• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig

    Tack för svar!! Jag läste i en studie som cff klippt in på annan tråd, där det visade att det inte var alltför bra med för höga doser D-vitamin, då det visade lite lägre graviditetsgrad. Jag har inte läst den ordentligt, utan bara snabbt kikat. Det är därför jag är nyfiken på vilka doser ni andra tar.

    cff, om du läser detta, kan du väl klippa in den studien här oxå.

    Jag tar också just nu 5000 IU, men förra brk var det 1000 IU, men då tog jag två om dagen. Jag vet inte heller hur IU översätts till mg alt mcg eller vd det nu är som mäts.

    Är det ngn här som verkligen fått någon exakt rekommendation från Dr D?

  • Snart lycklig
    lillebob, nej nej, men jag hoppas fortfarande på att din kropp inte ännu helt förstått att du är gravid och att det endast är en blödning som inte betyder något alls i sammanhanget. Hoppas, hoppas......
  • TWH

    Jag fick rekommendationen fiskolja av D. Lillbob, du åker väl in och undersöker dig?

  • Skogsbruden

    Lillebob: Jag hoppas verkligen att blödningarna inte var något allvarligt och att det lugnar sig. kram

    Här är det så lagom muntert. Nu är det inte ens säkert att det blir något FET. Jag hade uppehåll 2-3 dagar efter mensen, men nu har jag haft konstanta bruna blödningar sedan dess (dag 12 i dag). I går var jag hos min hemläkare och hon fyllde livmodern med vätska för att kunna se om det var några polyper. Hon såg inget mer än att min slemhinna var väldigt tjock. Det fanns heller inga tecken på infektion. Jag hade en follikel på 18 mm så jag har ägglossning den här månaden i alla fall. Efteråt ringde hon och sa att kliniken vill inte göra någon återföring om inte blödningarna slutar vilket jag håller helt med om.

    Det som verkligen oroar mig är att jag de senaste månaderna har haft konstant ont i vad som känns som livmodern. Annars har endosmärtorna varit så mycket bättre så det känns inte relaterat till det. De såg på op också att den gått tillbaka. Den här smärtan är likadan oavsett var i cykeln jag är. Det kombinerat med blödningarna leder mina tankar till livmodercancer. Läkaren hade ingen förklaring till vare sig smärtan eller blödningarna. Just nu är jag kall av rädsla för att dö. Jag skrev till D om detta. får se vad han säger. Om det här misslyckas/inte blir av vill jag göra en hysteroskopi hos honom direkt. Där borde han väl kunna upptäcka om det är cancer? Om man har cancer, borde det synas på blodproverna förresten?

    Jag ska göra återföringen senast må (ägglossningsspruta fr om inget omslag innan dess) och skulle ha behövt IL på lö om det vore optimalt. Försökte då få på fr, men då har hela kliniken stängt så först på må när återföringen ska ske kan jag få. Känns just nu som om jag bara vill lägga ner allt och bara gråta. Det känns inte ens som om vi får en ärlig chans trots allt kämpande. Vore perfekt om jag är allvarligt sjuk också.  

  • Maxad

    Skogsbruden. Ge inte upp och släpp de mörka tankarna. Kan inget om cancer men låter otroligt att du skulle blöda av det. Du kan ju ta cellprov hos din gynekolog för att slå bort den tanken ur huvudet.

    Det låter bättre att du väntar med FET tills blödningarna slutar. Det låter som en större risk och slöseri på en FET att göra det nu.

    Vad gäller IL har jag märkt på DR D att det inte är katastrof om det ruckas några dagar. Den största boven är vår stress och han vill att vi stressar och oroar oss mindre. Tänk vad bra att vi har hans stöd! Ta hand om dig.

  • april12

    Lillebob, håller tummarna . Har du varit o kollat upp dig?

    Skogsbruden, tänk inte det värsta! Det är alldeles säkert bara någon liten obalans. Gå och ta ett cellprov som maxad säger.

    Onelife- cirka 9 dagar, om du menar dem som skickas till USA .

  • Skogsbruden

    Tack för peppen. Jag tror det är sömnlösheten som gör att jag drar iväg så här. På nätterna (speciellt i sällskap med Google) känns allt så övermäktigt och tankarna drar iväg. Sedan är det jobbigt med ständig smärta. Jag kan leva med den välbekanta och trycka ner den, men när det byter mönster då tror jag plötsligt det värsta. I vilket fall blir det nog hysteroskopi om jag inte skulle bli gravid. Värt pengarna att få koll. Visst är ni några stycken som har gjort det?
    Skönt att höra att det inte spelar så stor roll med exakt dag för IL, men det där med att stressa mindre klarar jag inte av. Körde min kropp så i botten så stresståligheten är så där minst sagt. Gör så gott jag kan men har slutat slå på mig själv när jag inte klarar det.  

    Snart lycklig: Jag tar också omega-3 1000x2 och 5000 ie d-vitamin på inrådan av min läkare 

    Maxad: Hur går det? det är väl dags för test snart va? håller tummen så det knakar! 

  • OneLife

    April12: Ja precis, dem som skickades till USA. Han sa att jag skulle få svar inom 2 veckor, men nu har det gått 17 dagar.. Så ville bara höra om det tagit så lång tid för någon annan?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!