• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lill111
    NinaCamilla skrev 2014-11-13 21:06:51 följande:

    Lill: Jag har haft problem med endo och om man inte ta tag i det, blir livmoder ingen bra miljö för ev graviditet. Jag hade t. Ex en inflammerad äggledare som läckte vätska i livmoder. Andra sidan är kroppen så stressad av endo att om man rensar lite, blir det bättre för tillfälle iaf. Idag har jag gjort hysto i Aten efter en misslyckad försök och som alltid hittade de endo i livmoder, mellanvägg och annat skit. Jag rekommenderar att göra hysto iaf för att utesluta saker. Laproskopi tar längre tid att läka men ibland är det nödvändigt. Om du inte ha tid att vänta hemma i Sverige och har råd, kan du söka dig utomlands och göra laproskopi där och FK ersätter så länge du har rättighet för samma operation hemma. Det är flera inkl jag som har fått pengarna tillbaka för endometrios operation från FK. Viktigaste är att ha redan en remiss eller uttalande från läkaren om laproskopi.


    Tack snälla NC för svar! Jag vet ej ännu om det är endo, men jag har oförklarliga mellanblödningar....men dock undrar jag nu de senaste månaderna då jag börjat med Crinonen direkt efter ÄL så har jag ej hft dessa....kan det kanske bara bero på kort lutealfas?? Jag har ju inga andra symptom på endo,,,,jag fick en second upinionremiss till SU då läkaren typ frågade mig vad vill du att jag ska göra så det var jag som föreslog en LAP och Hysto, gjorde en halvhjärtad Hysto hos min privata Gyn här i Borås, februari 2014, men den visade inget....det jag nu då funderar på om det är värt att göra LAP?? Vågar jag, Hyston tycker jag är självklar, vill då även be att de gör en LIT i livmodern när jag ändå är sövd...LAP är ju vad jag förstår en ganska ofattande OP och läkningsprocessen ganska lång??
    Jag känner ju tyvärr att tiden inte är på vår sida...

    jag har ju två IVF-försök kvar och dessa måste göras innan avtalsperioden löper ut...

    min undran är ju om det är värt att göra en LAP nu när jag får lutealfasstöd så verkar ju blödningarna vara borta..det gyn även föreslog var Provera, har du testat?


    Hoppas allt löper på för er....även om jag försöker att inte vara så närvarande här så följer jag er all här inne!!

    Tusen tack för kloka tankar och argument!...kram Lill
  • Solkattan

    Pratade med "min" klinik om återföring av blastocyt i naturlig cykel.

    Jag frågade när efter att äl testet visar positivt sker återsättningen.

    Tycker svaret var lite knepigt.

    Jo, återsättning sker 5 + 2 dagar efter älutslag. Jag reagerar mot de där två extra dagarna ? Sen så avskyr jag svaret om att kliniken typ anpassar återsättning efter deras öppettider...

    Har ni andra också så ?

    Kommer avvakta dr d och dr f:s svar hur de tycker. Man vill ju tajma så optimalt som möjligt... Och inte efter klinikens tider ...

  • Cathy

    Solkattan; vill inte göra dig mer fundersam men vill bara säga att jag ångrar att jag inte gjorde stimulerad fet. Två ostimulerade fet. Kliniken sa att om man har äl så är ostimulerad att föredra (och ok) och jag trodde ju att jag har äl (vilket jag kanske inte hade pga mitt förhöjda prolaktin). Om jag skulle göra fet nu så skulle jag absolut köra stimulerat istället. Då riskerar man (mindre iaf) att hormonerna i kroppen är i obalans och att embryot inte fäster av den anledningen. Och då är det också mindre risk att återföringen blir på 'fel' dag pga deras helgstängt osv osv Bara en fundering

