• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lillebob

    Twh- varit i kontakt m Leif m och då måste jag följa deras 'regler' och de har inte hört om IL behandlingar etc och verkar inte vilja lära dig heller!!

  • TWH

    Lillebob, jag är i kontakt m Leif och han är uppdaterad på min behandling så nog har han hört talas om il. Han kör ju ändå immunspåret (utan il) och borde kunna hjälpa dig med övrig medicinering, om du kan hitta ngn som kan hjälpa dig att ta il, il kan du ju beställa från D el få på annat sätt.

  • OneLife

    Nu har jag också äntligen fått mina provsvar! Eller hälften iaf..ena provet hade dem inte kunnat ta av någon anledning så nu måste jag skicka nytt blod till USA.. :/ 
    Men det räckte med dem jag fick svar på för att se att allt inte är som det ska.. CD19 låg på 19,3 och CD56 27,6

    Lillebob: Usch, så tråkigt bemötande..jag sitter i samma sits som dig! Vi kanske ska göra upp en plan och tvinga någon att hjälpa oss? ;) Men precis som du skriver så känner man sig så orkeslös efter allt man har gått igenom..känner inte att det är rättvist att man ska behöva slå sig fram för att få ett jävla blodprov taget! Men, vi ger inte upp! Jag hör av mig om jag hittar någon samarbetsvillig själ i Skåne! :)  

  • TWH

    Onelife, ja där har vi förklaringen till dina missfall, välkommen i cd56 klubben du med! Fick du några svar på tnf eller var det dem du måste ta om?

  • Angla

    Jag och läkarna är idag överens om att totalfrys är bäst iom mitt höga progesteronvärde iom at ten äggblåsa hade ägglossat för tidigt. Så nu blir det totalfrys och återföring i augusti. Enligt Huddinges regler så räknas bara färska embryon som fullgoda försök - så vi får se om jag lyckas få detta ogilltigt.

    Jag har gjort många IVF men med min tidigare partner därför får jag och min man nu egna försök, max 3 stycken färska.

    Pratade med kliniken och av 13 ägg var 4 omogna. Igår hade 8 av 9 blivit befruktade och idag var det 7 av 9 som såg fina ut. Det är nog den bästa fertiliseringprocent jag haft. Vi får se ... Vad tror ni? Planeringen är återföring i stimulerad cykel i augusti. Skulle ni välja ostimulerad? Jag har så svårt att se ÄL på sticka ...


    Angla - mamma till slut
  • OneLife

    TWH: Nä, det var dem som jag inte fick svar på. Men ska försöka ta blodprov och skicka iväg så snart jag kan!
    Tack för välkomnandet i klubben  

  • RobSab

    Heja Angla, bra gjort att du stod på dig!

    En fundering till er alla.
    Jag har nu mailat till Mina och ska påbörja utredning hos Dr D snarast möjligt.

    men det jag undrar över är hur pass påläst man själv måste vara inför besöket.
    Här i Sverige har jag upplevt att det enda läkarna gör är själva ivf'et, allt annat gör jag själv. all information jag har fått hittills har kommit från internet (främst familjeliv), ingenting från läkarna trots upprepade förfrågningar.
    Är det samma sak i Aten, att jag måste plugga på själv, eller kan man komma dit som en färsking som enkom har läst den här tråden, Zinfandels fantastiska sida samt beställt (för att läsa såklart) "is your body baby friendly"?

    Vad är era erfarenheter där?

     

  • Snart lycklig
    Angla, grattis till ett fantastiskt resultat! Bra att du stod på dig.

    Det är bra att återföra i en cykel där du inte stimulerad med follikelstimulerande hormon, såsom Menopur, Gonal etc. Det kommer jag också att göra. Däremot kan det vara bra med stumlering av slemhinnan, vilket jag uppfattat att jag också kommer att göra. Dock brukar min slemhinna vara mkt bra. Särskilt på slutet har den sett fin ut.

    Nu håller vi tummarna för dig ända fram till återföring i augusti.
  • Snart lycklig

    Idag har jag också blivit bemött på ett nedlåtande sätt av svensk dr, men sedan talade jag med underbare Dr D. Jag gick från gråt till nästan lite glad.

    Jag är såååå tröööttt på att känna mig som om jag borde be om ursäkt för att jag upptar deras tid. Jag kan ärligen säga att jag inför varje ultraljud, nya recept etc känner mig sååå nervös. Det är ett av det allra jobbigaste momenten i denna process. Jag menar då inte nervös för resultatet (det är man ju alltid också), utan för bemötandet. Jag känner själv att jag beter mig nervöst till slut.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!