• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • april12

    Märkliga rutiner de har på sjukhusen.. Mina tidigare medicinska aborter på danderyd tog man mifegyne 24 h innan cytotec tabletter som sedan upprepas flera ggr dagen för att få ut allt.

    Nu idag på sös får man bara cytotec en gång! Och startar det då inte av sig själv då skickas man hem för att Se om det kommer av sig självt om några veckor. Jag e nu sur och vägrar åka hem, varför gör de så här??? Vill de inte att ge för mkt cytotec eller vad e grejen?

    Plus att syftet jag skulle ligga inne var för jag ätit blodförtunnande, och det har inte startat att blöda. De andra ggr jag gjort det e det inte förrens 3 el 4 ggr på dagen som jag tagit cytotec som det kommit igång... Ska man stå på sig eller bara ge upp o åka hem?

    Dessutom har jag sagt att jag vill ha anti - d sprutan eftersom jag e rh negativ och det kan väl inte skada att ta den nu ( efter så många missfall lika bra att utesluta den orsaken) men då måste blödning väl ha kommit igång??

  • april12

    Förlåt, man får alltså inte mifegyne på sös bara cytotec. Jag som trodde mifegyne var lite bra för att få ut allt...

  • aylak

    Hej april,
    det låter jättejobbigt. Jag vet ju inte så mycket om att starta igång ett missfall, men spontant skulle jag stå på mig om den behandling till vill ge inte känns rätt. Har du något nummer till danderyd så att du kan prata med någon som hjälpt till tidigare? 
    Skickar en kram iaf - kram 

  • TWH

    April, hur går det för dig? Jag har bara varit med om Sös tillvägagångssätt, men du får ju cytotec för att det ska starta så det vore ju lämpligt att du fick ta fler tabletter om det inte startar, arför skulle du annars få tabletten? Lycka till o hoppas du inte får så ont🌺

  • Cathy

    april; hur går det för dig..? Jag åkte in till danderyd när jag fick mitt missfall och fick också cytotec men då var det ju redan på väg ut. Minns att jag fick flera tabletter cytotec men kan inte dosen...Stor kram Hjärta

    aylak: jag var kroniskt trött i flera år, trodde bara det var för att jag jobbade för mycket (orkade inget på helgerna). 
    Jag tog Scandlabs test (tror de är förbjudna nu av Socialstyrelsen - dumt!) som visade att jag hade låga kortisolnivåer. Efter ett antal veckor på hydrokortison började jag få tillbaka mitt ork, behövde inte sova dygnet runt längre. Samtidigt tog jag tsh/T4 prov som visade att jag hade hypotyreos. Jag ser ingen direkt koppling till immunproblem, dock till underfunktion både i sköldkörteln och binjurarna (svårt förstås att bli gravid då...).
    Läs denna artikel, den förklarar på ett bra sätt vad det handlar om: 
    http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html
     

  • aylak

    Tack snälla Cathy för tipsen!! Jag har dock gjort binjireutmattnings- och hypotyreosresan och bla tagit salivprovskortisol. Jag mår mycket dåligt av hydrokortison, men mår avsevärt bättre med t3-medicinering om jag tar en dos tidigt på morgonen, dvs. den tid då både binjurarna och sköldkörteln ska kicka igång och producera extra mycket hormoner. Det har också normaliserat mina kortisolnivåer och jag har inte "kraschat" på länge.

    Men nu denna månad fick jag kraftig influensakänsla ihop med känningar i livmodern (som jag efter samtal med dr D tolkar som en försök till implantation) och därefter har tröttheten slagit till med fullkraft. Lyckligtvis verkar t3-medicinen hjälpa på så vis att jag inte är helt utslagen (kan t.ex. gå själv) och jag har inga problem med sömnen (som förr om åren gått om intet vid "krascherna"). Dr D. verkar tro att det finns en koppling och jag hoppas (har ingen annan förklaring med ökad stress eller problem etc som kan ha sabbat för binjuren) och när jag ser tillbaka har krascherna alltid skett ungefär en vecka efter äl (vi har försökt få barn i åtta år). Sen håller jag inte för otroligt att kortisolnivån kan vara låg igen just nu (mina blodtrycksmätningar tyder på det), men liksom varför - vad är det som belastar kroppen så att detta sker igen och varför startar det en vecka efter äl?

    Dr D. verkar tro att det finns en stark koppling och att jag kan blir bättre även generellt med IL. Efter mitt senaste inlägg har jag också läst lite om CD56 som verkar vara förhöjd både om man har infertilitetsproblem och om man har sk kroniskt trötthetssyndrom. Men jag kan fortfarande ganska lite om immunologibiten. Och jag har inte hört eller läst om någon som har haft liknande symptom och problem som mig själv. Så hör gärna av er om ni har något mer tips eller har hört om någon eller vet mycket om CD56 etc!!!

    April - hur mår du?
     

  • Fidelia

    April: Hur har det gått för dig?
    Vid mitt senaste missfall fick jag mifegyne 24h innan cytotec (2 st). Det kom inte igång ordentligt och morgonen efter fick jag ytterligare två cytotec och på eftermiddagen ytterligare två stycken.

