• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Astra

    Hej!
    Nu har även jag fått mina provsvar och de visade några röda siffror på Chicagoproverna. Dr D vill också att jag ska börja med Pergotime för att hjälpa mina trötta äggstockar på traven. Är det någon här som har fått det? Vad är era erfarenheter av det? Fick ni ut det på recept från Dr D eller via gyn här i Sverige?
    Är det för övrigt någon som känner till en bra gynekolog i Stockholm får ni gärna inboxa mig!


    Nu blir det ett första IL-dropp på fredag och sedan ska jag försöka ta mig an min vårdcentral och höra om jag kan få ta mina blodprover där. 


    Såg förresten att adressen till kliniken inte längre stämmer med det som står i trådstarten. Adressen vi fick var: Iakentro Clinic, Marousi, 151 25 Aten. Kifsias är närmaste tågstation.


     


     

  • che71
    Astra skrev 2015-09-28 22:36:49 följande:

    Hej!
    Nu har även jag fått mina provsvar och de visade några röda siffror på Chicagoproverna. Dr D vill också att jag ska börja med Pergotime för att hjälpa mina trötta äggstockar på traven. Är det någon här som har fått det? Vad är era erfarenheter av det? Fick ni ut det på recept från Dr D eller via gyn här i Sverige?
    Är det för övrigt någon som känner till en bra gynekolog i Stockholm får ni gärna inboxa mig!


    Nu blir det ett första IL-dropp på fredag och sedan ska jag försöka ta mig an min vårdcentral och höra om jag kan få ta mina blodprover där. 


    Såg förresten att adressen till kliniken inte längre stämmer med det som står i trådstarten. Adressen vi fick var: Iakentro Clinic, Marousi, 151 25 Aten. Kifsias är närmaste tågstation.


     


     


    Pergotime kan du få på recept via läkare i Sverige men finns också motsvarande receptfritt o billigt i Aten.
    Jag tog Pergotime flera gånger (dock inte på den lyckade graviditeten) o bäst är ju att ha en gyn läkare som har koll på hur många äggblåsor det blir.
    Pergotime stimulerar ju ÄL. Min cykel blev förskjuten några dagar så ÄL var senare.
    Blev gravid 4 gånger med Pergotime (o 3 gånger utan) men 6 missfall
    Men just Pergotime hade inget med Dr D att göra.
    Vilka av Chicagoproverna var höga?
  • aylak

    En Fragminfråga:


    Jag får så ont av sticken, men inte direkt så att det blir stora blåmärken (inte än denna gång iaf) utan om jag sitter (i bilen) länge - då blir det som tjocka bulor. Ser inte klokt ut! Kyler ner innan och efter sticket, och tycker det fungerar bra. Men sen OM jag sitter stilla länge så svullnar sticken upp till bulor och rätt ont gör det också. Någon som har något bra tips?

  • Redan47
    aylak skrev 2015-09-29 07:58:02 följande:

    En Fragminfråga:


    Jag får så ont av sticken, men inte direkt så att det blir stora blåmärken (inte än denna gång iaf) utan om jag sitter (i bilen) länge - då blir det som tjocka bulor. Ser inte klokt ut! Kyler ner innan och efter sticket, och tycker det fungerar bra. Men sen OM jag sitter stilla länge så svullnar sticken upp till bulor och rätt ont gör det också. Någon som har något bra tips?


    Jag tar mina på kvällen för att slippa de där dag tryckskadorna. Sedan ett annat tips att lyfta o dra fettet, sedan stcks håll kvar. Släpp. Då kommer fettlager täppa till hålet liksom. Du kan ju oxå varva och ta längre ut på midjan ovan stussen.
  • aylak

    Stort tack Redan47 för alla goda råd! {#emotions_dlg.flower}
    Dr D vill att jag ska ta både morgon och kväll med tolv timmar mellanrum, men ska definitivt försöka varva och ta längre ut längs midjan! Glad

    En fråga till, till er kloka damer. RMC tycker att jag ska sluta med Lutinus nu på fredag. Mitt progesteron (med Lutinus) låg på 45 i fredags och 95 igår måndag. Ska så klart höra med dr D, men hur länge har ni andra fortsatt och vid vilka värden är det "onödigt"?

  • Astra

    Tack för svar Che71. Dr D vill att jag gör vul första månaden med Pergo för att se hur kroppen svarar så jag tänkte kontakta en gyn för att göra det och förhoppningsvis även kunna få hjälp med recept. Skulle vara så skönt att hitta någon som accepterade behandlingen hos honom. Pratade med min vårdcentral idag om att ta blodprover hos dem och det var helt otänkbart. Läkaren verkade bli närmast förorättad över att behöva skriva remiss för en annan läkares skull och att de dessutom skulle få betala för dessa prover. Och stället där jag påbörjade min utredning här i Sverige avfärdade mina funderingar på immunologiska problem utan diskussion.


    Testerna var strax över referensvärdena på CD56, CD19+5 och IFN var för högt i relation till TNF.  De visade även att jag inte svarar så bra på IL.

  • Cathy

    Vill bara säga att 'testet' som ingår i USA proven om hur man svarar på IL (ivig) ska man nog inte bry sig om för den är inte tillförlitlig menar både Dr Braverman och Dr Sher - bara för att kroppen är mycket mer komplex än vad man får till i en testtub

  • Cathy

    aylak; som immunpatient ska du nog inte sluta med progesteron innan v14 (helst v16) iaf, dels för att vi med immunproblem ofta har låga progesteronnivåer långt in i graviditeten och dels för att progesteron är en 'steroid' dvs stabiliserar immunförsvaret

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!