• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Babywish

    Jag fick också rådet att ta Prasteron fram till gravtest, eftersom de snabbt tappar effekt och man kan fortsätta direkt med nästa försök om man hållit igång tillförseln.

    Livsmedelsverket rekommenderar inte Q10 som kosttillskott till gravida och ammande.

  • lill111

    [quote=74492895][quote-nick]Zwillinge86 skrev 2014-12-09 17:09:04 följande:[/quote-nick]

    Lill: minns inte vem, men i våras var det ju någon i tråden som var hos Hybinette, och jag har varit inne på det själv av precis samma anledning som du. Det enda jag minns var att personen som var hos Hybinette fick rådet att fasta tisdag och torsdag för att balansera hormonerna. Men jag kan också vara helt ute och cykla ;) hoppas att du får svar från någon med egen erfarenhet.

    [/

    Tack Z;) får väl köra lite 5:2 kanske...vill bara få bukt med mina mellanblödningar....suck....

    Hoppas sååå att det går bra nu för er....håller tummar och tår!! Kraam.

  • lill111
    astmatiker skrev 2014-12-09 18:42:59 följande:

    Sticker in med en fråga om Q10 o prasteron - är det någon som vet om man kan/bör fortsätta ta dessa under ruvningstiden? Är själv tveksam men enl ivf-klin ska jag fortsätta med prasteron fram till ett ev positivt gravtest. Q10 har jag inte frågat om o har tidigare slutat ta dem efter ÄP.

    [quote=74492949][quote-nick]Snart lycklig skrev 2014-12-09 17:19:50 följande:[/quote-nick]

    Det är bl a jag som varit till honom. Tyvärr hinner jag inte skriva om upplägget nu, men ska försöka ta mig tid till att sätta det på pränt. Kluven om jag rekommenderar att gå till honom eller ej. Kan vara bra. Har hört att han faktiskt ibland kallas "babbel-hubinett". Kändes lite som ett standardupplägg och dyrt var det. Flrsta och andra besöket kostar 2800:-, sedan lite billigare. Jag gick bara en gång.

    I övrigt säger jag HEJ till alla gamla bekanta i tråden. Kram.


  • lill111

    [quote=74492949][quote-nick]Snart lycklig skrev 2014-12-09 17:19:50 följande:[/quote-nick]

    Det är bl a jag som varit till honom. Tyvärr hinner jag inte skriva om upplägget nu, men ska försöka ta mig tid till att sätta det på pränt. Kluven om jag rekommenderar att gå till honom eller ej. Kan vara bra. Har hört att han faktiskt ibland kallas "babbel-hubinett". Kändes lite som ett standardupplägg och dyrt var det. Flrsta och andra besöket kostar 2800:-, sedan lite billigare. Jag gick bara en gång.

    I övrigt säger jag HEJ till alla gamla bekanta i tråden. Kram.

    [/

    Hej SL....så himla gulligt av dig om du orkar....känner att jag tvekar lite nu...efter era kloka råd här....gjorde just en hårmineralanalys som var rätt intressant och jag saknar uppenbarligen en hel del mineraler i kroppen bla zink och magnesium samt några andra specifika mineraler som jag aldrig hört talas om....så jag kör på detta upplägg nu ett tag samt ser fram emot LAP för att utesluta endo...

    Hoppas innerligt att du börjar kravla dig uppåt många kramr till dig!

  • leah2012
    MoM11 skrev 2014-12-09 12:29:23 följande:

    Leah, jag åt både q10 och melatonin utan resultat inför förra ivf, men jag verkar ha haft fel sorts q10.
    Vad hade du för prolaktinnivå?


    Jag hade 718 ref: 56-619. Du? Jag rekommenderades iaf att ta magnesium för att sänka det. Sen kan tydligen ökat dopamin hjälpa sänka prolaktinet. Men jag ska ta ett nytt prov snart och se hur det är.

    Cathy tack för tipsen! Blir väl att prova det nästa gång. Är du igång och försöker igen? :)

    Härligt redan! Skönt med flyt.


  • MoM11

    Leah: Jag hade 9,12 ng/mg men tydligen finns det två skalor, jag vet inte vad det motsvarar på din skala. De sa att det var bra. Jag har bett få ta ett till men det ska bara bli av också, tar en god stund av arbetsdagen att ta sig dit.

  • pink lily
    MoM11 skrev 2014-12-09 12:29:53 följande:

    Någon som vet om man kan få ner prolaktin utan medicin?


