• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Kattflickan

    Zwillinge, jag prioriterar bort "svensk" mat framför " ekologisk" när det krävs. Byt ut matredskap till trä och metall så har du kommit rätt långt. Metallmatlådor kan också vara bra. Jag har inte skaffat såna än men tänker göra det. Värm aldrig maten i plastlådor. Jag har för mig att vindruvor, citrusfrukter, bananer, färskpotatis och jordgubbar är de frukter/grönsaker som innehåller mest bekämpningsmedel.

    Det är den nivån jag lagt mig på.

  • leah2012

    Zwillinge, likt Kattflickan har jag också lagt mig på en liknande nivå. Alltså jag väljer ekologiskt så gott det går utan att jaga ihjäl mig. Och så köper jag inte mat i plast eller konserv. Använder metall och trä-redskap och glas eller metallmatlåda (plast ibland). Jag jobbar och har massa annat att stå i så samtidigt som jag försöker vara lugn så jagar inte ihäl mig efter att allt ska vara perfekt. Sen väljer jag krämer, shampo och sådant utan parabener, men vanliga grejer. Tänkte dock köpa en solkräm nu och vill gärna köpa en ekologisk, tror det kan vara bra. Någon som kan rekommendera någon eller vart man ska köpa?

  • Zwillinge86

    Jag har redan rensat ut i stort sett ALL plast, teflon och giftiga skönhetsprodukter hemma och blev faktiskt förvånad över hur smidigt det ändå gick :) det är just inhandlandet av mat som irriterar mig att det ska vara så svårt. Men då satsar jag också på ekologiskt framför allt då. Bara synd att att livsmedlen fraktas långt och förpackas i plast, känns ju liksom som att det tar bort en del av ansträngningen.

  • Solkattan

    Lill: på den ivf klinik jag går så är det visst standard att ta progynon o lutinus vid stimulerad återföring. Jag bedöms (egen bedömning) att jag har långa cykler:.. och testar för första gången stimulerat. Idag slog jag en pling upp till Falun o ivf kliniken där. Är väl mer en lovligt desperat efter hjälp med fbc. Denna gång så var il dropp ingen metod som de körde än annat i forskningsyfte... ?! Man kunde inte utan att vara patient få hjälp där.. ?! ( sist sa dom ett pris på 2000 kr utan problem.. ?). Sen frågade jag om de tog fbc på sina patienter. Och det gjorde de inte. Utan gick på patientens amines ( eller vad det nu heter). Och de hade inget samarbete med droppsättning nån annanstans i Sverige. Så man får snällt pendla dit för varje dropp. Kanske intressant info för fler...

  • Blingbling

    Tack alla som uppskattar filmerna! Är det någon som nu blivit inspirerad och själv vill göra en film är det bara att inboxa mig, så kommer kontaktuppgifter för att skicka filmen till mig.

  • Ingrid1989

    Hej tjejer! Ville bara hojta att efter tre dagars inbektioner och fem dagars pergotimeknaprande och en del predenisolon åkte jag idag till Falun. Tack o lov hittades både fina äggblåsor och min vänsta äggstock denna gång. Värdet var bra och jag fick även första påsen IL. Ett extra vul på fredag blir det för säkerhetsskull och förmodligen äp i början av nästa vecka. Jag vet dock inte när nästa il blir av. Det va tydligen lite olika? Vi pratade en hel del om il jag och sköterskan och hon tycker det är jättetrist att inte fler erbjuder den tjänsten. Varför ska det behöva vara så svårt?! Tittade nyss på alla fem filmer. Vackert och innehållsrikt!! Hoppas det blir många visningar på dem!! Bra jobbat! Håll någon tumme extra åt mig nu och att det går så långt som till ET, och denna gång med två ägg:)

  • pink lily

    Tack alla som svarat på min fråga om Aten-mammornas ålder när de blivit gravida efter immunbehandling. Man får tänka på att man faktiskt förbättrar förutsättningarna med behandling 😊 och vinner lite "fysisk el. biologisk" tid därigenom. Filmerna är hur bra som helst! De kommer inte lämna någon oberörd! Själv vill jag bara komma igång med min resa, men efter en hormonkur så vill inte mensen komma, och jag har ännu inte kunnat skicka iväg något mensblodprov till Peny. Typiskt, nu när jag mentalt är på gång att starta resan mot nytt IVF, med bättre förutsättningar hoppas jag. Förresten, om man får antibiotika efter mensblodproven, jag tror jag har problem som måste behandlas, då får man väl vänta med att ta immunproverna tills den medicinkuren är över och kanske längre?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!