• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • AnnC

    Ni som fått antibiotika på recept från serum, har det varit några problem att hämta ut? Vad har det kostat att hämta ut medicin?

  • JZ79
    AnnC skrev 2015-07-08 20:26:54 följande:

    Ni som fått antibiotika på recept från serum, har det varit några problem att hämta ut? Vad har det kostat att hämta ut medicin?


    fass.se kan du se priser.
    Minns inte vad det kostade för mig, men inga problem att hämta ut på apoteket.
  • SaraBara
    Ananda Balaganapati skrev 2015-07-07 21:22:37 följande:
    Åh, verkligen tråkigt och ledsamt att höra...
    Nej, tycker inte du är galen. Känns tidigt att trappa ner. Skulle kontaktat Life eller Serum för immunsupport nästa gång, precis som HRE rekommenderar. Vi är ju alla olika och nedtrappning beror på hur stabilt immunförsvaret är. TSH är för högt. När man har antikroppar (TPOak, TRAK)/autoimmunitet ska man ligga under 1, gärna nära noll. Det tycker t.o.m. min svenska läkare. Jag ligger just nu på 0.02. Dr D tycker det är perfekt, för då ställer inte sköldkörteln till med något.
    Hoppas du hittar ny kraft och kan ta nya tag igen... 
    Stor kram
    Tack för fint svar. Life eller Serum - är det svenska? Eller kopplade till Aten-läkaren? Jag gick först i Riga och där fick jag Prednisolon som jag sedan använde efter embryotransplantation i Barcelona (där man inte tänker i dessa banor). Jag kände mig egentligen säker på att jag inte skulle trappa ned, men min svenska läkare "bråkade". Dels svarade han inte på mina frågor dels vägrade han skriva ut mer som jag behövde. Han gillade inte Prednisolon under graviditet och avfärdade det som idioti. Nu "blejmar" jag mig själv lite för att jag inte försökte få tag på Prednisolon på annat sätt. Samtidigt är det ju inte lätt... men jag tror själv att det var det som avbröt graviditeten och det känns ju riktigt riktigt hemskt : ( Och jag känner mig så osäker på om jag är galen som försöker mer - jag är trots allt 45 år. Hua. 

    Vet du man kan köpa Prednisolon receptfritt utomlands? 
    Tack!
  • SaraBara
    Missne skrev 2015-07-07 13:05:40 följande:
    Åh nej vad tråkigt att höra  . Man vet ju inte om det beror på nedtrappningen av kortisonet, men det skulle ju kunna göra det. Så jag förstår att du tänker på eventuella samband. Det skulle jag också ha gjort. Jag är i v13 nu och har ännu inte börjat trappa ner kortisonet. Vet inte heller när jag ska göra det. Enligt Dr D ska jag än så länge fortsätta med samma dos (20mg) och jag tänker inte trappa ner förrän han tycker det. Idag ska jag träffa läkare för första gången på MVC. Får se vad hon säger om alla mediciner.... Hon kommer säkert tycka att jag ska trappa ner/sluta.
    Tack för svar. Dr D är det läkaren i Aten? Har du fått all Prednisolon från honom? Min läkare i Sverige och de i Spanien för den delen vägrade att skriva ut så jag hade inget val : ( (jag kunde förstås ha försökt på andra håll, men just då orkade jag inte riktigt.. )
  • SaraBara
    UndrandeSökare skrev 2015-07-07 22:46:35 följande:

    SaraBara -TSH på 2.9 innan behandling är högt.
    I dessa sammanhang är det bra att ligga runt 1.

    Hur hög dos Levaxin äter du nu?
    Vad ligger ditt TSH på efter du börjat äta medicin?

    Det kan vara nedtrappning av kortisonet som gjorde att du fick missfall men
    det kan också vara ditt höga TSH som gjorde att det blev missfall.
    Eller någon annan faktor.

    Kolla upp både ditt TSH, T3 och T4 så att de ligger bra inför nästa försök.


