• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lill111

    Kan man verkligen ta prov på tnf alfa och nk- celler ngn stans i Sverige??? Har efterlyst det länge....ingen läkare som jag mött gör det....om det är så vill jag gärna veta det....tacksam för det isf:))

  • FineS

    Hej tjejer!:) 

    Jag är så imponerad, vilka kämpar ni är!! 

    Jag har följt med denna tråd ett tag, men inte skrivit något. Men nu på måndag har jag tid hos Dr. D och hoppas att jag också snart blir gravid efter utredning i Aten. 
    Dr D tror att vårt problem är min äggkvalité. Jag tycker det är så himla härligt att någon äntligen vågar säga att det är där felet ligger, för själv har jag känt så länge. Orsaken till att äggen är av sämre kvalité tror han beror på att mitt immunförsvar attackerar äggstockarna, på samma sätt som det attackerar min hud och sköldkörtel t.ex. Jag har ju också känt på mig att immunförsvaret har ställd till det. 

    Undrar om någon har tips på ställe i sthlm som kan sätta IL dropp? Vet ju inte om jag behöver det än, men bra att börja leta i god tid. 

    Kram
     

  • che71
    FineS skrev 2013-04-05 11:55:29 följande:
    Hej tjejer!:) 

    Jag är så imponerad, vilka kämpar ni är!! 

    Jag har följt med denna tråd ett tag, men inte skrivit något. Men nu på måndag har jag tid hos Dr. D och hoppas att jag också snart blir gravid efter utredning i Aten. 
    Dr D tror att vårt problem är min äggkvalité. Jag tycker det är så himla härligt att någon äntligen vågar säga att det är där felet ligger, för själv har jag känt så länge. Orsaken till att äggen är av sämre kvalité tror han beror på att mitt immunförsvar attackerar äggstockarna, på samma sätt som det attackerar min hud och sköldkörtel t.ex. Jag har ju också känt på mig att immunförsvaret har ställd till det. 

    Undrar om någon har tips på ställe i sthlm som kan sätta IL dropp? Vet ju inte om jag behöver det än, men bra att börja leta i god tid. 

    Kram
     
    Välkommen hit !!
    Så bra att du ska till Aten också!
    Kram
  • FineS
    che71 skrev 2013-04-05 12:18:22 följande:
    Välkommen hit !!
    Så bra att du ska till Aten också!
    Kram
    Tack che!! Hoppas allting är bra med dig och plutten i magen:) Kram
  • Blingbling
    Zinfandel skrev 2013-04-05 08:25:46 följande:
    Det svenska TNF är inte samma som på RFU, det är tom raka motsatsen....

    RFU?
  • Snart lycklig
    Maxad skrev 2013-04-04 15:31:58 följande:
    Snart lycklig - jag tog min första Humira injektion igår. Både min ivf läkare, gyn och Dr D ville att jag skulle ta tbc prover innan jag började. Svårt att hitta Lab om tar proverna då det bara är de större sjukhusen som tar det. Jag bor i Sthlm och lämnade blodprov på Karolinska. Frågade själv dr D om at inte kunde hopa över blodproverna men han ville inte chansa. Å andra Sudan pr du svar inom 1 vecka så det går fort. Remissen på provet hjälpte min gynekolog att skriva. Lycka till!

    Vet du exakt vad provet hette på remissen när du tog blodprov? Jag har kontakt med en sköterska som kanske kan hjälpa mig, men tydligen finns det flera varianter. Hoppas du kommer ihåg eller kan se i dina provsvar.
  • Maxad

    Snart lycklig. Blodprover jag tog heter Quantiferon.

    Observera det är bara de stora labben på sjukhusen som har rör och kan ta det eftersom provet ska handskarnas av labperson nummer två medan de andra rören fylls på. Det var min erfarenhet. Något Lab kunde göra det men det behövde beställa rören och dessa extra dagar orkade jag inte vänta. Karolinska, Huddinge eller Sös fick jag rekommenderat.

    Hoppas det går snabbt för dig så du kan ta sprutan!

  • TWH

    RFU är roosevelt franklin universuty hospital där de kolla immunproverna som skickas från Aten. Lill11, man kan inte ta dessa prover i Sverige, därav åker vi till Aten. Ni kan kolla Zins hemsida fertilitetsguiden.com där står vilka immuntester som kan tas var! FineS, lycka till i Aten, skulle du behöva il när du kommer hem så kanjag tipsa dig, och många fler härinne. Det beror på vilken diagnos du får.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!