• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • trex2013
    SaraBara skrev 2015-07-06 16:20:25 följande:

    Hej alla, 
    Det var ett tag sen jag var här. Läser om både roliga och mindre roliga nyheter. Grattis till alla + : ) 

    Jag gjorde en embryotransplantation den 24 april i Spanien. Dagen före min 45-års dag.  Fick några dagar senare en infektion med lite feber och började på eget bevåg med Prednisolon som jag fått i Riga efter IVF-försök där. Min svenska läkare tyckte inte alls om det, och de i Spanien tyckte absolut att jag skulle trappa ner efter 6-7 veckan. Jag började trappa ner och i början gick det bra, men sen började jag må sämre och sämre (trött, infektioner, lite feber). Började sedan för ca 2 veckor sen ana att ngt kanske hänt. Slutade må illa, började bli sugen på öl, choklad som jag avskytt. Hur som. I morse gjorde jag ett KUB-test och då såg vi inget hjärta som slog. Mitt hjärta värker och jag är sååå ledsen. Min forskarhjärna undrar förstås om det KAN finnas ett samband mellan att jag trappade ned kortisonet för snabbt (för så känns det) och att det blev ett missfall i v. 10 troligen (upptäcktes dock idag i v. 12+6). Till saken kanske även hör att jag haft en rejäl binjureutmattning för några år sedan och inte har världens mest kraftfulla binjurar. Jag fick också börja med Levaxin-behandling pga något förhöjt TSH (endast 2.9 dock). 

    Någon som har någon tanke om ovan? Anledningen till att vill luska är förstås att jag ändå inte riktigt kan släppa det här och funderar på att kanske göra ett försök till... och vill då inte göra om samma misstag (om det nu var ett misstag..). Eller är jag galen? 


    Vilken chock och vad ledsamt! STOR kram till dig! 
  • mom2012

    Någon här i forumet som fått höga NK Killer cells och vilken medicin tar ni? I sverige tar man humira injektion men det tyckte Peny var för starka grejer. Jag har 443 på nk kilen cells där referensen va mellan 80-173 .

  • mom2012

    Glömde fråga. Hur hanterar serum recept om man ska hämta ut medicin i sverige? Någon som vet? Vi har mailats flera gånger och än så har hon ännu inte skickat något (hon svarar dock på alla mail). Någon som fått recept av Peny att ta ut på apotek i sverige?

  • lillebob
    mom2012 skrev 2015-07-07 18:42:42 följande:

    Glömde fråga. Hur hanterar serum recept om man ska hämta ut medicin i sverige? Någon som vet? Vi har mailats flera gånger och än så har hon ännu inte skickat något (hon svarar dock på alla mail). Någon som fått recept av Peny att ta ut på apotek i sverige?


    Hämtat ut senast idag på recept från serum! Bor i en liten stad i Skåne!!
  • Ananda Balaganapati
    SaraBara skrev 2015-07-06 16:20:25 följande:

    Hej alla, 
    Det var ett tag sen jag var här. Läser om både roliga och mindre roliga nyheter. Grattis till alla + : ) 

    Jag gjorde en embryotransplantation den 24 april i Spanien. Dagen före min 45-års dag.  Fick några dagar senare en infektion med lite feber och började på eget bevåg med Prednisolon som jag fått i Riga efter IVF-försök där. Min svenska läkare tyckte inte alls om det, och de i Spanien tyckte absolut att jag skulle trappa ner efter 6-7 veckan. Jag började trappa ner och i början gick det bra, men sen började jag må sämre och sämre (trött, infektioner, lite feber). Började sedan för ca 2 veckor sen ana att ngt kanske hänt. Slutade må illa, började bli sugen på öl, choklad som jag avskytt. Hur som. I morse gjorde jag ett KUB-test och då såg vi inget hjärta som slog. Mitt hjärta värker och jag är sååå ledsen. Min forskarhjärna undrar förstås om det KAN finnas ett samband mellan att jag trappade ned kortisonet för snabbt (för så känns det) och att det blev ett missfall i v. 10 troligen (upptäcktes dock idag i v. 12+6). Till saken kanske även hör att jag haft en rejäl binjureutmattning för några år sedan och inte har världens mest kraftfulla binjurar. Jag fick också börja med Levaxin-behandling pga något förhöjt TSH (endast 2.9 dock). 

    Någon som har någon tanke om ovan? Anledningen till att vill luska är förstås att jag ändå inte riktigt kan släppa det här och funderar på att kanske göra ett försök till... och vill då inte göra om samma misstag (om det nu var ett misstag..). Eller är jag galen? 


    Åh, verkligen tråkigt och ledsamt att höra...
    Nej, tycker inte du är galen. Känns tidigt att trappa ner. Skulle kontaktat Life eller Serum för immunsupport nästa gång, precis som HRE rekommenderar. Vi är ju alla olika och nedtrappning beror på hur stabilt immunförsvaret är. TSH är för högt. När man har antikroppar (TPOak, TRAK)/autoimmunitet ska man ligga under 1, gärna nära noll. Det tycker t.o.m. min svenska läkare. Jag ligger just nu på 0.02. Dr D tycker det är perfekt, för då ställer inte sköldkörteln till med något.
    Hoppas du hittar ny kraft och kan ta nya tag igen... 
    Stor kram
  • AaFT

    SaraBara: Guuu så tråkigt... beklagar! :(
    Tycker som de övriga tjejerna... inte trappa ner för tidigt å har du fundera något på å få lite immunsupport från Dr. D?

    *styrkekramar*

  • UndrandeSökare

    SaraBara -TSH på 2.9 innan behandling är högt.
    I dessa sammanhang är det bra att ligga runt 1.

    Hur hög dos Levaxin äter du nu?
    Vad ligger ditt TSH på efter du börjat äta medicin?

    Det kan vara nedtrappning av kortisonet som gjorde att du fick missfall men
    det kan också vara ditt höga TSH som gjorde att det blev missfall.
    Eller någon annan faktor.

    Kolla upp både ditt TSH, T3 och T4 så att de ligger bra inför nästa försök.

  • UndrandeSökare
    mom2012 skrev 2015-07-07 18:40:47 följande:

    Någon här i forumet som fått höga NK Killer cells och vilken medicin tar ni? I sverige tar man humira injektion men det tyckte Peny var för starka grejer. Jag har 443 på nk kilen cells där referensen va mellan 80-173 .


    Vilket nummer har dessa NK-celler som du nämner?
    Jag har kollat på mina referensvärden från usa testerna från Dr D
    och hittar inget som har referensvärde 80-173.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!