    Jag fick nys om DrD efter att jag varit i Riga två gånger redan, och jag gissar att man måste köra hela utredningspaketet om man går till honom? Eller kan man få köpa lite support via Skype? 
  • mom2012

    SaraBara - du kommer gå under om du anklagar dig själv för vad som hänt och om du gjort något fel osv. Mest troliga orsakerna till missfall är att det är något fel på embryon.

    Hur ser planen ut nu. Tänker ni göra fler försök?

  • SaraBara
    AaFT skrev 2015-07-07 21:50:23 följande:

    SaraBara: Guuu så tråkigt... beklagar! :(
    Tycker som de övriga tjejerna... inte trappa ner för tidigt å har du fundera något på å få lite immunsupport från Dr. D?

    *styrkekramar*


    Mitt svar till dig kom på fel ställe.. Dr D - kan man få lite telefonsupport? eller måste jag åka dit och få hela paketet? Har lagt ned så mkt pengar redan så att börja om känner jag inte att jag kan riktigt.. Men jag måste å andra sidan åtminstone hitta en doktor som vill skriva ut Prednisolon om jag ska kunna försöka igen. Annars gör jag det inte eftersom jag tror på sambandet själv. 
    Vet du förresten varför man tar Prednisolon och inte Hydrokortison (som folk verkar tycka är snällare i andra fall iaf..)
  • Ananda Balaganapati
    SaraBara skrev 2015-07-08 21:49:40 följande:
    Tack för fint svar. Life eller Serum - är det svenska? Eller kopplade till Aten-läkaren? Jag gick först i Riga och där fick jag Prednisolon som jag sedan använde efter embryotransplantation i Barcelona (där man inte tänker i dessa banor). Jag kände mig egentligen säker på att jag inte skulle trappa ned, men min svenska läkare "bråkade". Dels svarade han inte på mina frågor dels vägrade han skriva ut mer som jag behövde. Han gillade inte Prednisolon under graviditet och avfärdade det som idioti. Nu "blejmar" jag mig själv lite för att jag inte försökte få tag på Prednisolon på annat sätt. Samtidigt är det ju inte lätt... men jag tror själv att det var det som avbröt graviditeten och det känns ju riktigt riktigt hemskt : ( Och jag känner mig så osäker på om jag är galen som försöker mer - jag är trots allt 45 år. Hua. 

    Vet du man kan köpa Prednisolon receptfritt utomlands? 
    Tack!
    Dr D har LifeClinic i Aten och Penny har Serum i Aten. Jag går till Dr D. Först fyller man i sin historia i ett formulär, sen har man telefonkonsultation. Nästa steg är blodprover på immunförsvaret (som skickas till lab i USA) och ultraljud i Aten. Jättenöjd med Dr D. Varm, omtänksam, engagerad och human person som verkligen försöker hitta rätt behandling. Anpassar efter förutsättningar - blodprov och ultraljud. Alltid positiv, som smittar när man mest behöver det ! Du kan köpa prednisolone och alla andra mediciner receptfritt i Aten. 

    Döm inte dig själv, det går inte att veta vad som var orsaken. Det är dessutom inte lätt att stå emot läkare som har en tydlig uppfattning/tråkig inställning och inte tror på kopplingen immunproblem och fertilitet/graviditet. Denna tråden visar motsatsen, alla som blivit gravida mot alla odds tack vare immunsupport är fantastiskt ! Och, du är inte galen. Tvärtom. 45 = still young ! Jag blir 46 i höst och har full tillit. 

    Håll modet uppe - stor kram
  • UndrandeSökare

    SaraBara- I Grekland tar de emot patienter och behandlar inom denna område tills de är max 50år, så du är inte för gammal.

    Du kan ju åka ner till Grekland och köpa medicinerna själv men rekommenderar att du tar kontakt med en klinik tex Serum eller Life Clinic för att få bättre hjälp.

    Gå gärna in på Serums och Life Clinics hemsidor och läs mer.
    Du kan ju ringa eller maila dem direkt och fråga vad som gäller för dig i din situation.


     
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!