• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Snart lycklig

    Härligt för er, som det sakta men säkert går framåt för i era graviditeter. Vi håller alla tummar för att det fortsätter så.

  • Blingbling

    Skogsbruden: Härligt att höra att allt är under kontroll med liten, att du fick IL och att du fortsätter med prog. ett tag till!

  • Zwillinge86
    Skogsbruden skrev 2013-08-26 22:04:47 följande:
    Tack Cathy! Jag lovar att sluta oroa mig nu. I dag på väg till dropp i Stockholm fick jag mirakulöst en återbudstid hos min gyn i Linköping. Så nu har jag sett att den lille lever verkar må bra. Jag fortsätter ändå med progesteronet till v 16. Vill inte vara med om något sånt här igen. Läkaren trodde det var en hormondipp jag hade. Just nu är jag väldigt trött och väldigt lycklig.



    Skönt att höra! Hoppas du kan börja njuta lite av din graviditet igen. Får jag fråga vilken gyn du går till i Linköping?
  • Cathy
    Skogsbruden skrev 2013-08-26 22:04:47 följande:
    Tack Cathy! Jag lovar att sluta oroa mig nu. I dag på väg till dropp i Stockholm fick jag mirakulöst en återbudstid hos min gyn i Linköping. Så nu har jag sett att den lille lever verkar må bra. Jag fortsätter ändå med progesteronet till v 16. Vill inte vara med om något sånt här igen. Läkaren trodde det var en hormondipp jag hade. Just nu är jag väldigt trött och väldigt lycklig.
    Å, så skönt att höra att allt är bra! Och bra att du fortsätter med proggisarna, de gör nog ingen skada, tvärtom. Stor kram {#emotions_dlg.flower}
  • Katt12

    Hej! Jag ska ju försöka ordna med Chicago-tester fr Sverige, för att sen få provsvaren kommenterade/analyserade av Dr G. Han specade 4 prover jag skulle kryssa i på blanketten. Bland dem fanns inte TNF-alfa, som jag ser att många i tråden skriver om. Finns det något annat namn på TNF-alfa? Eller vet ngn, t ex CFF, som också tagit proverna från Sverige och skickat till USA, vilken ruta jag ska kryssa i för att få med detta?

    En annan fråga om dessa prover: har ni fått direktiv om hur länge man ska låta bli att ta kortison, typ Pred, innan man lämnar blod? Eftersom kortison påverkar immunförsvaret så antar jag att man måste vara "tömd" innan provtagning?

  • Skogsbruden

    Zwillige86: Jag går hos Susanne Damm på Karolinakliniken. Började som hemläkare för IVF, men nu går jag till henne för allt. Så skönt att alltid få träffa samma läkare. Dessutom får man ju komma dit inom rimlig tid när man går privat till samma kostnad.

  • Zwillinge86
    Skogsbruden skrev 2013-08-27 10:19:09 följande:
    Zwillige86: Jag går hos Susanne Damm på Karolinakliniken. Började som hemläkare för IVF, men nu går jag till henne för allt. Så skönt att alltid få träffa samma läkare. Dessutom får man ju komma dit inom rimlig tid när man går privat till samma kostnad.



    Då går vi till samma :) Är just i startgroparna för vårt första privata IVF och hon är vår hemortsläkare.

    Är lite nyfiken på hur hon ställer sig till immunologiska orsaker till barnlöshet samt den behandling du följer. Har hon sagt något? För till oss sa hon att hon var att betrakta som traditionell så jag har ännu inte lyft mina tankar om immunologisk utredning. Önskar dig fortsatt lycka till!
  • Skogsbruden

    Zwillinge86: Vilket sammanträffande! Ja hon är väldigt traditionell, och eftersom CvL i Uppsala där vi gjort IVF:erna också är det har jag inte känt att det skulle göra någon nytta att säga att man gör immunutredning. Jag försökte ta upp det med dem efter alla våra IVF med perfekta embryon och feber och svettningar och minus på stickan, men det var väggen så jag gav upp. Drog lite extra i tröjan i går så hon inte skulle se min "Fragminmage". Var ska ni göra era IVF? Vissa kliniker är ju i alla fall lite mer öppna. Då kanske det är värt det. Skulle ha gjort så mycket om man kunde ha haft stöd från kliniken.

  • Zwillinge86
    Skogsbruden skrev 2013-08-27 13:08:19 följande:
    Zwillinge86: Vilket sammanträffande! Ja hon är väldigt traditionell, och eftersom CvL i Uppsala där vi gjort IVF:erna också är det har jag inte känt att det skulle göra någon nytta att säga att man gör immunutredning. Jag försökte ta upp det med dem efter alla våra IVF med perfekta embryon och feber och svettningar och minus på stickan, men det var väggen så jag gav upp. Drog lite extra i tröjan i går så hon inte skulle se min "Fragminmage". Var ska ni göra era IVF? Vissa kliniker är ju i alla fall lite mer öppna. Då kanske det är värt det. Skulle ha gjort så mycket om man kunde ha haft stöd från kliniken.



    Vi ska göra vårt försök via Falun och de hade föreslagit att jag skulle reta slemhinnan innan mens så jag blev inringd till henne för detta idag. Falun verkar lite mer innovativa, men de nappade inte på immunologispåret när jag ringde dem. Egentligen borde det vara en självklarhet att läkarna hjälper sina patienter även om de är skeptiska, jag menar de flesta av patienterna genomför ju behandlingen ändå och det måste ju vara att föredra att läkarna vet om vad man håller på med. Men systemet är rätt galet tyvärr. Du bodde i vätervik, eller hur var det? Åker du till sthlm för blodprov och dropp?
  • Skogsbruden

    Falun verkar vara ett bättre val om man vill ha lite öppenhet så ni har nog valt rätt. Jag kände att eftersom vi bara gjort FET nu också så behövde de inte veta något. De tillhandahöll ju bara embryona. Min mödravårdsläkare har jag varit tvungen att vara öppen med för annars kan det ju bli farligt och hittills har det verkat bra, men nu vet jag inte. De ringde precis från sjukhuset och sa att de skulle hjälpa mig att trappa ut kortisonet på hennes inrådan efter att hon har sett mina journalkopior från Grekland, men det har inte jag hört något om så så blir det inte. 

    Jag har fått blodprov innan på en VC här, men nu har de kastat ut mig så min barnmorska är snäll nog att hjälpa mig. För droppen åker jag till Stockholm. Lite drygt och dyrt, men jag är glad att någon hjälper mig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!