• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Sammet
    Ananda Balaganapati skrev 2015-07-15 08:34:09 följande:
    Stort grattis Sammet... Underbart att höra ! Har du fått i dagarna? Även glädjande att Falun är öppna för immunbehandling. 
    6e juli fick jag henne utsnittad. :)
    Tog ett tag att fatta att det var över och gått bra, nu är det fullt fokus på amning, jag var orolig och hade hjälp av Amningshjälpens facebookgrupp, men med lite tips fick vi så bra fart på produktionen att jag anmälde mig som bröstmjölksdonator nu.
  • Snart lycklig
    Sammet skrev 2015-07-15 22:53:09 följande:

    6e juli fick jag henne utsnittad. :)


    Tog ett tag att fatta att det var över och gått bra, nu är det fullt fokus på amning, jag var orolig och hade hjälp av Amningshjälpens facebookgrupp, men med lite tips fick vi så bra fart på produktionen att jag anmälde mig som bröstmjölksdonator nu.
    Har du några tips, för jag kämpar som en dåre för att få igång amningen, jag lyckas endast få ut som max ngn ml. Jag pumpar också efter varje försök till amning/sondmatning. Vår kille föddes den 5/7, alltså dagen innan er tjej kom. Börjar bli både ledsamt och tröttsamt. Vill ju så gärna amma honom.
  • Redan47
    Snart lycklig skrev 2015-07-16 15:24:56 följande:
    Har du några tips, för jag kämpar som en dåre för att få igång amningen, jag lyckas endast få ut som max ngn ml. Jag pumpar också efter varje försök till amning/sondmatning. Vår kille föddes den 5/7, alltså dagen innan er tjej kom. Börjar bli både ledsamt och tröttsamt. Vill ju så gärna amma honom.
    Det kommer, försök låta bli ha det som ett krav då vlir stressmoment större och då släpper inte kroppen till. Tålamod! Han är så liten ännu. Kan inte tro han kan suga tillräckligt hårt ännu. Ta din pump med ro. Andas! Kram
  • Snart lycklig
    Redan47 skrev 2015-07-16 19:01:29 följande:

    Det kommer, försök låta bli ha det som ett krav då vlir stressmoment större och då släpper inte kroppen till. Tålamod! Han är så liten ännu. Kan inte tro han kan suga tillräckligt hårt ännu. Ta din pump med ro. Andas! Kram


    Tack vännen. Kram.
  • mom2012
    Snart lycklig skrev 2015-07-16 15:24:56 följande:
    Har du några tips, för jag kämpar som en dåre för att få igång amningen, jag lyckas endast få ut som max ngn ml. Jag pumpar också efter varje försök till amning/sondmatning. Vår kille föddes den 5/7, alltså dagen innan er tjej kom. Börjar bli både ledsamt och tröttsamt. Vill ju så gärna amma honom.
    Hej. Jag var också nervös och spänd inför amningen när vi fick vår första (försöker med syskon nu). Jag fick hjälp av barnmorskan som tryckte dit barnet på bröstet på mig. Sen läste jag en del  I amningsjourens papper. Ring gärna dem, amningsjouren menar jag. Ett annat tips om/när det kommer igång - jag vägde barnet innan amning och efter, så jag visste att barnet hade fått I sig tex 200 gr eller 400 gr. Just det gjorde mig trygg att det funkade (kändes inte som att det funkade alls ärligt talat, men viktökningen innan och efter sa ju sitt). Lycka till!
  • mom2012
    lillebob skrev 2015-07-16 11:56:54 följande:

    Köpte neupogen på serum för E150.


    Tack! Jag betalade drygt 3500 SEK på apoteket för 5 ampuller. Då ska jag se om jag kan få tag på det och ta med mig kylväska.
  • xxx4

    Mitt tips är vila vila mycket, drick mycket ät bra och som Redan säger er son är liten och har inte den kraft som krävs riktigt än. Inga amningspumpar har samma effektivitet då det gäller att få ut mjölk som en bebis som suger på ett bra sätt. Lugn det kommer o tänk att förr i tiden låg kvinnorna i sängen ihop med sina bebisar under första tiden för att få igång amningen och blev då helt uppassade av sin omgivning. Det kan också vara lugnande att tänka att mjölkproduktionen finns där och mjölken kan inte ta slut utan stimuleras och produceras helt utefter hur mycket bebisen suger eller man pumpar. Även om man inte ammar i början kan man få igång produktionen senare. Grattis till sonen o lycka till med din amningen nu.


    Snart lycklig skrev 2015-07-16 15:24:56 följande:

    Har du några tips, för jag kämpar som en dåre för att få igång amningen, jag lyckas endast få ut som max ngn ml. Jag pumpar också efter varje försök till amning/sondmatning. Vår kille föddes den 5/7, alltså dagen innan er tjej kom. Börjar bli både ledsamt och tröttsamt. Vill ju så gärna amma honom.


  • Missne
    SaraBara skrev 2015-07-08 22:01:41 följande:
    Tack för svar. Dr D är det läkaren i Aten? Har du fått all Prednisolon från honom? Min läkare i Sverige och de i Spanien för den delen vägrade att skriva ut så jag hade inget val : ( (jag kunde förstås ha försökt på andra håll, men just då orkade jag inte riktigt.. )
    Ja, Dr D är Dimitri i Aten. Ja jag fick ordinationen av honom. Köpte med mig ett lager från Aten eftersom receptfritt där. Har sedan haft turen att ha en läkare i Sverige som skrivit ut det på recept så att jag fått det på högkostnadsskyddet.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!