• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Barfota4

    Hej! Jag har följt tråden länge, och funderar själv på att åka till Aten. Tyvärr tror jag att min sambo är svårövertalad. Jag vill passa på att gratulera alla som blivit gravida!!! Ni ger oss hopp Vi har två IVF-försök kvar i Sverige, och jag ska börja med sprutorna på lördag. Jag ville höra med er, om ni har svar på min fråga. Vi blev dunderförkylda i mellandagarna och snuvan hänger fortfarande kvar. Tror ni att spermier och ägg kan vara påverkade? Jag har för mig att jag har läst att feber kan förstöra spermierna, men ingen av oss har haft hög feber. Jag har också för mig att jag har hört att en förkylning kan göra så att immunförsvaret är upptaget på annat håll, och missar att stöta bort embryot. Men det borde väl vara om jag är förkyld vid insättning? Tycker ni att jag ska vänta en månad till? Om man ska ta kortison i samband med ett ivf-försök, när börjar man med kortisonet? Tack!

  • xxx4

    Barfota 4 jag skulle nog överväga att flytta fram insättning. För din del tror jag inte att det är någon fara med tyvärr påverkas ofta spermierna negativt av sjudom. Första gången vi skulle göra spermieprov var min man förskyl o resultatet blev dåligt. Sedan togs det ett nytt då vi var på plats några månader efter o mannen var frisk o då var det toppenkvalite. Lycka till med ert nästa försök!

  • Zwillinge86

    Typiskt, av någon anledning saknas halva mitt fbc. Vet inte om de beställt fel analys eller om provsvaren försvunnit på vägen, men borta är de iaf.

    Tänkte fråga er som är lite mer insatta kring det här med aggressivt immunförsvar. Är det förväntat att värdena (fbc) ökar vid graviditet, alltså även för "normala" utan immunproblematik? Eller är det just att värdena ökar som är "beviset" på att man har ett aggressivt immunförsvar?

  • Cathy

    Frk Röd; jag tog immuntesterna hos Dr D men har inte gjort ivf hos honom. Vi blev till slut gravida utan ivf och många påsar IL

    Zwillinge; antal vita blodkroppar stiger för alla vid en graviditet men oftast inte lika mycket som för oss immunpatienter, plus att lymfocyterna stiger hos oss (de som delvis är NK celler).

    Och för mig steg trombocyterna direkt (även om jag inte har ngt påvisat koag problem).

    Barfota; äggen påverkas nog inte av vanlig förkylning, spermier vet jag inte exakt de är ju mer färskvara men oftast är det väl bara feber som påverkar spermierna. Det här med att immunförsvaret är upptaget på annat håll om man är förkyld har jag aldrig trott på, det är bara nån som tänkt den finurliga tanken Men en förkylning höjer inte lymfocyterna som är viktiga i fertilitets sammanhang, för det är de (NK cellerna) som kan stöta bort ett embryo.

  • pink lily

    Är det någon som kan tipsa om en bra progesteronkräm med bioidentiskt progesteron, utan parabener? Tänker vägra syntetiskt progesteron vid spottings och långa blödningar, mår inte alls bra av det! Har någon testat Female Balance Creme ( Mia Lundins rek.) eller annan?

  • Zwillinge86
    Cathy skrev 2015-01-02 14:50:46 följande:

    Zwillinge; antal vita blodkroppar stiger för alla vid en graviditet men oftast inte lika mycket som för oss immunpatienter, plus att lymfocyterna stiger hos oss (de som delvis är NK celler).

    Och för mig steg trombocyterna direkt (även om jag inte har ngt påvisat koag problem).


    Tack Cathy, nu blev det lite tydligare.

    Mina värden har under de 9 månsder vi kört med hemmaförsök och immunsupport varit helt okej. Förutom ökade värden pga infektioner och allergi har jag vid två tillfällen misstänkt befruktning pga symtom och D bekräftat möjligheten med hjälp av fbc. Sedan ET den 1/12 har jag tagit 6st fbc där Leukocyterna har typ fördubblats och pendlar mellan 15,0-18,2. Det samma gäller Neurofila som pendlar mellan 9,5-12,5. Utöver det är det bara Monocyterna som sticker iväg ibland. Vad säger det om mitt immunförsvars reaktion på graviditeten, normal eller aggressiv?
  • Cathy

    Zwillinge; lymfocyterna är de som i första hand är farliga för embryot/graviditeten och av intresse är alltså deras andel av antalet leukocyter. Neutrofila stiger bl a vid allergi (histamin lockar dem att stiga) så jag undrar om inte din allergi är nu orsaken till det höga antalet? Monocyter stiger vid bl a förkylning och ett högre antal gör inte skada för embryot. Vad ligger dina lymfocyter på?

  • Zwillinge86

    Cathy: lymfocyterna pendlar sedan ET mellan ca 2.4-4.8 och då är de högre värdena oftast innan IL och de lägre efter. Men de har varit inom referens hela tiden.

    Intressant med Neutrofila, är vad jag vet bara pollen och gräsallergiker så det bör ju inte ge någon reaktion nu. Har kanske fler allergier utan att veta om det.

  • Zwillinge86
    pink lily skrev 2015-01-02 16:15:56 följande:

    Är det någon som kan tipsa om en bra progesteronkräm med bioidentiskt progesteron, utan parabener? Tänker vägra syntetiskt progesteron vid spottings och långa blödningar, mår inte alls bra av det! Har någon testat Female Balance Creme ( Mia Lundins rek.) eller annan?


    Jag har kört ett år med Mias och jag är nöjd. Testa ProgesteronAll
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!