• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Skogsbruden

    Cathy: Vad konstigt för så har det varit för mig också. Första testet innan första IL låg leukocyterna på 12,3 och neutrofila på 10 och det sa han inte så mycket om. Sedan har det varit en kurva neråt och nu har det gått upp lite men inte så illa tycker jag i alla fall. Lymfocyterna låg senast på 2,5 och det var i och för sig en uppgång för de låg på 1,6 tidigare, men det är ju fortfarande inte högt. Hur låg dina? Hur långt är du gången nu förresten? Du måste vara långt före mig. Jag gick in i v 7 i dag.

    Vad konstigt kroppen reagerar ibland på tal om ingenting. Det har alltid varit jättelätt att ta blodprov på mig, med bra ådror. Men de senaste 3-4 gångerna har de knappt fått ut något blod. Flera olika sköterskor som tidigare inte har haft några problem har fått sticka om flera gånger och inget kommer ut och de fattar ingenting. Tycker att blodförtunnande borde ha motsatt effekt. Dessutom har jag haft massor av blåmärken på magen och plötsligt som genom ett trollslag blivit av med alla mina över en natt. Jag såg hemsk ut och nu är det bara några små stickmärken kvar. Mystiskt...

  • Cathy

    Skogsbruden; så där har det varit för mig också! Hade sist för några veckor sedan leukocyterna på över 12 och neutrofila över 9 men då sa han inget. Mina lymfocyter har konstant legat på ca 2 men är nu uppe i 2,3. Han måste ju mena med 'unsettled' när värden går upp och ner? Eller hur? Jag är i v.16 nu. Jag har märkt att även om jag tar samma dos fragmin hela tiden så blöder jag mer efter vissa provtagningar än andra. Så det skiljer sig mellan gångerna (beror inte på sköterskan). Men om du blivit av med dina blåmärken...det låter märkligt. Hur låg dina trombocyter, de har inte gått upp?

  • Snart lycklig

    Skogsbruden, även om det absolut inte behöver ha något samband med behandling och reaktioner, nämn även detta för Dr D. Man kan ju aldrig veta, kanske säger det något till honom......

  • Skogsbruden

    Mina trombocyter började runt 270 och har de senaste 3 gångerna legat runt 210. Problemet är inte att det blöder efteråt, det blöder inte alls. De får inte ut något blod utan håller på i 10 minuter och kör runt med nålen. Tur att man inte är nålrädd längre...

    Jag det är nog så att det går upp och ner och så är det nog som Snart lycklig sa, att det har med relationerna dem emellan att göra. Egentligen finns det nog en mening med att man inte får ut några resultat själv i vanliga fall. Jag mår bättre av det. Slipper analysera så mycket. Jag mailade honom igen eftersom han ville veta lite om mina symtom, så jag meddelar dig om jag får någon mer information. 

  • RobSab
    TWH skrev 2013-07-05 13:24:02 följande:
    Robsab, du har ju gjort många ivf-er, då har ju dessa prover tagits i samband med det här hemma. Begär ut provsvaren bara😊
    Ja men de senaste gjordes i september 2011 och Dr.D vill ha fr de senaste 12 månaderna.
    Kan ju såklart fråga om det är ok med prover tagna för  22 månader sen, för i så fall har jag resultaten hemma.
    Men om det inte går, är det nån som vet då vad det kostar att ta proverna? 
  • Cathy

    Skogsbruden; Jag förstår hur du menar, vi har lite olika problem. Om inte du blöder så koagulerar ju ditt blod fortare? Då borde trombocyterna ligger högre än normalt (för dig iaf). Mina trombocyter ligger oftast långt över 300..Tack snälla, inboxa mig gärna om du får nåt mer svar av honom. Har du annars några symptom som han frågar efter (han frågade mig också).

  • Cathy

    Robsab: det kostar ca 500 på en privat klinik (du kan ta dem där du gjort ivf?) alt boka tid till en gyn, då får du dem inom ramen för besöket.

  • Zinfandel
    stumpan81 skrev 2013-07-04 20:15:31 följande:
    Tack för era svar om progesteron! Men Zin, menar du att man ska ta progesteron regelbundet inför graviditet under en längre period? Jag trodde att bara man behövde fylla på det under graviditeten för att det inte kunde lagras.
    Och hur tar man isåfall vaggisarna så att man inte stör menscykeln? 
    Det finns ju olika sätt att behandla lågt prog, med kräm, vagitorier, tabletter och injektioner. Därför finns det lite olika behandlingsmetoder, under lutealfasen, under en längre period, enstaka cykler osv.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!