• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • singhatjejen

    Stort grattis Strumpan!! {#emotions_dlg.flower}Solig

    Och grattis till plus Ninacamilla!
    Tänk vad det händer saker i tråden Skrattande

    Snart lycklig: Uselt att gå till jobbet när man är sjuk. Riktigt tråkigt att råka ut för sånt. Tyvärr känns det igen Skrikandes
    du vet att jag följer din kamp och beundrar dig oerhört för hur du orkar. Håller tummarna hårt för att du får världens bästa utdelning efter allt du gått igenom!

  • Cathy

    Snart lycklig; du har mycket mer styrka än vad du tror att du har Alla återföringar innan Aten och nu resorna ner dit. Det är långtifrån alla som skulle orka med allt det där. Nu håller jag tummarna hårt att du får din kropp i balans till FET. Stor kram

  • Solkattan

    Nån som kan svara på mina tre frågor...?
    1. Vad menas egentligen med "treatment cycle" .. jag ska börja med prednisolonet på min 1:a treatment cycle day. Är det när jag tar mitt första il dropp (nån dag innan mens) eller mensens första dag eller då jag börjar med sprutorna inför IVF:en... (3-4 dagar efter mensens första dag)?

    2. Efter 12 dagar ska jag höja pred dosen. Ska man höja efter eller före transfer...?

    3. Enligt Dr D ska jag ta fragmin/clexane först 4 dagar efter transfer.. men enligt min svenska läkare redan vid sprutstart (och hålla upp just plockdagen)...? Känns "sent" att börja 4 dagar efter transfer..? vad har Ni andra fått för ordinationer?

    Usch va rörigt det känns. Imorgon ska jag äntligen träffa en läkare som jag hoppas ska kunna sätta mitt il dropp. Men det känns inget "bra" att presentera något som inte känns "solklart". Vill ju att det hela ska kännas professionellt så han blir positivt inställd att hjälpa mig....

  • leah2012

    [quote=7265första[quote-nick]Solkdagarna skrev 2014-03-03 10:34:02 följande:[/quote-nick]Nån som kan svara på mina tre frågor...?

    1. Vad menas egentligen med "treatment cycle" .. jag ska börja med prednisolonet på min 1:a treatment cycle day. Är det när jag tar mitt första il dropp (nån dag innan mens) eller mensens första dag eller då jag börjar med sprutorna inför IVF:en... (3-4 dagar efter mensens första dag)?

    2. Efter 12 dagar ska jag höja pred dosen. Ska man höja efter eller före transfer...?

    3. Enligt Dr D ska jag ta fragmin/clexane först 4 dagar efter transfer.. men enligt min svenska läkare redan vid sprutstart (och hålla upp just plockdagen)...? Känns "sent" att börja 4 dagar efter transfer..? vad har Ni andra fått för ordinationer?

    Usch va rörigt det känns. Imorgon ska jag äntligen träffa en läkare som jag hoppas ska kunna sätta mitt il dropp. Men det känns inget "bra" att presentera något som inte känns "solklart". Vill ju att det hela ska kännas professionellt så han blir positivt inställd att hjälpa mig....[/quote]

    Jag tolkar första dagen av treatment cycle som den dag du får mens. Då börjar ju den cykel du ska behandlas I.

    Jag skulle börja med clexane tre dagar efter transfer tror jag det var, men tyckte det kändes sent så jag började samma dag som transfer. Lycka till imorgon!

  • Snart lycklig

    Först vbill jag sända all världens kramar till er fantastiska stöttande tjejer! Jag kommer dessvärre behöva er mera under våren!!!

    Solkatten:
    Jag tolkar också som att du ska börja med Prednisolon mensens första dag.

    Det är mycket vanligt att höja dosen av Prednisolon inför transfer.

    Dr D påstår att Fragmin/Clexane börja verka redan efter 4 h och att egentligen behövs den inte förrän dag 5 efter transfer, men han brukar sätta in den en dag tidigare, alltså 4 dagar efter transfer, för säkerhets skull. Dock vet jag att andra sätter in det redan tidigare vid IVF. Jag skulle gärna också veta varför?

    Sedan beror det säkert också på om det är 2-, 3- eller 5-dagars embryon för exakt start med Fragmin/Clexane.

  • Snart lycklig

    BTW: inget roligt avstämningsmöte imorse. Konfliktlösning på hög nivå!

    Anser ni att man jobbar eller är hemma och sjuk när man har riktigt ont i halsen? I min värld är man smittsam då, och bör vara hemma.

  • Solkattan

    Tack för Era svar! Hur skulle man klara sig utan Er här i tråden..? :)
    Intressant är det onekligen med Fragminet/Clexane. Också googlat och hittat att det ska kunna påverka äggtillväxten..?? Skulle min PCO-iga kropp på något sätt kunna få bättre förutsättningar om jag börjar med blodförtunnande redan vid sprutstart så tvekar jag ju inte att börja tidigare! (alltså följa svenska läkarens ordination).

    Snart lycklig: Jag tror många inte begriper att de sätter andra på pottkanten genom att gå till jobbet förkylda. De själva kanske resonerar att en förkylning "kan man ju ta". De förstår inte vilka konsekvenser det kan ge för andra..
    Att det tex inte för din del handlar om en liten karensdag för några tusenlappar utan att en hel månads behandling äventyras och resor/pengar som kastas i sjön. Ju längre jag håller på med IVF:andet ju mer tänker jag på hur jag kan smittas/smitta andra. Tvättar alltid händerna innan jag äter något. Håller mig borta ifrån fikarummet om jag misstänker att jag "bär" på något. Blir ju som sagt inte sjuk själv (eller väldans sällan) men vill inte vara den som smittar andra...
    Sen har vi haft några kolleger som genomgått cancerbehandlingar på jobbet och då fick vi "lära" oss hur himla känsligt det faktiskt kunde vara med "en liten förkylning"...
    Min närmsta kollega fick förskjuta sin cancerbehandlingplan pga av en liten förkylning eftersom hennes immunsystem var alldeles för dåligt. Inte roligt då man bara längtar efter att bli "frisk". :(.
    Så nej.. är man sjuk så stannar man hemma!!!     

  • HRE

    Hej!

    Malmö/Skånetjejer: Efterlyser igen! Vet ni någon som sätter IL-dropp? Vårdcentralen som hjälpt till innan vill nu ha läkarordination.

    Känns som jag provat alla VC i Malmö men kör gärna en bit bara man får hjälp!

    Inboxa mig gärna så jag inte missar svar!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!