• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • RobSab

    Hej tjejer!
    Jag har precis varit hos en helt fantastisk gynekolog! HON skrev ut fragmin och prednisolon utan att jag hade sagt nåt mer än "jag ska göra mitt åttonde ivf". Då sa hon bara "jag skriver ut. Du får kolla med din läkare innan du börja ta men jag tycker du ska ta det här". När jag berättade om dimitri så visste hon vem han var och sa bara "han verkar bra. Han söker svar".

    Hon finns i sthlm och jag lämnar gärna namn/nummer om ni vill ha. Inboxa mig då såklart. :)

    Sen undrar jag om någon här har börjat med fragmin tidigare än efter äggplock?

  • Kattflickan

    Angående d- vitamin så är det vanligare med d- vitaminbrist när man har vissa autoimmuna sjukdomar, ex Hashimoto. Jag jobbar just nu på att motverka detta genom att sola på stranden

    Jag får göra mitt FET i augusti! Allt såg bra ut vid VUL igår! Trots lågt AMH hade jag iallafall 8 äggblåsor i normal cykel!

    Så, nu jobbar jag på att ladda d- vitamin och komma i form. Koffeinhuvudvärken har släppt!!

    Rob: Verkar som om du hittat en bra gynekolog!!!

  • Solkattan

    Robsab: jag började med fragmin redan vid start med gonal-f. Har apc resistens o sv. läkaren tyckte jag skulle börja med fragmin 5000 då. Mailade dr d o frågade om jag enl. honom kunde börja tidigare än i hans plan. Och det var ok.

  • Zinfandel
    RobSab skrev 2014-07-04 13:38:25 följande:

    Hej tjejer!

    Sen undrar jag om någon här har börjat med fragmin tidigare än efter äggplock?


    Ja, en vecka innan.
    pink lily skrev 2014-07-04 12:14:19 följande:

    Har någon testat en bra probiotika - utan soja, mjölk - som inte innehåller bifidus? ProBion? Rubicon ( yoghurtpulver dock)?


    Ja, läs gärna om läckande tarm. Jag har provat ProBion, dock utan större resultat eller så var jag inte tillräcklig ihärdig? 
  • Katt12

    RobSab, samma för mig som för Solkattan, fragmin fr sprutstart. Men då är syftet primärt att skydda mot östrogenrelaterade proppar, inte att förbättra fertiliteten (jag har protein S brist).

    Låter som en fantastisk gyn, jag inboxar dig...

  • Vilaa

    Hej!


    Nu har jag gjort hyston!! Det gick över förväntan, tydligen hade jag en septa på 11 mm rätt in i livmodern,alltså värre än vad det såg ut att vara på ultraljudet. Jag har delat en septa förr på sös så jag vet inte om dom misslyckades då och inte fick bort allt eller om det här är en ny? I alla fall så var läkaren nöjd och sa att hon trodde det skulle lösa mina fertilitetsproblem, det tror inte jag men ihop med immunbehandlingen så kanske =)

    Tydligen sa hon något om att man inte ens såg äggstockarna(?) för det var så stort det där septat rätt in. Hon ritade och hade sig men man fattar ju ändå noll. Men det lät väldigt positivt att ha tagit bort det!!!


    Sen är mitt förhållande skit igen, så om det blir några försök återstår att se, men det är en annan lång historia.

  • Vilaa

    Som ni förstår är det sååå mycket på sista tiden som faller på plats, immunutredningen och dess svar, det att jag hade pco vilket jag aldrig vetat!!! Och så nu en stor septa igen som andra inte brytt sig om på ultraljudet som blockerade hela skiten!!!

  • Snart lycklig

    Vilaa, jag tänkte på dig bara för en kvart sedan. :) jag funderade på Gotland och kom att tänka på dig och om du gjort din hysto. Och så går jag in här och läser......vad skönt att det gick bra och att du fått bort det som kanske ställer till det för dig. Beklagar att det inte ör riktigt bra i ert förhållande. Jag vet hur det kan vara, det går verkligen upp och ner, mkt beroende på allt detta kämpande. Försök att lugnt och sansat prata ut, om det går. Bedyra din kärlek och önskan att vara med honom (om du nu vill det, vilket jag förmodar). Du har nu kommit så långt med alla utredningar, så det mesta jobbiga kanske är gjort. Få honom att inse det. Lycka till och stor kram. (Det är inte riktigt på topp hos oss heller just nu. Allt kändes så bra i förra veckan, vi pratade mkt, men nu har vi fallit dit igen och tjafsat om än det ena och än det andra. Trist och oroande.)

  • OneLife

    Hej tjejer!

    Den 23e juni kom lilla Tyra till världen i v 36 efter akut kejsarsnitt.
    Jag drabbades av Hellp-syndrome och fick ligga på intensiven i 3 dagar..efter 8 dagar släppte dem hem oss.
    Mina värden var riktigt dåliga och det var rätt kritiskt ett tag med trombocyter på 19 och lever värden på 12 (som ska ligga på 0,25-0,65) Även njurarna började lägga av. 

    Det intressanta är att jag började må dåligt dagen efter jag slutade med prednisolon..kände mig sjuk och orkeslös och låg bara hemma i ett par dagar. Sen började få jätte ont i övre delen av magen och på höger sida..vilket visade sig senare vara levern som svullnat.

    Jag skrev till Dr.D och han tyckte jag skulle börja med prednisolon igen, men det var för sent, för då var vi redan på akuten. Frågan är om det hade kunnat förhindrats om jag fortsatt med pred?

    Nu är vi iaf hemma och jag mår bra trots omständigheterna.
    Känns helt ofattbart när man har en liten flicka på 2150 gram liggandes på bröstet..

    Håller fortfarande tummarna för er alla att ni också snart ska lyckas!

    Kram på er!

  • Snart lycklig

    OneLife, GRATTIS till er lilla prinsessa! Inte kul med de komplikationer du drabbades av. Trappade du ner kortisonet sakta, eller slutade du tvärt? Vilken tur och lycka att allt gick bra till slut och att ni nu är hemma och bara kan njuta. Vilken Aten-bebis i ordningen är det nu då? Det börjar också jämna ut sig mellan antal pojkar och flickor. Kram.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!