• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Saga33
    Cathy skrev 2013-07-04 09:29:06 följande:
    Spottings beror ofta på lågt progesteron. Och lågt progesteron i sin tur kan bero på högt prolaktin. Jag började plötsligt få spottings förra året (hade innan bara kort lutealfas och tog därför vaggisar i varje cykel), tog till slut prolaktinvärde som var inom ref men högt nog för att orsaka lågt progesteron/östrogen. Läkaren påstod att mina prolaktinvärden var ok (även om det läckte ur brösten när jag tryckte) men jag ville ha bromokriptin (som sänker prolaktinet) och efter en cykel med bromokriptin var mina spottings borta. Östrogen höjer prolaktinet och därför kan man efter ivf har högre prolaktin än normalt. Tyvärr kollar inte klinikerna detta utan bara kör på...
    Det låter logiskt. Vilken läkare sa detta? Jag har fått spottings sen jag slutade med p-piller för 6 år sen, och efter senaste IVF när jag gjorde nedreglering och tog östrogen under hela stimuleringen så har det blivit mycket värre. Och ett par cykler efter IVF är det alltid sämre. Det känns ju inte som att det är troligt att ett ägg ska fastna om man blöder lite hela tiden... Men jag har tagit 2/3 progesteron vagitorier varje IVF, men alltid fått spottings dag 8, utom den gången jag tog östrogen. Fattar inte varför man inte vet vad spottings beror på, det måste ju vara ganska enkelt att ta blodprov för att se om man har låga värden av ngt hormon. 
    Jag var tvungen att sluta med DHEA, fick spottings från ÄL-Mens och mådde piss (efter någon månad), ngn annan som fått biverkningar av DHEA? 
  • Cathy

    Saga33; haha ingen läkare har sagt det där, det har jag läst på nätet i flera artiklar. Borde fattat det mycket tidigare, att fsh vid ivf höjer östrogenet som i sin tur kan höja prolaktinet och därför har (kan) man cykeln ur balans efter ett ivf försök. Och får kort lutealfas, blöder innan TD. Tyvärr gör våra svenska kliniker inga uppföljningar (hormonprov) innan varje ny ivf.

  • Skogsbruden

    Det var ju tur att jag mailade Dr D igen, för tydligen tyckte han inte om mina blodprovsresultat. Han sa att mitt immunsystem var "unsettled" och att jag behövde nytt IL så fort som möjligt. Har hört av mig till Sophiahemmet men får inget svar. Någon som vet om Helene jobbar nu? Jag tycker ju inte att resultaten var så olika från när han sa att jag var i god form. Inga värden är utanför normalvärdena. Leukocyterna är i och för sig 9,4 och neutrofila 6,1 så de är nära taket, men de andra ligger någonstans i mitten. Hur har det sett ut för er andra som har blivit gravida?

  • Snart lycklig
    Skogsbruden skrev 2013-07-05 12:26:52 följande:
    Det var ju tur att jag mailade Dr D igen, för tydligen tyckte han inte om mina blodprovsresultat. Han sa att mitt immunsystem var "unsettled" och att jag behövde nytt IL så fort som möjligt. Har hört av mig till Sophiahemmet men får inget svar. Någon som vet om Helene jobbar nu? Jag tycker ju inte att resultaten var så olika från när han sa att jag var i god form. Inga värden är utanför normalvärdena. Leukocyterna är i och för sig 9,4 och neutrofila 6,1 så de är nära taket, men de andra ligger någonstans i mitten. Hur har det sett ut för er andra som har blivit gravida?

    Jag tror att Helene jobbar. Har du hennes mobilnummer? Inboxa mig.
  • Cathy

    Skogsbruden; mina värden från igår ligger nästan exakt som dina och till mig sa han också att mitt immunförsvar är 'unsettled'. Att jag ska ta IL när jag hinner..Mina värden har varit mycket högre utan att han reagerat. Hur låg dina lymfocyter för det är av intresse?

  • RobSab

    Nu är jag på gång. Ska till Dr.D här i juli, fick mail idag från kliniken om förslag på tider.
    Är det någon mer som är på väg dit?

    Jag undrar över proverna som kliniken vill ha, hiv, hepatit och syfilis.
    De hade jag tänkt ta i Sverige, men då säger min sköterska att jag måste betala för proverna, alltså mer än den vanliga patientavgiften.

    Hur funkar det där egentligen? Hur har ni gjort? Och vad är den egentliga kostnaden?
    Hon kunde inte svara på det på rak arm utan det skulle min läkare (som jag måste träffa innan jag ens får göra några blodprover) ta reda på inför träffen.
    Har ni betalat mer än patientavgiften för blodproverna?
    Har ni förklarat vad ni ska med proverna till eller bara rätt och slätt sagt "hej, jag vill ha svar på de här proverna"? 

  • TWH

    Robsab, du har ju gjort många ivf-er, då har ju dessa prover tagits i samband med det här hemma. Begär ut provsvaren bara😊

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!