• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Skogsbruden

    Zinfandel: Ursäkta att jag uttrycker mig lite luddigt. Min mens var som den alltid har varit fram till operationen. Mensen efter var helt annorlunda, mycket kortare och mindre och jag fick tillbaka mina bruna flytningar som jag har varit av med i flera år. Även om det kan ske med åldern så vore det ju konstigt om det berodde på det när allt var ok vid 39 år och 10 mån, speciellt när du var med om samma sak och jag sett många fler på nätet som råkat ut för samma sak. Bruna flytningar är väldigt vanligt när man har endo och enligt kinesisk medicin beror det på stagnation och dålig blodgenomströmning i det området. Jag har tidigare lyckats m hj av akupunktur att helt få bort detta efter att ha haft det i många år. Nu kom det tillbaka efter op och jag är helt övertygad om att det går att få bort igen. Inte bra när det börjar en vecka innan mens, alltså precis när embryot ska fästa. 

    Vad gäller remisserna håller jag helt med dig, jag ville bara förklara att det inte hjälper att ha en remiss om de inte vill hjälpa till. Det är det som gör mig så galen. Jag har fått svar av flera av typen, jag skulle kunna hjälpa dig men jag har bara inte lust.

    En fråga till er andra som har tagit IL inför IVF. Jag har inte fått något svar av Dr D än, men mina blodprovssvar låg alla inom gränsvärdena i går. Brukar man ändå ta ett IL till innan återföringen om det ser bra ut, eller kommer det att räcka med det jag har tagit plus det efter återföringen? Vore så skönt att veta lite vad som väntar eftersom det tar mig en hel dag att få till droppet.  

  • Maxad

    Skogsbruden - kam inte säga hur det blir för dig, det får Dr D avgöra, så här var det för mig. Mina värden såg mycket bra ut inför vår FET ändå fick jag på kort tid tre infusioner inför FET och kommer antagligen behövs en till efter att dagens blodprover blivit analyserade. Jag fick en extra IL i fredags bara för att boosta systemet och då gjorde vi vår återföring igår.

    Håller med dig att det är svårt med planeringen och korta puckar, i synnerhet som det är på nåder jag får IL på min vårdcentral. Lycka till med er ivf!

  • Maxad

    Skogsbruden - har fått svar angående Fragmin och progesteronet från Dr D och det är EN Fragmin-sprutorna om dagen som gäller. Han tycker jag ska fortsätta med progesteronet också. AaFT - Tack! Alla positiv energi till dig också.

  • Snart lycklig

    Tack alla, vad rara ni ärl! Hjärta 

    Singha, jag håller allt vad jag kan hålla för att det gått bra för dig och att ägget befruktats. Om inte, tänker jag på dig och kramar dig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!