  • Zwillinge86

    Jag sällar mig till frustrationsklubben på svenska klinikers arbetssätt. Fick ju förra måndagen veta att innan helgen kommer de komtakta oss med instruktioner om progesteronstart och spermaprov. I fredags ringde de och meddelade att vi får mer instruktioner på måndag (idag) men att vi ska börja förbereda oss för startskottet. Frågade lite försynt om man kunde få veta om vi var par nr ett eller två på donatorn, men det kunde de verkligen inte uttala sig om. Mycket märkligt kände jag då de borde vet, och kunna säga, ifall det är fler mottaggare som är igång... Men men ordade inte så mycket om det utan fokuserade på att helgen snart gått och då vet vi mer. Så snacka om antiklimax när de idag ringde och berättade att det blivit "förskjutningar i planeringen och att inget kommer hända förrän tidigast i mitten av nästa vecka". Jahopp, vad beror de förskjutningarna på frågade jag som tänkte att jag som patient har rätt att vara insatt i min egen behandling. Men det var visst information som de absolut inte kunde delge mig. Jag fattar ingenting, varför skulle det vara så farligt att berätta för oss hur det går för donatorn? Nu känns plötsligt veckan oövervinnligt lång och jag måste fortsätta att hålla kalendern öppen utan att kunna ge jobbet några besked. Kan inte heller släppa tankarna på att förskjutningen beror på att det inte går så bra för vår donator, att vul inte visar några lovande ägg tex. Jag menar nåt måste ju vara galet om se plötsligt behövs ytterligare minst en vecka innan ÄP blir aktuellt. En veckas stimulering är ju mycket så då kan hon ju inte ens vara i närheten av att ha några mogna blåsor... Eller vad finns det annars för rimliga anledningar till att allt förskjuts? För visst måste hon ju ha börjat stimulera vid det här laget (vi skulle ju va beredda from torsdag) det kan ju knappast vara hennes mens de inväntar?????

  • MoM11

    Lill, var det din gyn som skrev second opinionremiss? Var det pga dina mellanblödningar? Vad är LIT? När får du göra operationen i så fall? Verkligen spännande, hoppas det hjälper!

  • Solkattan

    Cathy: körde stimulerat förra försöket. Men efter hyston på ava i Riga så fick jag order om att INTE köra med femanest/progynon. Hade nåt endometriel hyperplasia som berodde på ett överskott av just östrogen.

    Det sättet man kör stimulerat på "min" klinik är just med östrogen.

    Metoden offentligt denna gång är ostimulerat.

    Men... Jag har kört enligt Rigas stimulering.

    Har pco äggstockar och just det gör ju att man inte kan vara säker på äl varje månad.

    Så från cykeldag fem tog jag clomifid ( Pergo tabletter).

    På dag 12 VUL. ( igår) visade på två äggblåsor på 15-16 mm. Tyvärr dålig slemhinna( 5-6 mm oregelbunden).

    Jag ska maila Riga och få en dag då jag ska ta en HCG spruta. När jag alltså fått ägglossning ( vilket jag själv stimulerar fram ) ska jag ringa min ivf klinik o få datum för återsättning. Men här skiljer sig Riga åt. De säger 5 dagar efter älomslag ... Sverige 7.

    Antar att mina små lögner (börjar kännas rätt stora ) kommer fortsätta ...

    Zwillinge: fy va dåligt av dem!

    Precis som du skriver oroar det här ju ännu mer!

    Det tjatas om Love, tender o care inom ivf ... Att man ska hålla sig luuuugn o avslappnad

    Det här skapar ju onödig stress!

    I mina öron låter det som om donatorn är lite svårstimulerad. Men .. Det kan ju vara så att de faktiskt vill göra det så optimalt som möjligt. Ge donatorn nån/några extra dagar så fler ägg hinner mogna. Håller tummarna för dig!.

  • lill111
    barcelona 78 skrev 2014-11-14 21:14:40 följande:

    Lil, jag skulle absolut åtgärda endon om jag var du! Det kan mycket väl vara förklaringen till förhöjda NKceller och TNF alfa. Jag opererade bort min endo för 2 år sen. Har nu en 1 åring mha op och immunsupport. Innan dess 3 mf. Efter op var mina Nk celler och TNF alfa tillbaka till normalvärden från att ha varit jättehöga.


    Hej Barcelona! Tusen tack för in-put...problemet är ju att jag inte vet säkert om det är endo...nu har jag ju haft jättebra cykler dock med progstöd,,,så därav tveksam till ett så stort ingrepp som LAP, däremot gör jag gärna en Hysto igen innan IVF som jag vill göra nu i januari vad jag förstod var jag tvungen att vänta med IVF 3-4 mån efter LAP, stämmer det? Det har jag inte riktigt tid med, men å andra sidan är det endo jag har så fäster ju inget ägg iaf...? förvirrad igen i denna djungel...hade du karakteristiska symptom?det har inte jag mer än att jag har oförklarliga mellanblödningar dock inte nu de sista månaderna...men progstöd...tacksam för svar:)
  • lill111
    MoM11 skrev 2014-11-17 21:34:52 följande:

    Lill, var det din gyn som skrev second opinionremiss? Var det pga dina mellanblödningar? Vad är LIT? När får du göra operationen i så fall? Verkligen spännande, hoppas det hjälper!


