• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Bambi2
    Solkattan skrev 2013-12-09 20:22:32 följande:
    Tbx från insättningen.. allt gick bra. Tills jag kom hem. H*lvetes j*vla blod. Alla gånger jag inte fått plus är då det blödit vid fet. Är det nån här inne som fått plus o blödit vid fet... ? Blev så trött o deppig nu... :(
    Hej, jag skrev här för länge sedan men senast har jag mest bara gått in och läst ibland.

    Vill bara kommentera detta med blödning vid FET eftersom jag också har råkat ut för det och inte lyckas få några svar av några läkare. Var det progynonstimulerat FET? Gjorde du direkt i cykeln efter en misslyckad färskcykel?

    Mitt senaste FET blev inställt för jag blödde precis innan och ringde då kliniken som sa att jag inte skulle komma. På vul såg allt fortfarande väldigt bra ut och det gick inte att förklara varför jag blödde både färskt blod och några stora klumpar. Sen stannade det av och det var alltså inte mensen. En vecka senare när jag hostade kraftigt kom en rätt färsk klump igen men det var fortfarande för tidigt för mens. Detta var en ostimulerad cykel och jag antar att man inte riskerar att blöda om man äter Progynon. Men jag mådde väldigt dåligt av Progynon, så det vill jag inte ta. Jag fick bara ägglossnningsspruta. Tror du att det kan bero på att jag inte hade blött ut ordentligt vid mensen innan som inte var en "naturlig" mens pga att det var efter en misslyckad färskcykel?
  • Mikki

    Jag blödde lite efter insättningen vid fet. Det var även blod på katetern när de tog ut den. Hon sa att vissa är känsliga när man går igenom tappen och att det inte skulle påverka chanserna. Dock har jag aldrig blivit gravid men det har jag inte blivit när jag inte blödigt efteråt heller...

  • Blingbling
    OneLife skrev 2013-12-10 08:03:48 följande:
    V 9 idag och fick höra hjärtat slå igår <3 Fick komma till en läkare som var stressad och absolut inte skulle skriva ut Fragmin till mig. Hans kloka ord, som ekar i mitt huvud: "Det behöver inte vara pga av medicinerna som det funkat denna gången..det är placebo..Det finns många anledningar till varför man skriver ut medicin utomlands" När jag då frågar "Jaha, men varför tror du det har gått såhär långt denna gången? Det har aldrig hänt förut.." Då är hans svar: "Det kan vara tur.." IDIOT!!!! Hur kan man vara så trångsynt och sitta och säga att det är tur efter 11 missfall??!! Är så glad att jag har kära Dr.D i Aten, annars hade jag gått under! Kram på er och hoppas alla som kämpar får positiva besked nu till jul! :)

    Det där är en sak som jag faktiskt funderat en hel del på...ifall läkare alltid tror på "tur" om man skulle lyckas efter en mängd missfall. Jag har en läkare som bara tjatar hål i huvudet på mig att ALLT handlar om ålder och att har man passerat 40 års strecket så är det bara chans på 1 av 10 att man lyckas gå hela vägen - så dåliga är ens ägg då. Kan säkert slå vad om att exakt samma samtal kommer utspela sig mellan min läkare och mig den dagen jag kommit lika långt som du! Idiotläkare finns visst lite här och var i landet...ser fram emot att få träffa dr D någon gång i början av 2014 och hoppas få samma intryck av honom som många här i tråden fått - bara att få träffa en läkare som inte hånler åt en och säger man har "otur" när man får influensakänsla vid graviditet och/eller att man är för gammal, ja det ska bli en upplyftande upplevelse
  • Blingbling

