• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Angels

    Hej!

    Jag har inte läst denna tråden, men har läst "Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem" för länge sedan och tanken har länge funnits där och jag har tänkt många gånger att det kanske är det som är felet för oss, även om det finns andra fel också.

    För att göra en lång historia kort så har jag genomgått 4 IVF i Sverige och en embryoadoption i Tjeckien. Jag har ofta blivit överstimulerad (är mycket känslig för mediciner) och får dubbla kärnor i cellerna plus att sambons spermier är slöa och få. Vi har gjort ett försök i Sverige med donerad sperma utan resultat, äggen blev sämre än med sambons spermier. Nu vill de göra ett sista försök i Sverige med mina ägg och även om jag känner mig väldigt negativ till att det skulle fungera så kör vi på det eftersom vi får försöket gratis.

    Det jag reagerat på är att alla dessa 5 gånger har jag ca 2 dagar efter återföring fått mensvärk. Varför? c tInstinktivt tror jag att min kropp vill göra sig av med embryona och försöker bekämpa dem, men varför? Är det någon annan som varit med om något liknande och det visat sig att immunförsvaret varit för aktivt? Jag har IBS men kan i övrigt inte påstå att jag aldrig är sjuk (som tydligen tyder på överaktivt immunförsvar) utan snarare kanske någon eller några gånger om året. Vi har dock en del immunologiska sjukdomar i släkten (nära familj och kusiner). Däremot har jag en väl65digt känslig kropp som reagerar starkt på mediciner och dessutom har jag efter alla nålstick blivit överkänslig mot nålarna också, så min hud reagerar kraftigt varje gång jag sprutar mig, så jag måste bedöva huden innan för att klara av att ta sprutorna.

    Jag har bestämt mig för att om detta inte funkar denna gången (kommer dock kräva ut kortison och trombyl) så kommer det inte bli fler försök förrän jag blivit utredd och vi sett om det kan bero på mitt immunförsvar, för jag orkar inte längre.

    Har ni några råd att ge mig, några tips och i övrigt, hur mycket kostar det att åka ner till Aten och göra denna utredning?

  • Saga33
    Maxad skrev 2013-03-11 17:45:43 följande:
    Saga33. Köp mEdicinerna i Aten om du är kvar. I Sverige har jag fått DHEA av min fertilitetsklinik. Prasteron heter den på Apoteket eller så har jag köpt DHEA under disk i hälsokosten eftersom det är förbjudet att sälja DHEA här. I annat fall kan man köpa via internet i England. Roligt att du redan är igång med att boosta kroppen, själv väntar jag på besked från Aten.
    Tack. Det är förbjudet med DHEA här också enl Dimitri. Vad jobbigt att det ska vara svårt att få tag i... Apoteken är stängda idag, så vi hann inte fixa ngt IL heller Men Dimitri kunde nog skicka sa han...
    Påskliljan skrev 2013-03-11 20:12:46 följande:
    Saga33: vi verkar ha liknande åkomma, han menar också att mina äggstockar ser bättre ut än vad IVF resulterat i. För min del rekommenderade han dock att jag skulle testa med IL i några cykler eftersom jag också hade högt TNF. Men när det inte gav resultat rekommenderade han också DHEA och Agnus Castus. Jag bor inte längre i Sverige, men min fertilitetsläkare här rekommenderade att köpa DHEA från www.siniq.com, han sa att det var en seriös sida. Tyvärr tror jag dock att det är förbjudet att sälja/importera som hälsokost i Sverige. Så jag vet inte om det kan funka för dig.
    Agnus Castus hittade jag bara i små doser (20mg) här, och Dr D sa att jag skulle ta 1000mg/dag, så till slut hittade jag en svensk hemsida som sålde det i högre doser. Vilken dos rekommenderade han till dig? Jag vet inte hur seriösa de är, men jag chansar.
    Adressen är www.vitaminbutiken.se
    Tack för tips! Min man åker ganska ofta till USA, vet du om man kan köpa DHEA där? För Angus Castus sa han bara att jag skulle följa ordination på förpackningen, så det känns ju lite svårt att veta... Jag ska kolla vitaminbutiken, om man vet tillverkaren så kan man ju kolla upp företaget etc... 
     
  • Påskliljan

    Ja i USA kan man köpa DHEA. Har hört att man i princip kan köpa det i vilken matvaruaffär som helst. Vet inte om det är sant, men det ska i alla fall inte vara så svårt att få tag på där.