    Hej Mom, det var calanderska som skickade en akutremiss då jag lidit av mellanblödningar av och till i nästan tre år och nu blev jag så urtrött på dessa så jag sade att det kan ju inte bli ngn lyckad IVF om vi inte utreder till 100 % vad dessa blödningar kommer ifrån, nu är det ju spottings inte blödningar men än då...dessa ska ju inte vara där...blivit värre efter min första IVF som gjordes i aprill 2014....
    så då kom jag till SU och hon fråade typ vad jag ville att de skulle göra...berättade faktiskt om Atenutredningen och hon tyckte det lät intressant och sade ja, vi vet ju inte allt vi läklare här i Sverige....kanske finns hopp,  men de kunde inte hjälpa mig med FBC--det är dessa som stressar mig, så struntat i den de sistqa halvåret och fokuserat på mig och min hälsa har gått ner 7 kg och känner att kroppen börjar balansera sig, kanske bara är det som behövs...äter inte kolhydrater och minimalt med socker och jag tycker ju att kroppen är mer i balans än någonsin, därav jag funderar på om jag ska köra ett IVF-förslk nu i januari innan jag genomgår en LAP?? Dessa val...LIT är rispning i livmodern ett litet ingrepp som de kan göra när de ändå utför HYsto, ett enkelt ingrepp...behöver bara några minutert...absolut värt att testa, många vänner som blivit gravida efter det ingreppet efter många misslyckade IVFer...hoppas att allt går bra för er:)
  • lill111
    MoM11 skrev 2014-11-14 21:01:56 följande:

    Cathy - tack för svar. Både ja o mannen tog q10, zink och omega 3 ett par månader inför senaste försöket samt at jag tog melatonin. Jag tog även melatonin. Jag tog prezolon och albyl minor. Det var menopur jag hade sist. Kam man be dem testa lh och dhea på vanliga ivf kliniken? Prolaktin var 9,12 ng/ml 3IS vilket verkar vara "gamla skalan".

    Lill - jag känner med dig! Men vad bra ändå att Sahlgrenska vill utreda. Jag får ingen hjälp av de, pga att jag har barn. Hur har du fått komma dit, är det pga endo? Jag har också en del mellanblödningar, främst spottings samt enormt riklig mens (hade jag inte innan graviditeten) men ingen har tagit detta på allvar. Har du tips om hur jag kan få till en undersökning på sahlgrenska?

    När jag gjorde första ivf åkte jag på en infektion vid äp, hamnade på sjukhus och crp låg på 130. Var dålig i flera veckor och et blev ingen insättning. Den gången hade jag 7 ägg varav 6 blev befruktade, 3 blev blastocyster varav en gick att frysa. Vid FET fick jag en blödning som pågick tills mensen kom. Jag fick ett svagt + dagen innan mensen (enda + på 2,5 år).de två senare försöken har äggen varit fler, befruktningen sämre, färre klarat sig vidare. Dessutom färre spermier (trots ovan nämnda tillskott, slutat snusa mm).


    Hej igen....vi har ju med en son som kom till enkelt och utan komplikationer....2010 är han född. Men jag tycker inte det är normalt att spotta mellan äl o mens så lång tid som jag gjort 3 år så jag stod på mig så då skickade Calanderska en akutremiss...till SU. Nu är ju frågan om jag vågar göra en LAP, de kan vara endo som orskar spottingens då jag hyffsad progesteronhalt i kroppen efter ÄL så då är det kan ju inte bero på gulkroppsbrist tycker läkarna...ja, denna förvirring spottings kan ju bero på obalanser i kroppen efter alla mina mf, men nu var det ju över ett årsedan jag var gravid...har haft 5-6 mf/ma...kram
  • barcelona 78

    Lill, jag hade inte karaktäristiska symptom, visade sig att jag hade grad 4 endo vid op, dvs den värsta sorten. Vi hade svårt att bli gravida själva men lyckades alla gånger med IVF. Fick tyvärr bara mf. Jag gjorde IVF 2 månader efter op, hade immunstöd till v12 under grav och det gick bra. Jätteviktigt bara om du gör LAP att nån som är erfaren gör det.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!