• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • södertjej
    OneLife skrev 2013-06-06 14:35:08 följande:
    April12: Ja precis, dem som skickades till USA. Han sa att jag skulle få svar inom 2 veckor, men nu har det gått 17 dagar.. Så ville bara höra om det tagit så lång tid för någon annan?
    Jag väntar också på provsvaren, det har gått 17 dagar för mig med idag. Var du i Aten för 17 dagar sen?
  • TWH

    Skogsbruden, förstår hur tankarna drar iväg när det känns hopplöst. 💝 det du kan göra för att lugna är ju att ta prover. Om det var tecken på livmoderscancer så borde din hemläkare reagera kan man ju tycka. Eftersom det gör ont tycker jag att du ska undersöka det snarast, för ditt egna välbefinnande. Hystereskopi hos D har ju alla varit supernöjda med (de som skrivit här)!

  • april12

    Ni som äter albyl minor tar ni en halv tablett eller 1/3 i förebyggande syfte? Hela cykeln? Ska man sedan gå över till trombyl vid eventuellt plus?

  • Blingbling
    april12 skrev 2013-06-06 21:47:06 följande:
    Ni som äter albyl minor tar ni en halv tablett eller 1/3 i förebyggande syfte? Hela cykeln? Ska man sedan gå över till trombyl vid eventuellt plus?

    En halv Albyl Minior är för mycket, det som man som mest ska ta är 1/3 dels tablett! Tar man en tredje dels tablett så blir det ca 95 gram och då håller man sig under de 100 gram som är maxdos när det gäller graviditet - högre dos kan skada ett embryo. Trombyl ligger som bekant vanligtvis på 75 gram och det motsvarar ungefär 1/4 dels Albyl Minior.
  • Liv2014

    Hej hoppar in här och ställer en fråga! Har läst en del om immunologi och autoimmuna sjukdomar och inser att väldigt mycket stämmer in på mig. Har ni som har det också lågt amh-värde, finns det en koppling mellan detta? Går det inte att göra några tester på hemmplan för att få reda på om detta kan vara en orsak till varför man inte blir gravid? Eller är det bara Aten som gäller? Tack på förhand!

  • Liv2014

    Kom på en fråga till. Dhea är det något som har rekommenderats till er vid den här typen av problem eller är det något ni testat ändå men bra resultat?

  • TWH

    Hej Liv, Jag kan inte svara på din fråga om AMH värdet men här har Zinfandel i denna tråd sammanställt prover du kan ta i Sverige och prover du måste åka utomlands för att ta fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php Jag kan tillägga att i stort sett ingen i tråden har fått konstaterade immunproblem i Sverige utan det är läkare i Aten, London el New York som har fastställt diagnosen. Immunproverna som tas i Sverige (jag har tagit samtliga), ger ofta inget svar tyvärr.

  • mumwannaB

    Snart lycklig: jag har bara fått ordination på omega3 2x1500mg. D frågade vilka kosttillskott jag tog o när jag sa D-vitamin så sa han bara bra. Han frågade inte hur mycket jag tog.

    Skogsbruden: förstår att du blir orolig. Hoppas det ordnar sig med blödningarna annars tycker jag oxå att det låter vettigt att skjuta på det. Försök att inte tänka de där mörkaste tankarna. Du ska klara det här! Har själv kört kropp o psyke ganska djupt i träsket tidigare o vet hur det är att ha svårt att möta minsta motgång. Hur trivial den än kan tyckas för någon annan. Stor styrkekram till dig.

    Ego: Sitter just nu o får mitt tredje IL inkl det jag fick i Grekland. Har sett fram emot det den senaste veckan. Tycker att jag mår bättre ett par veckor efter IL. Mitt ledont lugnar sig o min allergi blir nästintill obefintlig. Då tar jag ju visserligen även lite pred men det har inte haft samma effekt när jag bara tagit pred. Var lite orolig efter första droppet i Grekland för då hade jag domningar i armen i flera veckor. Men nu när jag får det långsammare funkar det hur bra som helst.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!