  • Snart lycklig

    Singha, jag förstår dig så väl. Jag vet inte hur jag orkar egentligen. Jag bara gör.... Haft en liten tung period helt utan ork, varit jättetrött, somnat i soffan före 21.00. Ja, helt slut både fysiskt och mentalt. Jag mår också mkt dåligt av alla extraktion jag dragit på mig efter alla dessa hormoner. Jag behöver gå ner 10 kg om inte mera. Att stressa kroppen med bantning är inte heller ngn bra lösning. Jag tror jag orkar, för jag "måste", då jag har åldern och tiden mot mig, jag är redan f gammal..... Jag har hittills åkt 4 ggr till Aten för att samla och frysa in ägg, varav två blev helt lottlösa. I praktiken har jag alltså endast frusit in vid två tillfällen. Jag kommer gissningsvis samla 2 (eller möjligen 3 ggr) till och avsluta med ett färskt försök, där vi i samband också tinar upp de sedan tidigare infrysta. Tack o lov har jag ett flexibelt arbete, där jag kan ta ledigt m relativ kort varsel. Har faktiskt talat om hela historien f min chef, som är mkt förstående. Men visst, ibland känns det inte så bra, folk undrar säkert. Alltså blir återföringen närmare sommaren, vilket kan vara bra om det blir ett ledsamt resultat. Då finns kanske lite tid att hämta sig innan "hålla-skenet-ansiktet" ska på igen. Det finns också lite andra tuffa omständigheter runt mig, så dt är inte alltid lätt. Det jag oxå kan känna trötthet inför, är alla akupunkturpass och att svälja alla dessa tabletter/tillskott. Usch! Jag är så trött på att inte känna mig "fri". Lycka till nu med kommande behandling, oavsett återförande el ej. Jag har fått tillb lite energi de senaste dagarna. Hoppas det bara håller i sig. Skickar över lite t dig oxå. Kram

  • Solkattan

    Fått sambon att köpa dhea i USA i går. Han är inget "shopare" så det kan inte varit särskilt svårt att få tag i... :) Min tanke just nu är dock om det kan bli problem genom tullen? När han kommer tbx till sverige ? Han är dock inte medveten om vad han köpt... Jag sa att det typ var vitaminer. Och han har nog inte läst mer exakt på burken. Vet dock inte om jag vågar testa dem. I fertilitet syfte så ska de förbättra äggkvaliten väl.. ? Vilka negativa effekter kan de ha.. nån som kan berätta.. ?

  • Snart lycklig

    Lully, nu har jag hittat mina noteringar ang vilka doser av Menopur jag använde sist. Du undrade tidigare. Det var 150, 225, 150, 150, 225, 150, 150, 150, 75, 150, Ovitrelle. Andra ggr har dt varit 75 istället f 150 några dgr precis innan ägguttag. Denna gång kör han m 150, 150, 150 o sedan vet jag f n inte mera. Bara första gången hos honom gick han upp t 300 ett par dagar, aldrig sedan. Hur går dt f dig? Har du påbörjat en behandling? Hur som, lycka till när dt än blir av. Kram.

  • Snart lycklig

    Zin, eller ngn annan, vad säger de amerikanska forumen om att i samband med stimulering ta baby aspirin? Har du läst ngt om det? Förlåt att jag stör dig och frågar, men du är så kunnig. Dr D tror nog bara att dt hjälper efter ET. Fick svar fr tjejen som använt dt o fått bra resultat. Hon hade läst det på några amerikanska sidor. Hon hade visserligen endomitros, vilket enl henne ska dämpa blodtillförseln t äggstockarna o dt kompenserar baby aspirinet. Har du läst ngt om detta?

  • TWH

    Angels, detkostar ca 13-17000 för utredning i Aten, det låter ju klart som att det skulle vara bra för dig. Det finns mkt info tidigare itråden, försök läsa lite - sen har Zin en hemsida med mycket bra info. Kolla den så får du lite mer kött på benen😉 fertilitetsguiden.com/index.html🍀

  • Zinfandel
    Angels: misslyckade IVFer & EA är väl tecken nog?! Vänta inte, sök hjälp hos någon av immunläkarna, jag rekommenderar dig Dr Braverman, Dr Sheer, Dr Gorgy eller Dr Dimitri. Jag föreslår att du tar en kväll och tar dig igenom tråden, det lönar sig sen har du alla kunskaper sedan vilken väg du ska välja GladSnart Lycklig: ja jisses vilken grej du tar dig igenom! Snacka om målvedveten Flört Hoppas så att det ger resultat och att det verkligen var värt det!

    Ang Aspirin så varierar ordinationen men det stämmer att många ordineras redan från CD1 eller sprutdag 1. Varför en del inte sätter in det förrän efter ET är pga den ökade blödningsrisken men faktum är att de andra fördelarna överväger varför det kan vara idé att börja tidigare, särskilt med det lilla mängd (100 mg) det gäller.

    TWH: är det någon som kommit undan med 13-18´ på sistone menar du?! Jag tror det är bättre att räkna med 20.

    Solkattan: Jag hade lagt det i incheckningsbaggaget. Ja, du ska läsa på först, finns ett par länkar på hemsidan. 

    Singha: du kan få en ordination av Dr D som du kan ta till din vc. Jag gick direkt till klinikchefen, vars namn tror jag stod på hemsidan, annars är det säkert bara att ringa och fråga, det är ju ingen hemlighet. Jag tror att det viktigaste är att avdramatisera IL, som inte är nåt konstigt. Du har en ordination från en läkare att du måste få det och då är det ju viktigt att du också får det. Platsen kan de aldrig skylla på, du har rätt till vård precis som alla andra, även om du upptar en plats lite längre än andra.

    Hjärte: HjärtaHolly: hur är det med twinsen? 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!