• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • OneLife

    Tack för alla grattis! :)

    Che: Ja, trappade ner kortisonet under 2 veckor och slutade helt början på v 36. Dr.D pratade först om att trappa ner vid v 18-20, sen runt v 30, men han förlängde det hela tiden..nu i efterhand med facit i hand så säger han att han skulle rekommenderat mig att fortsätta ytterligare veckor.

    Har fruktansvärt mkt nattsvettningar nu efter förlossningen..Dr.D tycker jag ska ta pred i 3-5 dagar och läkaren här säger bara att det är hormonerna nu när jag ammar och att det är vanligt..hmm..att dem alltid ska säga olika saker!

  • che71
    OneLife skrev 2014-07-06 13:37:13 följande:

    Tack för alla grattis! :)

    Che: Ja, trappade ner kortisonet under 2 veckor och slutade helt början på v 36. Dr.D pratade först om att trappa ner vid v 18-20, sen runt v 30, men han förlängde det hela tiden..nu i efterhand med facit i hand så säger han att han skulle rekommenderat mig att fortsätta ytterligare veckor.

    Har fruktansvärt mkt nattsvettningar nu efter förlossningen..Dr.D tycker jag ska ta pred i 3-5 dagar och läkaren här säger bara att det är hormonerna nu när jag ammar och att det är vanligt..hmm..att dem alltid ska säga olika saker!


    Frågetecken skulle vara Smileys!

    Ok så det var längre med cortison .. var dina FBC konstiga ända in i det sista? Behövde du många IL dropp?

    Jo svettas gör man första tiden.
  • Cathy

    OneLife; åh har varit frånvarande ett tag och kikar in här och ser denna glädjande nyhet! Stort grattis!! Japp, man svettas första tiden efter fl, det gör nog nästan alla.

  • Cathy

    OneLife; man har försökt medicinera HELLP syndrom med kortison så ja, det kunde möjligen ha kunnat undvikas om du inte slutat med prednisolonet men du kunde ha fått det även om du fortsatt med prednisolonet men ännu senare i graviditeten. Skönt att allt gick bra till slut. Kram och njut av den nya familjemedlemmen

  • Redan47
    LinneaSvea skrev 2014-07-05 21:54:31 följande:

    Hej alla kloka! Jag har en fråga, igen som jag tror ni kan hjälpa mig med. Jag har ätit pergotime och ska förhoppningsvis få ägglossning nu i dagarna. Jag har även fått lutinus utskrivet att ta vid ett ev plus. ( vilket jag naturligtvis inte tror kommer att hända som vanligt) men nu hörde jag om en som tog det efter sin stimulering med gonal-f direkt efter ägglossning och blev gravid . Vad tror ni här inne , vågar jag också ta lutinus nu direkt efter min ÄL och vad händer i så fall med mensen? Blir den försenad så jag skjuter upp den med lutinuset eller kommer mensen igång ändå pm två veckor?? Vågar jag testa? Jag vill ju inte skjuta upp mesen heller för jag fyller44 om några veckor och vill inte förspilla massa tid?? Snälla ge mig lite råd och tips! Tack!!!


    Jag ser ingen större skillnad, att du vid IVF eller jag vid ÄD, än att du skulle kunna hjälpa till genom att ta progestoron i samband med äggplock eller åtminstone vid transfer. Skulle du få minus, så är det bara sluta med lutinus. Blödningen kommer efter 2 dagar cirka. Progestoronet har en snabb halveringstid. Jag skulle hellre chansa på Lutinus support än att oroa mig för att blödningen låter vänta lite på sig. 
  • OneLife
    che71 skrev 2014-07-06 14:28:27 följande:
    Frågetecken skulle vara Smileys!

    Ok så det var längre med cortison .. var dina FBC konstiga ända in i det sista? Behövde du många IL dropp?

    Jo svettas gör man första tiden.
    Mina FBC var han nöjd med dem sista veckorna..det sista droppet var "just in case".
    Tror jag fick 7-8 dropp under hela graviditeten, 4 st innan v 9.

