• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • che71
    Angel00 skrev 2014-01-19 23:23:28 följande:
    Che71 - vad jag har läst mig till är: Varför man lättare råkar ut för propp i benen efter en förlossning beror framför allt på hormonförändringar. Om ett blodkärl skadas vid förlossningen kan risken för blodproppar också öka.
    I mitt fall, där jag har APC resistens, betyder det att koaguleringsrisken ökar ovanpå detta då jag är resistent mot protein C som är en faktor som styr hämmandet av koaguleringen.
    I förebyggande ges Fragmin för att ovan risk ska minnemeras.
    Får man en bra FL med inga komplikationer, man är uppe och rör sig med lite sängliggande, få blodkärl som skadas etc, så kanske man inte behöver Fragmin. Men det är ju svårt att veta iförväg :) Därför ges det i förebyggande.
    Som jag har föstått det :)
    Tack för bra förklaring!
  • Solkattan

    Inte hört nåt på en vecka. Mailadressen är väl : info@lifeclinic.gr ? Mailade precis igen o frågade. Komiskt läge här... Nu har två kliniker i Sverige hört av sig o är villiga att hjälpa oss med privat Ivf med spermiedonator! Nästan svårt att välja ! :) blir nog det geografiskt närmaste alternativet... Känns lite skrämmande att man snart ska "upp på hästen" igen. Fylla kylskåpet med mediciner o tömma plånboken... :).

  • isadora81

    Solkattan, jag mailade i torsdags för att se hur jag skulle betala. Jag fick svar igår kväll där de bad om ursäkt för sent svar. Så jag antar att nåt har gjort att de har haft väldigt mycket att göra. Båda adresserna funkar. Jag tror säkert de svarar dig idag eller imorgon.


  • Solkattan

    Nu har jag mailat båda adresserna... :) Isadora: så du betalade inget kontant eller direkt när du var där ? Får man vara fräck o fråga hur mycket du ska betala... ? Sitter o räknar på flyg/tåg/hotell o är uppe på dryga 5000 kr hittills...

  • isadora81

    Solkattan nej jag betalade ingenting där. Jag fick en faktura nu när jag kom hem. Jag betalade totalt 1920 euro för alla tester och konsultationer men då är det bara follow up till ett plus. Om det blir plus så kommer jag betala för uppföljning ända till förlossning och då blir det 450 euro till. Men då hade jag inte tagit några prover här i sverige så de grekiska proverna kostade 220 euro. Jag vet inte om alla behöver det.

    För flyg betalade jag 3600 tur och retur och hotell två nätter blev 800 kronor.

    Så det landar väl på dryga 20 000 till plus och ytterligare 4000 om jag väl blir gravid. Men det är det värt. Så slipper jag undra sedan om det inte tar sig. Då har jag gjort allt jag kan.

    Lycka till!


  • Solkattan

    Isadora: till ett plus.. ? Finns det nån slags tidsgräns.. ? Kan ju ta år innan pluset visar sig... Bara funderar... :) Tack för infon! Hoppas dr d svarar snart så jag vet om jag är välkommen eller ej... Så laddad !

  • Veronica1

    Hej på er! Efter jag har tagit mina prover så vet läkaren om jag ska gå på BC pills, har det med blod koaguleringen att göra? Vad är det för tabletter, någon som vet?

    Trevlig kväll

  • Tabbs2

    Hej!
    Haft en lång paus och ngra veckor i mexiko:)
    SKa läsa ikapp imorgon tänkte jag...

    Vi har haft vårat uppföljningssamtal med Dr G och han vill att jag kommer dit o tar LIT... ngn som gjort det??

  • isadora81

    Veronica bc pills tolkar jag som birth control pills dvs p-piller. Ingen aning om varför du ska stå på det. Kanske för att styra så du hamnar rätt i cykeln?

    Solkatta, jag har undrat detsamma. :) jag vet inte om det finns nån tidsgräns. Vi kommer dock bara göra två försök sedan går vi vidare till surrogat. Det var därför jag inte betalade in uppföljning fram till graviditet på en gång. Om man gör det så sparar man 50 euro på ett paketpris.


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!