• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • leah2012

    Katt: Grattis till IL! Vad skönt att du fick i alla fall :) ja det var ju konstigt att jag fick men inte du. Jag fick ju också bara ett. Jag har inte tagit det än. Jag ska ta det på tisdag vilket är sprutdag 8. Har inte funderat så mycket mer än det de sa att jag skulle ta det dag 7-10. Har mest funderat på när som kommer passa bäst i hop med resten av min behandling typ praktikaliteterna.

      De andra är nog mer insatta, jag är ju helt ny på det här. Men som Cathy säger så verkar det ju rätt bra med den 11:e. Lycka till!

  • leah2012

    Zin: tack! Ja nu blev det start idag med 25 mg from idag, hoppas det var så du menade också. Har tagit allt nu, känner ingenting än så länge. Får se om jag kan sova sen. Ja jag var faktiskt lite nervös för att ta prednisolonet, och jag verkar ha fått så hög dos.
    Hoppas du känner dig lite bättre! Kram 

  • Katt12
    Cathy skrev 2013-09-07 13:41:50 följande:
    Katt: ta IL minst en vecka innan ET gärna mer så att dina nk celler (om du har dem höga) hinner gå ner. Lycka till med behandlingen!
    Tack för din input, då kanske jag behåller tiden den 11/9. Borde bli 7-9 dagar före ET. Bara det inte hinner gå ur kroppen för tidigt bara - men det kanske tar viss tid att få effekt oxå, som du skriver.
  • Katt12
    snartgravid skrev 2013-09-07 15:28:26 följande:
    Lycka till Katt!
    Och stort lycka till med din ruvning!!
  • Katt12
    leah2012 skrev 2013-09-07 19:42:49 följande:
    Katt: Grattis till IL! Vad skönt att du fick i alla fall :) ja det var ju konstigt att jag fick men inte du. Jag fick ju också bara ett. Jag har inte tagit det än. Jag ska ta det på tisdag vilket är sprutdag 8. Har inte funderat så mycket mer än det de sa att jag skulle ta det dag 7-10. Har mest funderat på när som kommer passa bäst i hop med resten av min behandling typ praktikaliteterna.

      De andra är nog mer insatta, jag är ju helt ny på det här. Men som Cathy säger så verkar det ju rätt bra med den 11:e. Lycka till!
    Ja, det var bra att jag fick inspiration från dig att ställa frågan rakt ut, hade nog inte varit tillräckligt tydlig innan! Sprutdag 8 låter bra, kanske är jag lite för tidigt ute, men samtidigt står det på deras hemsida att det ska vara 7-14 dagar innan ET/implantation, så det tar väl viss tid att få det att verka också som Cathy påpekar. Å ena sidan, å andra...

    Jag pratade aldrig Pred med Dr G, kör bara 10 mg enl ök med Svend på CFC tills vidare. Men jag trappar nog upp när det närmar sig...Flört. Lyckat till du oxå!  
  • leah2012

    Tack. Ja jag hade nog också tagit mer än 10 även om jag inte fått det från Dr G.

    Vad är det förresten man ska vara uppmärksam på vid början och intag av prednisolon? Ngt speciellt? Det här med saltbalansen, ska man äta mer/mindre salt, dricka vatten eller?  

  • Cathy

    Katt: ja, det blir utmärkt med den 11/9, 7-9 dagar innan ET. IL kommer inte att gå så fort ur kroppen men behöver tid att börja verka och enligt de studier som gjorts är det minst en vecka som behövs. Stort lycka till!

  • aylak

    Tack Zinfandel för info och för allt engagemang du lägger ner! Din hemsida är fantastik!!
    Och stort tack ni som la ut länkarna om Köpenhamn - mkt intressant artikel som fanns länkad därifrån. 
    Också ett tack till er alla er andra som finns här på sajten och skriver och stöttar - det känns tryggt att det är fler kloka kvinnor i samma situation som kämpar och inte ger upp trots att svensk sjukvård ofta inte hjälper till.

    Jag har varit dålig ända sedan en vecka efter äl och sängliggande stor del av dagarna - det är därför jag är lite dålig på att hänga med på allt som händer i forumet, men jag läser och hejar på. Nu är mensen i antågande och jag försöker glädja mig åt att jag iaf orkat duscha idag

    Jag har under många år varit "konstigt" sjuk liknande kroniskt trötthetssyndrom och med autoimmuna grejer som hypotyreos, astma och olika allergier som har dykt upp efter vart annat under barnförsöksåren. Är det någon mer här som också drabbats av symtom som bla utmattningssyndrom/kroniskt trötthetssyndrom och kanske satt det i koppling till ett överaktivt immunförsvar? 
    Dr. D trodde det var sannolikt att det är ihopkopplat. Vi åker ner i slutet av september.

    Ni som har gjort den här resan under längre tid än mig - känner ni till fler sk vetenskapliga artiklar i ämnet som ni vill rekommendera? Min VC-läkare är rätt svårflörtad, men svag för studier publicerade i rätt tidskrifter så det om något skulle kanske kunna få honom att vilja hjälpa till. Tipsa jättegärna!! Och är det någon som sett en artikel om IL och utmattning/kroniskt trötthetssyndrom?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!