    En allmän fråga: Vi är i startgroparna och åker ner till Aten om ett par veckor och jag har funderat lite på vad som händer med kroppen under behandlingen. Att man får sömnsvårigheter av kortisonet har jag förstått, och att man får ökad blödningsbenägenhet och blåmärken av sprutorna. Men jag har också hört att man blir uppsvälld, extra hungrig och lätt går upp i vikt av kortison, stämmer det? I kombination med IL (fettdropp)  borde den egenskapen förstärkas. Känns som om det kan vara bra att förbereda sig mentalt på detta. Vad har ni för erfarenheter?

  • che71
    Fidelia skrev 2013-09-09 13:24:38 följande:
    April: Hur har det gått för dig?

    Vid mitt senaste missfall fick jag mifegyne 24h innan cytotec (2 st). Det kom inte igång ordentligt och morgonen efter fick jag ytterligare två cytotec och på eftermiddagen ytterligare två stycken.

    En allmän fråga: Vi är i startgroparna och åker ner till Aten om ett par veckor och jag har funderat lite på vad som händer med kroppen under behandlingen. Att man får sömnsvårigheter av kortisonet har jag förstått, och att man får ökad blödningsbenägenhet och blåmärken av sprutorna. Men jag har också hört att man blir uppsvälld, extra hungrig och lätt går upp i vikt av kortison, stämmer det? I kombination med IL (fettdropp)  borde den egenskapen förstärkas. Känns som om det kan vara bra att förbereda sig mentalt på detta. Vad har ni för erfarenheter?



    Inga sömnsvårigheter. Men många blåmärken på magen efter Fragmin.

    har gått upp 5 kg de senaste 2 åren men har ju också varit gravid 7 ggr på 3 år o alla missfall så inte så konstigt.
  • Cathy

    aylak: tyvärr, jag känner inte till den där kopplingen som du pratar om och som Dr D ser. Du undrar vad som kan belasta din kropp - ofta är det stress (vilket jag tror många av oss som har svårt att få barn lider av) men det kan också vara t ex dålig/otillräcklig mängd sömn eller dåliga matvanor (äter dåligt, för mycket kaffe/te). Har man problem med sköldkörteln kan man ha även problem med binjurarna och därför rekommenderar t ex Sköldkörtelföreningen att man ska börja med hydrokortison samtidigt som man börjar med levaxin för annars kan levaxin slå ut binjurarna totalt. Problemen med binjuranra kommer ofta smygande, såsom med sköldkörteln. Så man kan ha problem i flera år utan att veta att man har underfunktion i dessa organ. Vilken dos hydrokortison har du tagit? Har du delat upp över dagen? Om du vid blodtryckstestet har lågt blodtryck vi så tyder det ju på att du kan ha lågt kortisol...

    Fidelia; det är väldigt olika hur man mår av medicinerna. Jag har t ex inte haft problem med något av dem. Kortisonet är det bäst att dela upp på flera doser (beroende på hur mycket man ska ta) över dagen och ta minst på kvällen. Då minskar man problem med sömnen. Jag vet att vissa här i tråden klagat över uppsvälldhet av kortisonet (ansiktet) men jag har inte haft något sådant. IL blir lite extra kalorier men ska du inte ta flera stycken per vecka så tror jag inte att du kommer att märka av det egentligen (om du inte är riktigt smal).  

  • aylak

    cathy: När binjuren fungerar dåligt går det att utläsa i skillnaden i systoliskt tryck mellan vila (mätning1) och stående (mätning2). Jag har utrett binjureutmattnings- och hypotyreosspåret till vägs ände och läst in mig på ämnet. Jag är inte stressad (även om jag ibland är ledsen över barnlösheten och hälsoproblemen), jag sover mycket gott, jag äter en god, näringsrik paleolitiskt inriktad kost och dricker inte kaffe eller te. Jag har gått hos en näringsterapeut i många år. Ihop med min läkare (privatläkare med inriktning mot hypotyreos) provade jag hydrokortison från 5 mg och trappade långsamt upp till 25 mg innan och sedan ihop med låg dos naturligt sköldkörtelhormon och jag har delat upp dosen över dagen. Händer och fötter blev iskalla och jag fick isande ilningar i hela kroppen ihop med att jag svullnade upp. När jag tog bort kortisonet blev jag något bättre på enbart ndt och när jag sedan bytte till enbart t3 och tog det så att jag stöttar binjurens behov av extra sköldkörtelhormon tidigt på morgonen (04.00) blev jag mycket bättre (och binjuren mår för det mesta bra). Men innan jag påbörjade den resan hade jag som du skriver förmodligen haft dessa problem väldigt länge och de började smygande. Dock blev de kraftigt förvärrade när vi började försöka få barn och jag får ibland kraftiga dippar som alltid startar en vecka efter äl (och under dessa är ju mitt kortisol lågt, enligt salivprover och blodtrycksmätningar). Jag hoppas dr D har rätt och att han kan hjälpa mig! 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!