    Magnesium, B6-vitamin och zink. Jag letar nu efter vetenskapliga belägg för vilka doser som ger effekt, och vilka ev biverkningar som finns av dessa. Vill inte överdosera. Om någon hittar något så förmedla gärna infon här Har tidigare i tråden skrivit om att bla viss sorts motion och meditation ökar dopaminutsöndringen, vilken sänker prolaktinnivån. Vill tillägga att det ska vara djupmeditation, som "yoga nidra" (en form av stilla meditation), det motsvarar djupsömn. Alltså ingen meditation där man sitter med ljus , blommor och musik. Finns vägledd yoga nidra att köpa på cd. Generellt sett beror förhöjt prolaktin på stress, min akup säger om och om igen att bästa medicinen är att stressa ned. Jag fattade inte, jag är lugn och har bytt jobb och flyttat ut på landet, allt för att stressa ner. Men, när jag började med yoga nidra så var jag allt annat än lugn, oerhört tålamodsprövande att ligga helt stilla i upp till en timme och följa annans instruktioner för andning etc. Antar att kontrollbehov och liknande också kan räknas som stressfaktorer. Sannerligen ett bra "test" för att se om man lider av stress ...
  • pink lily

    Solkattan, ledsen för att det blev minus. Efter mitt resonemang nedan gäller ED för oss.


    pink lily skrev 2014-06-27 17:23:04 följande:

    För dem som vill gå vidare med med ÄD och ED kan jag ju kort nämna hur jag tänkt sedan jag konfronterades med en totalkraschad fertilitet vid 39 år. Idag tänker jag så här, jag kan inte få genetiska barn, men min svägerska har ju uppenbarligen lyckats att göra det åt mig Hon har fött någon som har så mycket genetiska likheter med mig, (och som inte är ett dugg likt henne). Alltså behöver inte jag göra det! Jag själv är väldigt lik min pappas ogifte och barnlöse farbror, en mycket omtyckt man som dog strax före jag föddes. Jag är lik honom, inte alls min mamma. Egentligen är vi inte lika, utan vi delar genetiska karakteristika, som vi ärvt från någon längre tillbaka. Det går inte att sia om vem som kommer att ärva vems utseende och personlighet, i alla fall inte med den kassa som vi barnlängtande vanliga dödliga kan avsätta för analys och diagnostik. Jag tror att alternativen ÄD och ED utgör en vändpunkt, där det blir mycket tydligt varför man vill ha barn och vad man har för förväntningar på sitt barn. Kanske är det därför som det ofta blir en krisartad upplevelse när man ställs inför faktum att välja bort egna ägg. Sist men inte minst, om vi går flera generationer tillbaka i tiden så är vi faktiskt släkt med varandra allihop. Det vet inte minst de som släktforskat! Tänk, vi är släkt med varandra alla här på familjeliv


    Känner mer sinnesfrid efter beslutet, och tänker att man kramar inte gener, utan en liten av kött och blod. Rent praktiskt kan man ju även vinna flera år av fertilitet genom ÄD/ED.
  • Solkattan

    Pink Lilly : så fint skrivet av dig !

    Faktiskt så känns beslutet att försöka sig på ed inte ett dugg skrämmande !

    Sonen vi har är ju ett resultat av donation. Och där har det ju blivit en fullträff !

    De måste ha hittat fram en professor eller liknande då de matchade donatorn.

    På senaste utv. Samtalet på dagis så skriver de att han är begåvad långt utöver vad som är vanligt.. ! Stackars barn i framtiden med så "korkade" föräldrar ! ;).

    Fem år och försöker "diskutera" googolplex med mig efter dagis.. Huga !

    Precis för en kvart sen massmailade jag ett gäng kliniker i Europa. Mestadels i Tjeckien.

    Hur har ni tänkt kring val av klinik???

    Jättesvårt att välja !

    Du får jättegärna inboxa mig o berätta om val av klinik !!

    :)

  • Cathy

    Oj så det skrivs här

    lill: har inte varit hos Hybinette men rekommenderar inte honom så där direkt. Har hört av många att han har ett 'standarupplägg' och tar mycket betalt. Dina spottings - som första steg, ta ett prolaktinvärde och är det inte lågt så börja med pravidel för att sänka det. Då höjs ditt progesteron/östrogen naturligt av kroppen och du blir av med dina spottings! Har gjort det själv så jag vet att det funkar!

    leah; ditt prolaktin är högt.... Q10 fungerar säkert för dig men om ditt prolaktin är högt så har du möjligen inte äl (äl stickor kan ge utslag ändå!) eller dina ägg mognar inte som det ska och då kommer ju inget bra ägg ut. Pravidel, pravidel, pravidel Ja, vi funderar på syskon. Det är nu eller aldrig

    Linnea: jag tar pravidel mot prolaktinet. Får provsvar imorgon och då vet jag vad jag ligger på men mitt mål är att få prolaktinet ner på det lägsta ref värdet.

    Snartlycklig; Hej! Det var ett tag sedan. Hur har du det?

    astmatiker; jag tog Q10 ett par veckor in i min graviditet för jag visste inte att jag var gravid. Ingen större risk men det är sant att det finns lite studier på gravida.

    Kram på alla!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!