    Jag vill bara berätta en nyhet jag fick veta för någon timme sedan. Var på besök hos kliniken som jag går till här hemma och träffade läkaren där. För ett par månader sedan när jag var där nämnde jag att jag har planer att åka till Aten och frågade därför om de skulle kunna hjälpa mig med IL när det blir aktuellt. Efter lite tvekan blev det nej till slut. Idag när jag träffade läkaren igen berättade han klart och tydligt för mig att det absolut inte skulle gå för mig att få hjälp med något IL i framtiden. Detta efter att de alldeles för några dagar sedan mottagit en riktlinje från "IVF-förbundet" - en grupp (typ styrelse) läkare inom IVF svängen - där det står att läkare under inga omständigheter ska hjälpa till med mediciner och behandlingar som utskrivits av läkare i ett annat land. Det gäller alltså sådan form av behandling/medicinering som inte används i Sverige för ändamålet. Behöver man ha viss medicin/behandling får patienten i så fall ordna den hjälp eni utlandet. Min läkare sa att denna information i det här fallet också gäller IL. De kommer alltså inte att hjälpa till med att sätta IL på grund av denna skrivelse som nyss gått ut till IVF-läkare (vet ej om det gått ut till även andra läkare) eftersom de inte vill gå emot det här "IVF-förbundet"s riktlinjer... Jag frågade min läkare om den här nya lagen som trätt i kraft den 25 oktober om att man inom EU har rätt att få hjälp med medicinering som annan läkare inom EU föreskrivit, men då sa min läkare att det gäller sådant som man här hemma i Sverige anser godkänt och i rätt sammanhang. Han skrev till och med in i min journal att kliniken INTE ska hjälpa mig med IL om jag behöver det framöver. Det här med att få hjälp med IL verkar bli mer och mer klurigt...

  • Zwillinge86
    Blingbling skrev 2013-12-10 13:09:50 följande:
    Jag vill bara berätta en nyhet jag fick veta för någon timme sedan. Var på besök hos kliniken som jag går till här hemma och träffade läkaren där. För ett par månader sedan när jag var där nämnde jag att jag har planer att åka till Aten och frågade därför om de skulle kunna hjälpa mig med IL när det blir aktuellt. Efter lite tvekan blev det nej till slut. Idag när jag träffade läkaren igen berättade han klart och tydligt för mig att det absolut inte skulle gå för mig att få hjälp med något IL i framtiden. Detta efter att de alldeles för några dagar sedan mottagit en riktlinje från "IVF-förbundet" - en grupp (typ styrelse) läkare inom IVF svängen - där det står att läkare under inga omständigheter ska hjälpa till med mediciner och behandlingar som utskrivits av läkare i ett annat land. Det gäller alltså sådan form av behandling/medicinering som inte används i Sverige för ändamålet. Behöver man ha viss medicin/behandling får patienten i så fall ordna den hjälp eni utlandet. Min läkare sa att denna information i det här fallet också gäller IL. De kommer alltså inte att hjälpa till med att sätta IL på grund av denna skrivelse som nyss gått ut till IVF-läkare (vet ej om det gått ut till även andra läkare) eftersom de inte vill gå emot det här "IVF-förbundet"s riktlinjer... Jag frågade min läkare om den här nya lagen som trätt i kraft den 25 oktober om att man inom EU har rätt att få hjälp med medicinering som annan läkare inom EU föreskrivit, men då sa min läkare att det gäller sådant som man här hemma i Sverige anser godkänt och i rätt sammanhang. Han skrev till och med in i min journal att kliniken INTE ska hjälpa mig med IL om jag behöver det framöver. Det här med att få hjälp med IL verkar bli mer och mer klurigt...



