falla bort, när vi sedan ska odla dem t blastocyster. Precis landat och kollar min mail och får då detta besked. Just to let you know that out of 6 eggs, 3 were mature and 3 got fertilized and frozen today.  It is not the best but is a good result.  I hope you are happy All the best Just nu känns det som jag inte orkar mera.

  • HRE

    Snart Lycklig,

    Ja, du har kämpat för dina 5 ägg. Men.. du har ändå 5 ägg! Och kan någon fixa det här så är det nog Dr. D! Han kommer göra allt för att du ska lyckas! Du kommer ändå få några ägg till nästa gång.

    Nu ska du bara tänka framåt och fokusera på att må bra! Lättare sagt än gjort, jag vet. Men ändå det bästa.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!