• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel
    Katt12 skrev 2013-10-04 09:34:02 följande:
    Zin, vilken funktion fyller dessa preparat? Känner du även till Femar? Jag är så trött på att aldrig ngnsin få ens minsta lilla plus trots att jag har så pass bra AMH o FSH fortfarande. Men det kanske bara är en massa gamla skruttägg. Men jag vet ju att min Endo alltid har legat i vägen och gjort kampen lång, även när jag var yngre. Så jag vill verkligen göra vad jag kan.
    Medicinen heter Femal och dess aktiva substans är Letrozol. Det är egentligen en bröstcancermedicin som Dr B använder väldigt framgångsrikt. Den minskar mängden östrogen som ju triggar endo.

    Jag har varit i kontakt med samtliga immunläkare som nämns här i tråden och av dessa är Braverman och hans team tveklöst den proffsigaste (även om jag kanske gillar Penny bäst). Allt är genomtänkt, allt sköts otroligt effektivt, jag får alltid svar inom några timmar trots tidsskillnaden, testkit för blodprover levereras till dörren så man slipper tänka, betalning sköts online, behandlingsalternativen är omfattande och så individanpassade de någonsin kan bli, han testar även DQ, HLA osv, de samarbetar med europeiska läkare så att man kan få EU-recept osv. Nackdelen är då priset, allt kostar och det kostar väldigt mycket. räkna med runt 30000. Eftersom jag redan är så rejält genomgången så har jag kunnat pressa priset. Förstagångare hamnar ofta på 40000. Men å andra sidan är hans successrate väldigt hög Glad
  • södertjej

    Jag var i september hos en i Sthlm och fick IL, hon sa att jag kunde sprida till fler att hon kan hjälpa till med detta. Inboxa mig om ni vill ha info.

  • april12

    grattis Prickig, håller med ovanstående kul och inspirerande när behandlingarna lyckas. Nu 4 veckor efter femte missfallet så hörde Dr D av sig om bad om ursäkt för det dröjt så länge innan han svarade. Han är ju så trevlig och då plötsligt glömmer man hur besviken man varit, han lovade också att han läste allas mail. Jag hade en telefonkonsultation med honom igår och pratade bl.a. Om det e ngn ide att prova ivf nu efter 5 missfall. Som anat så tyckte han inte det, utan vänta åtminstone 6 mån- 1 år innan vi provar ivf spåret... Han ville att jag körde på igen i gamla spåret. Jag sa att det funkar inte med kortisonet pga diabetesen typ 1 och alla biverkningar jag får ( högt blodtryck, puls på 110) jag försökte snacka om det kan vara interaktion mellan kortison och levaxin som gör att jag får dessa extrema hjärtklappningarna( detta har vi ju pratat en del om här på forumet) men han kunde inte se sambandet och det är tydligt att han är expert på gynekologi men inte endokrinologi :) jag sa att jag knappt kan jobba när jag äter dem. Men han övertalade mig att prova igen, jag berättade att jag träffat en hudläkare som erbjudit sig att skriva ut enbrel för att testa om detta kan fungera ( jag tänkte att det kan vara ett alternativ till kortison) men dr d tyckte jag skulle avvakta. Trots att jag nu fått massiv psoriasis attack i hårbotten.. Han sa att trots de höga tnf-a värdet som jag har så har han enligt erfarenhet nu sett att TNF-a kan vara lika fluktuerande som Tsh värdet (jaha, det var ngt nytt!??) Han ville som sagt att jag kör på igen med kortisonet ( och IL, klexane, trombyl) . Ifall inte kortisonet fungerar nästa gång, skulle man prova en annan kortison som heter medrol, ngt ni känner igen?? Tydligen skulle det kanske ha lite mindre biverkningar.. Varför får man inte det från början då?? ( glömde fråga det..) Sen ville han att jag skulle börja ta Angus castus, han nämnde att det kunde förbättra ägg området.. Hänger ni med på detta?? Jag tänker att angus castus e väl till för att bli gravid, inte förbättra mot upprepade missfall? Vet ngn vart man köper det och hur ofta man tar det, hela cykeln? Kul att höra Che och skogsbruden att det går bra!!

  • april12

    Skogsbruden- vore kul att höra hur diskussionen gick mellan din mvc läk och dr d, eftersom han var så arg sist din läk ifrågasatte behandlingen och nu plötsligt verkar ha köpt konceptet...?

  • mumwannaB

    april: För mig förklarade Dr D att det aggressiva immunförsvaret kan göra att äggen inte "bakas" ordentligt, de blir inte tillräckligt färdiga till ÄL och kan då vara en orsak till missfall. AC ska, genom att reglera kroppens hormonbalanser, hjälpa till att få bättre ägg till ÄL. AC går att köpa i hälsokosten. Jag tog AC ett par månader på Ds inrådan men slutade för jag tyckte det strulade till min cykel istället.

  • mumwannaB

    Trodde inte det skulle vara sådan psykisk terror att äntligen vara gravid. Jag har kämpat i två veckor med ett fruktansvärt illamående dygnet runt men nu har det lugnat sig lite. Jag borde ju vara glad men blir istället helt nojjig. Tycker även att brösten ömmar mindre. Försöker lugna mig själv med att det kanske är så att det andra embryot som var för litet o inte hade hjärtslag kanske håller på att tillbakabildas o att hcg då inte ökar så snabbt vilket gör att jag mår bättre.  I torsdags sa Dr D att han tyckte att min kropp började bli bättre men att det ändå skulle vara förnuftigt att ta ett nytt dropp de närmsta dagarna då jag befinner mig i en kritisk period.

    Var på kliniken igår för att få dropp men de klarade inte av att sätta pvk på mig. Har ganska tunna kärl och de bara sprack. Efter en o en halv timme, nio stick och tre ssk så lyckades de äntligen sätta pvk. Men droppet droppade extremt långsamt trots fullt öppet. De spolade ett par gånger o då droppade det på lite bättre men efter 20 min när de skulle spola igen så sprack kärlet. Då gav vi upp. Fick kanske i mig 15-20 ml IL max. Kliniken tror att det beror på clexane att kärlen är ömtåliga o det kan säkert vara så. Nu har jag fått remiss till Sahlgrenska för att sätta pvk o ny tid för IL på kliniken på onsdag. Naturligtvis nojjar jag över att allt ska vara kört nu.

    Behövde skriva av mig lite. Sambon är bortrest o jag har all tid i världen att bara gå o oroa mig. 

  • Vilaa

    Vad hände med CFC, varför skulle testerna dröja? Var någon här ine som skulle prata med nån där :)

  • Zinfandel

    April: Medrol använder bla CFC, det är ett långtidsverkande kortison som en del andra läkare inte alls gillar, olika det där! MF kan ju bero på mindre bra ägg därför tycker han du ska ta agnus castus för att förbättra dem. Här kan du köpa dropparna, smakar urk men vad gör man inte.... 
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/agnus-castus-ortteextrakt-50-ml

    i pillerform
    www.vitaminbutiken.se/vitex-agnus-castus-munkpeppar-extrakt-kosttillskott.html

    Ja, mitt TNF pendlar också.

    Testerna på CFC/Rigshospitalet är igång.

     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!