• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solkattan

    Så många fina kloka ord idag .. !

    Känner mig gladare när jag läser hur ni andra börjar se framåt . Det finns en framtid bortanför detta misslyckande. Dr d har fortfarande inte svarat på hur han tycker vi ska gå vidare. Känns som om jag vill kolla upp Tjeckien o embryodonation lite mer. Är det kötid ? Nån som vet ..?

    Pratade som snabbast med M om ed. Om hon kände till samarbetsvilliga gynekologer. Den enda som finns här ( privata ) känns som om hon inte skulle hjälpa oss när det gäller ed. Är väl inte godkänt enl. svensk lag. Kram till alla fina härinne!

  • Snart lycklig

    Jag håller så med Redan47, ni alla är så mkt värda i all den stöttning det ger att ha er i cyberrymden. Vi förstår varandra, även om vi brottas med olika problem, med- och motgångar i behandlingar, privat, i läkarvården etc etc, listan kan göras lång. Du är fantastisk Redan47! Kram.

  • Redan47
    Solkattan skrev 2014-06-24 17:30:16 följande:

    Så många fina kloka ord idag .. !

    Känner mig gladare när jag läser hur ni andra börjar se framåt . Det finns en framtid bortanför detta misslyckande. Dr d har fortfarande inte svarat på hur han tycker vi ska gå vidare. Känns som om jag vill kolla upp Tjeckien o embryodonation lite mer. Är det kötid ? Nån som vet ..?

    Pratade som snabbast med M om ed. Om hon kände till samarbetsvilliga gynekologer. Den enda som finns här ( privata ) känns som om hon inte skulle hjälpa oss när det gäller ed. Är väl inte godkänt enl. svensk lag. Kram till alla fina härinne!


    Du har ju även Riga, Aten, Cypern, Ava St Petersburg- som jag skulle säga har "lägre" priser. Men det jag vill göra dig uppmärksam på är att kolla hela prisbilden, Äggdonation med egna spermier, ev garantier på äggutdelning, pris på ev dna fragmentering, pris på frysförvaring, Aten Serum tex ingår transfer kostnaden i frysförvarigen, pris/ antal per strå, ni kanske vill ha hel syskonembryon, Pris på försäljning av "rest embryon", vet ej vilka kliniker som har det på menyn, men jag väljer tex i aten om jag överlåter våra kvarvarande och till vad. Så har du embryodonation som en egen produkt, där du väljer bägge donatorerna, ingår VUL, provtagningar etc....? Gör en lista och maila så du får likvärdiga och jämförelse material till de olika klinikerna. Jag tar också in i beslutet hur det fungerar att resa och bo, priser och restider, från min dörr till plats. Visum tex t stpetersburg är lite pyssel.
    Det är godkänt med Äggdonation i sverige, om vi är under....allt ifrån 38-43. Det verkar enligt min erfarenhet som gynekologer tar sig frihet att bedöma det efter egen värdering, mycket märkligt. Trots att vi gör detta utlandet, så vill de inte samarbeta. Då de inte är behandlande läkare skriver de inte ut medicin. Där jag bor är jag portad på den kliniken som skulle kunna vara aktuell, för att hon satt gränsen på 43. Nu har jag en gyn som gör mina VUL och det är jag nöjd med, all medicin tar jag via klinik, inga frikort här inte, men fri. Finns två gyn i Sthlm som jag känner till vilka samarbetar, har ingen aning om de har åldersgräns, ej hört, de tar en större summa, men då ingår typ, remisser provtagning, Vul och receptförskrivning. 
  • Redan47

    Ingen kötid att tala om någonstans. det som tar tiden är din beslutsprocess och förberedelse för transfer.

  • Missne

    Snart lycklig och Solkattan: Jag beklagar verkligen att era hcg sjunkit Finns inte ord. Måste vara riktigt jobbigt när man verkligen lagt ner sin själ i försöken som ni gjort under så lång tid. Dr D har tyckt att även jag bör köra på lågstimulering och samla ägg till blastisar innan insättning och dina resultat såg ju så bra ut ända till nu. Måste verkligen vara jättetufft....

    Har själv inte varit inne här på länge på grund av att jag misströstat min egen situation så mycket. Var ju i Aten i början på April för Utredning, undersökning och Hysto hos Dr D och fick behandlingsplan och kände mig riktigt peppad för att starta behandlingen. Fick ingen mens efter Hyston men enligt Dr D så var det inget ovanligt. Tyvärr så har jag inte fått någon mens alls sedan hyston och Dr D vet inte varför utan vill att jag ska göra ett VUL och ta blodprov för att kunna uttala sig. Jag har tagit blodprov men inte lyckats få till något VUL ännu i den här stan där jag bor. Kunde få en tid v 32 på ett ställe, men jag kan ju inte vänta tills dess. Ska leta vidare, men känner mig allmänt frustrerad just nu och att tiden bara rinner iväg. Har inte tid med det i min ålder

  • Snart lycklig
    Missne skrev 2014-06-24 22:10:22 följande:

    Snart lycklig och Solkattan: Jag beklagar verkligen att era hcg sjunkit Finns inte ord. Måste vara riktigt jobbigt när man verkligen lagt ner sin själ i försöken som ni gjort under så lång tid. Dr D har tyckt att även jag bör köra på lågstimulering och samla ägg till blastisar innan insättning och dina resultat såg ju så bra ut ända till nu. Måste verkligen vara jättetufft....

