• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Strumpan81

    TWH, så läskigt med blödning. Skönt att du fick goda nyheter och att bebis mår bra Bra med sjukskrivning!

    Snart lycklig, sånna dagar har jag också. Det går lite upp och ner. Det är nog oundvikligt i den här processen som vi alla går igenom.

  • Strumpan81

    Tänkte höra om nån vet om IL och pred påverkar äggkvaliteten? Jag ska starta en ny stimulering snart och funderar på hur bra eller dåligt det är att ta IL och pred under själva äggstimuleringen. Någon som vet?

  • Zinfandel
    singhatjejen skrev 2013-05-16 15:37:56 följande:
    Får jag fråga er allihopa - vad blir ni mest upprörda/ledsna över i det här sammanhangen när det gäller den hjälp ni får och har fått från svenska läkare?
    Att ni känner att ni själva måste söka svaren på varför ni inte blir gravida? Att inte läkarna arbetar mer efter studier och "framgångsrecept" utomlands? Att de inte lyssnar på er? Att de bara ser till äggen och kör med mall 1A när det handlar om IVF:er? Alla ovan nämnda? Helt andra saker?
    Att de inte besvärade sig med att ta reda på mer, hånskratten inför utländsk forskning, fyrkantigheten och skygglapparna......
  • FineS
    Zinfandel skrev 2013-05-16 19:01:33 följande:
    Att de inte besvärade sig med att ta reda på mer, hånskratten inför utländsk forskning, fyrkantigheten och skygglapparna......
  • TWH

    Singha, jag är mest besviken på att läkare har en makt som missbrukas. Jag håller med om Zins tankar. Med den makt som kommer följer ett ansvar att ta reda på vad som händer i omvärlden, vara öppen för nya ideer och att lyssna till patienten. Det är få som tar det ansvaret.

  • TWH

    Strumpan, il påverkar äggkvaliteten positivt. Det finns ju teorier om att immunförsvaret kan angripa ägget redan innan det släpps iväg så kör på tidig il!

  • singhatjejen

    Zin och TWH: Tusen tack för svar - och kan bara hålla med er...
    Men visst är det några som mött läkare som skulle vilja mer men inte vågar/känner sig bakbundna av myndigheter som Socialstyrelsen etc? Finns det liksom en delad kår eller är dessa läkare så få att de knappt kan räknas?

  • Prickigchokladmal

    Singa, jag är också väldigt frustrerad över den självgoda attityd som jag tycker de läkare (manliga) jag har träffat har. De har slängt sig med statistik på ett väldigt slarvigt sätt enligt mig. Har haft känslan av att de aldrig skulle kunna drömma om att person mittemot dem kanske har en bättre förståelse för statistik än vad de själva har. En annan sak som retar gallfeber på mig har varit deras ovilja att diskutera överhuvudtaget, att det är har varit väldigt tydligt att man ska vara en "duktig flicka" och bara acceptera det de säger. Och att det har varit tydligt att det spelar  ingen roll om jag beskriver något de måste se det själva. En annan sak jag tänkt på är att alla läkare har sagt att man ska vara försiktig med det man läser på nätet, att bara lita på fackmän. För det första tror jag inte att jag skulle vara gravid just nu om jag bara litat på (svenska) fackmän. Dessutom så blir jag frustrerad över att de utgår från att personen de har framför sig inte skulle kunna göra skillnad på vetenskapliga undersökningar (samma som de själv skulle läsa) och allmänt tyckande. ARRRRRRRR

  • Maxad

    Snart lycklig. Instämmer med Che. Du är sån kämpe! Jag tillhör ju också den "äldre generationen" här på tråden och mina deppdagar inträffade bara för några dagar sedan, då en liten sak triggade igång mig så att jag inte kunde varva ner förrän fyra dagar senare. Hade ett fruktansvärt adrenalinskjut. Bara en massa tråkiga hemska tankar. För mig slår det aldrig fel, så fort jag påbörjar/byter medicin så får jag förr eller senare ett fall. Därför var det så skönt att vara fri från hormoner, sånär som Dhea under 4 månader och Humira. Jag mådde så bra! Jätteskönt med paus. Har kört behandling på behandling hyfsat tufft de senaste tre åren och kroppen och psyket tål inte hur mycket som helst. Tror att många av oss har en sak gemensamt härinne; en himla massa drivkraft och vägra ge upp som lett oss dit vi är idag. Det är en balansgång och i det drivet måste man tillåta sig att stanna upp och känna efter. Jag vet att mina känslor förstärks under medicinering men det är ändå svårt att komma ihåg det mitt under en behandling.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!