• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Skogsbruden

    RobSab: Jag tyckte inte man var tvungen att vara så påläst när man pratade med Dr D. Han var pedagogisk och noga med att man förstod vad han sa. Han svarade också på alla frågor utan att vifta bort dem som många läkare gör här.

    Jag fick precis svar från D om mina blodprov och jag blev lite konfunderad. Han måste ha missuppfattat mina datum. Han sa att min kropp är i mycket bra balans, vilket är jätteskönt att höra, men att det betyder att antingen är det perfekt implantering eller ingen alls. Jag fick tillbaka 2 2-dagars i förrgår, de ska väl inte fästa förrän om några dagar? Än så länge känner jag ingenting. Han sa också att då har kroppen svarat bra på IL, men den förra tog jag för flera veckor sedan, den nya tog jag efter blodproven. Menar han alltså efter den gamla?

    Dessutom sa han att jag inte behövde ta några Fragminsprutor än, vi skulle se vid nästa blodprov (torsdag) om det behövs. (samma med IL) Har jag missuppfattat, eller tar man dem inte delvis för att embryot lättare ska fästa? Börjar jag med sprutorna då är det väl för sent, eller ordinerar han bara för immunförsvarets del och därför behöver inte jag just nu? ARRGGHH, varför kan jag inte bara lita på att åtminstone han har koll, utan att behöva kontrollera allt!? Måste skicka mail och fråga honom, men jag vill ju inte besvära honom i onödan. Skulle jag inte behärska mig skulle han få lägga hela sina arbetsdagar med att läsa mail från mig, det är därför jag lägger över en del på er...    

  • TWH

    För er som kommer att äta prednisolon i era kommande graviditeter och undrar hur länge/hur mkt. Det verkar som D ger oss olika direktiv beroende på vår situation (vilket ju är bra). Jag har gått från 10 fram till plus, 15 fram till v20 (ca, kommer inte ihåg exakt), 7,5 från v 28-30 och nu har D gått med på att fasa ut pred m hög takt. Han tycker jag kan gå från 7,5 till 0 på 12 dagar. Jag kommer dock fasa ut i lägre takt för att undvika biverkningar. Jag har fått förhöjda blodsockervärden, förmodligen av pred, och därför ställde jag aktivt frågan till D, som innan inte har velat svara på den😉.

  • lillebob

    TWH-bestämt mig för att kontakta Leif M igen(förra gången var det en kollega som dissade IL mm)
    Undrar om du orkar berätta hur man behandlar CD56 - jag ligger på 18,3%! kram

  • RobSab

    Tack skogsbruden! Jag kan tyvärr inte besvara dina frågor som du kanske anar ;)
    MEN tycker du ska fråga honom, better safe than sorry liksom :)

  • TWH

    Lillebob, min behandling är prednisolon (Mikki, jag blev spontangravid så jag började då jag fick en gravidkänning, ca 7 dgr innan bim, däremot så rekommenderar D att äta från äl el från ET vid ivf), fragmin, trombyl, levaxin (hade lite höga tsh) och il. Fiskolja o folsyra har jag ätit sedan jag var hos D i somras på hans ordinering.

  • TWH

    Robsab, du behöver inte plugga på ngt innan du träffar D, han är väldigt pedagogisk😃

  • TWH

    Skogsbruden, D menar nog den il du tog innan blodproven, verkan av il sitter ju i 6-9 veckor. Fragmin tar du mot minismå blodproppar orsakade av immunförsvaret, däremot kan man ta trombyl el spirin för en lättare implantation. Jag tycker du ska lita på D, han har koll😉

  • Zinfandel

    Robsab: ju mer du kan innan, desto bättre frågor kan du ställa och desto mer förstår du av hela grejen och de svar han ger. Läs, läs, läs!!

    Lillebob: vad jag vet så ordinerar inte Leif M nåt mer än Innohep, på sin höjd.


    Det är bra att återföra i en cykel där du inte stimulerad med follikelstimulerande hormon, såsom Menopur, Gonal etc. Det kommer jag också att göra. Däremot kan det vara bra med stumlering av slemhinnan, vilket jag uppfattat att jag också kommer att göra. Dock brukar min slemhinna vara mkt bra. Särskilt på slutet har den sett fin ut.
     Håller med! Stimulera slemhinnan och med stödmediciner. Bra resultat Angla {#emotions_dlg.flower}
  • Skogsbruden

    TWH: Du har rätt, jag vet ju att jag kan lita på honom och tycker mycket bra om honom dessutom så det där handlar mer om mig än om honom... Läkare har lite dåligt track record hos mig. Men han hade missuppfattat för han trodde att det var 5 dagars i stället för 2 dagars. Så nu är vi överens och då tyckte han att jag skulle börja med Clexanesprutorna i morgon.

    Konstigt att det är så olika med kortisonet. Jag har ju inte överdrivet dåliga siffror, men jag ska ta 10+10 from nu och framöver. Gillar det inte alls, men vad gör man inte för att lyckas. 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!