    Undra om det var det här förbundet som min gyn pratade om vid vårt senaste försök. Då predikade hon om ett nätverk med ivf-läkare som försökte skapa nationella riktlinjer. Toppen utbrast jag som tänkte att det skulle leda till ytterligare landstingsnetslda försök i min region, men icke. Hon var inte intresserad av de frågorna utan menade att de kämpade för att få till att samtliga svenska gynekologer skulle sluta hjälpa som får behandling utomlands om den inte var likvärdig vår svenska och följde vårt regelverk. Alltså ingen hjälp med exempel vul till singlar eller omvandling av utländska recept. Hennes uppfattning var att sådan hjälp är att "förråda Sveriges höga krav och lagstiftning" vid fertilitets behandling. Helt galet surrealistiskt samtal. Hon var riktigt nöjd över detta arbete och blev helt chockade när jag upplyste henne om lagändringen kring utlandsvård. När hon gick i taket över att lagändringen gick emot vad nätverket försöker uppnå så valde vi att tacka för oss. Har inte tänkt att gå tillbaka till henne igen....
  • Tabbs2
    Blingbling skrev 2013-12-10 13:09:50 följande:
    Jag vill bara berätta en nyhet jag fick veta för någon timme sedan. Var på besök hos kliniken som jag går till här hemma och träffade läkaren där. För ett par månader sedan när jag var där nämnde jag att jag har planer att åka till Aten och frågade därför om de skulle kunna hjälpa mig med IL när det blir aktuellt. Efter lite tvekan blev det nej till slut. Idag när jag träffade läkaren igen berättade han klart och tydligt för mig att det absolut inte skulle gå för mig att få hjälp med något IL i framtiden. Detta efter att de alldeles för några dagar sedan mottagit en riktlinje från "IVF-förbundet" - en grupp (typ styrelse) läkare inom IVF svängen - där det står att läkare under inga omständigheter ska hjälpa till med mediciner och behandlingar som utskrivits av läkare i ett annat land. Det gäller alltså sådan form av behandling/medicinering som inte används i Sverige för ändamålet. Behöver man ha viss medicin/behandling får patienten i så fall ordna den hjälp eni utlandet. Min läkare sa att denna information i det här fallet också gäller IL. De kommer alltså inte att hjälpa till med att sätta IL på grund av denna skrivelse som nyss gått ut till IVF-läkare (vet ej om det gått ut till även andra läkare) eftersom de inte vill gå emot det här "IVF-förbundet"s riktlinjer... Jag frågade min läkare om den här nya lagen som trätt i kraft den 25 oktober om att man inom EU har rätt att få hjälp med medicinering som annan läkare inom EU föreskrivit, men då sa min läkare att det gäller sådant som man här hemma i Sverige anser godkänt och i rätt sammanhang. Han skrev till och med in i min journal att kliniken INTE ska hjälpa mig med IL om jag behöver det framöver. Det här med att få hjälp med IL verkar bli mer och mer klurigt...
    Men alltså vad är det för FEL på dom!
    Vad får de ut av att motarbeta oss så här?
    Det kan väl för fasen inte göra dom ngt om man får hjälp från en läkare i ett annat land om man försökt  ALLT annat som finns här hemma? Det är ju inte så att vi åker utomlands o "krånglar" o betalar en MASSA pengar för att vi tycker det är kul?!?
    Jag blir så in i helskotta trött o arg på detta...
  • Katt12

    Åh jag bli mållös över era inlägg Blingbling och Zwillinge. Helt galet. Men sån tur då att IL nu börjat skrivas ut även vid IVF i Sverige. Bra tajming:)

  • Blingbling
    Zwillinge86 - det är helt säkert det där nätverket! Läkaren som jag går till har varit med i många år, men han har ändå inte en gnutta skinn på näsan och han var väldigt väldigt noga med att säga att man som läkare absolut INTE ska gå emot det som det här nätverket säger! Aaaargh...blir tokig på de här sammanslutningarna och ihopgaddningarna av läkare.... Skulle inte förvåna mig om de hämtar information från den här tråden också för att sätta upp sina motarbetande riktlinjer (vet ju att det är läkare som läser tråden)...

    Tabbs2: Håller helt och hållet med dig, fattar heller inte vad problemet är. Skillnad vore ju om vi belastade sjukvården här i Sverige, men det är ju det som vi vill undvika....å andra sidan kanske det är just det som stör dem. De får mindre att göra och "tappar" patienter = mindre inkomster till kliniken/sjukhuset. Vad vet jag...

    Katt12: Ja, jag har ju läst det i tråden och det är ju suveränt! Men jag hoppas verkligen inte att det blir en tidsfråga innan den möjligheten stoppas eftersom dessa riktlinjer främst riktas till just IVF-kliniker... Jag är inte pessimistisk av mig, vill bara att man ska ha det i åtanke.
  • Katt12

    Förstår hur du menar Blingbling, men jag tror faktiskt att det snarare är åt andra hållet, att deras direktiv floppar lite om t ex IL redan börjar bli erkänt i Sverige. Det är ju lite skämmigt att inte hänga på de innovativa klinikerna, så att säga. Hoppas jag.

  • Solkattan

    Bling-bling: vet knappt om man ska skratta eller gråta... Tom. Skriva in i journalen att man inte ska få hjälp! Känns som om våra dörrar i Värmland är stängda. Tror att "överkukhuvudet" (ja jag är så säker på att 90 % i i denna klubb är män) kommer ifrån vårt län. På nåt sätt ska vi allt hitta någon framöver som är villig att hjälpa till... Letar vi tillräckligt läääänge så hittar vi nån !!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!