    Ok, så det är normalt att svettas i början..då kanske man inte ska börja med kortison igen som Dr.D säger? Är lite kluven..vill inte äta mediciner i onödan..plus att mina lever värden fortfarande inte är helt normaliserade..om kortison nu måste rensas av levern, det vet jag faktiskt inte..
  • che71
    OneLife skrev 2014-07-06 17:03:38 följande:

    Mina FBC var han nöjd med dem sista veckorna..det sista droppet var "just in case".

    Tror jag fick 7-8 dropp under hela graviditeten, 4 st innan v 9.

    Ok, så det är normalt att svettas i början..då kanske man inte ska börja med kortison igen som Dr.D säger? Är lite kluven..vill inte äta mediciner i onödan..plus att mina lever värden fortfarande inte är helt normaliserade..om kortison nu måste rensas av levern, det vet jag faktiskt inte..


    Vad tycker läkare här? Vad sa de om cortison?

    Hur behandlades du när du var sjuk?

    Förstår att du inte vill ta medicin i onödan.

    Undra varför du behövde ta cortison så länge egentligen? !
  • pink lily
    pink lily skrev 2014-07-04 12:14:19 följande:

    Har någon testat en bra probiotika - utan soja, mjölk - som inte innehåller bifidus? ProBion? Rubicon ( yoghurtpulver dock)?


    Puffar, probiotika utan bifidus bakterier? Blir alltmer övertygad att de är riskfaktor i tillskott. Det är lactobacillus bakterierna -särsk L. Acidophilus - som är bra för tunntarmen och underlivet, läs mot bakterier och svamp. Letat flera dagar men ej hittat tillskott med bara det. Yoggi är inte tillräckligt och själv kan jag inte äta det=slem.

    Så hittade jag Äntligen Solgar tillskott med tranbär, Ester-C och L. Acidophilus. www.solgar.com/SolgarProducts/CRAN-FLORA-with-Probiotics-Plus-Ester-C-Vegetable-Capsules.htm Någon som testat? Obalansen i kroppen efter antibiotikan är envisa, sveda o klåda ... Tack för svar Zinfandel.
  • Snart lycklig
    pink lily skrev 2014-07-06 21:00:18 följande:

    Puffar, probiotika utan bifidus bakterier? Blir alltmer övertygad att de är riskfaktor i tillskott. Det är lactobacillus bakterierna -särsk L. Acidophilus - som är bra för tunntarmen och underlivet, läs mot bakterier och svamp. Letat flera dagar men ej hittat tillskott med bara det. Yoggi är inte tillräckligt och själv kan jag inte äta det=slem.

    Så hittade jag Äntligen Solgar tillskott med tranbär, Ester-C och L. Acidophilus. www.solgar.com/SolgarProducts/CRAN-FLORA-with-Probiotics-Plus-Ester-C-Vegetable-Capsules.htm Någon som testat? Obalansen i kroppen efter antibiotikan är envisa, sveda o klåda ... Tack för svar Zinfandel.


    Intressant! Har inte hört det förut och inte heller provat den produkt du länkar till. Har dock tagit andra tillskott av märket Solgar. Ska läsa vad mina Innate innehåller imorgon när kag vaknar.
  • OneLife
    che71 skrev 2014-07-06 17:31:40 följande:
    Vad tycker läkare här? Vad sa de om cortison?

    Hur behandlades du när du var sjuk?

    Förstår att du inte vill ta medicin i onödan.

    Undra varför du behövde ta cortison så länge egentligen? !
    Läkarna här säger bara att det är normalt att svettas pga hormonerna..så dem nämner inte kortison.

    Fick en påse trombocyter när jag var sjuk..men dem bara förbrukades i kroppen, så det var inte lönt att fortsätta med det. Sen fick jag bara antibiotika..dem avvakta i princip bara och lät kroppen sköta det eftersom det inte riktigt finns någon behandling..

    Har inte fått något svar på varför jag behövde ta kortison så länge...som sagt så har han bara förlängt det hela tiden utan att säga varför..
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!