    Har själv inte varit inne här på länge på grund av att jag misströstat min egen situation så mycket. Var ju i Aten i början på April för Utredning, undersökning och Hysto hos Dr D och fick behandlingsplan och kände mig riktigt peppad för att starta behandlingen. Fick ingen mens efter Hyston men enligt Dr D så var det inget ovanligt. Tyvärr så har jag inte fått någon mens alls sedan hyston och Dr D vet inte varför utan vill att jag ska göra ett VUL och ta blodprov för att kunna uttala sig. Jag har tagit blodprov men inte lyckats få till något VUL ännu i den här stan där jag bor. Kunde få en tid v 32 på ett ställe, men jag kan ju inte vänta tills dess. Ska leta vidare, men känner mig allmänt frustrerad just nu och att tiden bara rinner iväg. Har inte tid med det i min ålder


    Tack rara du! Ja, det är oerhört tungt! Det jag känner nu är ett avslutande samtal med D rörande den gångna behandlingen. Det verkar inte direkt som han tänker göra ngn sådan just nu, även om jag bett om det i tre mail, för han skrev senast att jag ska meddela honom när min blödning kommer..... Suck, jag behöver det samtalet, för att någorlunda komma vidare. Jag vet inte var du bor, men angående VUL, tycker jag att du ska försöka ta dig till någon annan närliggande stad, för att vänta känns ju inte optimalt. Hur gammal är du? Kram.
  • Solkattan

    Jaha.. Testdag idag ... Kunde inte låta bli att ta ett test igår. Så klantiga som labb varit denna gång så kan det ju ha blivit " fel ". Fast testet var totalt blankt. Är glad att man gjort blod HCG test. Då vet man. Idag hade jag annars trott att det gått vägen. Inget blod så långt ögat kan nå. Fick en prislapp på HCG provet. 255 kr. Alltså lite dyrare än andra labbprover. Anar varför vårt snål landsting vägrat mig HCG tidigare. Alltid detta med kostnader. Tycker HCG blodprov borde vara standard vid ivf. Betalar 30 000 kr så är väl 255 spänn en piss i havet.. ?

    Dr d är väldigt tyst. Skulle också vilja ha lite summeringsord från honom. Känna att man har en plan inför ev. nästa FET.

    Vi borde få blödning ungefär samtidigt sl.. Sa dr d när du borde förvänta din ?

    Är glad över att jag denna gång hunnit avsluta allt blodförtunnande innan blödningen dragit igång. I julas var det otäckt när det blödde som en kran. Vilket jag är övertygad om berodde på blodförtunnande ...

    Ska ikväll försöka få ihop pappren till fk om ersättning för vård utomlands. Skulle ju komplettera..

  • Missne
    Snart lycklig skrev 2014-06-25 08:45:05 följande:
    Tack rara du! Ja, det är oerhört tungt! Det jag känner nu är ett avslutande samtal med D rörande den gångna behandlingen. Det verkar inte direkt som han tänker göra ngn sådan just nu, även om jag bett om det i tre mail, för han skrev senast att jag ska meddela honom när min blödning kommer..... Suck, jag behöver det samtalet, för att någorlunda komma vidare. Jag vet inte var du bor, men angående VUL, tycker jag att du ska försöka ta dig till någon annan närliggande stad, för att vänta känns ju inte optimalt. Hur gammal är du? Kram.
    Jag är 43 och bor i Linköping. Så är det någon som har tips på någon i Linköping som kan göra VUL så vore jag tacksam. Ska ringa till Norrköping och kolla med....
  • Redan47
    Missne skrev 2014-06-25 21:03:59 följande:
    Jag är 43 smile4.gif och bor i Linköping. Så är det någon som har tips på någon i Linköping som kan göra VUL så vore jag tacksam. Ska ringa till Norrköping och kolla med....
    Hur många privata har du ringt runt där? Karolinaklimiken gör om du inte är över 43...
  • Redan47
    Redan47 skrev 2014-06-25 22:37:38 följande:
    Hur många privata har du ringt runt där? Karolinaklimiken gör om du inte är över 43...
    Jag menar, det ska väl finnas fler.... Men har du inte provat m karolina så gör det... Jag är 47 och ej välkommen där.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!