• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • pink lily

    Mom2012, jag fick veta att hysteroskopi tätt inpå ivf hjälper när intralipid inte har så stor effekt som man skulle önska.

  • mom2012
    pink lily skrev 2015-11-26 12:56:48 följande:

    Mom2012, jag fick veta att hysteroskopi tätt inpå ivf hjälper när intralipid inte har så stor effekt som man skulle önska.


    Hysteroskopi enbart eller hysteroskopi med inplanteringssnitt? Dr D ville jag skulle få inplanteringssnitt, men IVF kliniken trodde jag var gravid (hade en äggblåsa kvar som producerade hormon) så hon ville inte göra det på det planerade datumet. Sen blev det inte av eftersom jag hamnade fel I cykeln.


    När jag läser om hysteroskopi på nätet är det bara en titt-undersökning med ett instrument/rör man för in. Räcker det att man kika in där för att det ska "reta" slemhinnan lite? Eller har jag missuppfattat vad det är kanske?

  • Maraki73

    Ni som varit nere hos drD hur mycket har ni betalat? Behöver man stöd under ivf som kostar en del?

    Jag vill bara ha proverna och ev behandling. Ska göra fet här i Göteborg. Idag skickade han svar på mailet och det kostar 950 till USA och övrigt 1200 men 800 om man inte ville ha stöd under graviditet.

  • AnnC
    Maraki73 skrev 2015-11-26 18:32:39 följande:

    Ni som varit nere hos drD hur mycket har ni betalat? Behöver man stöd under ivf som kostar en del?

    Jag vill bara ha proverna och ev behandling. Ska göra fet här i Göteborg. Idag skickade han svar på mailet och det kostar 950 till USA och övrigt 1200 men 800 om man inte ville ha stöd under graviditet.


    Jag betalade 2380 euro, då ingick Chicago prover, "grekiska prover", telefonkonsultation, immunsupport fram till och under hela graviditeten. Jag har inte gjort ivf utan fått support i naturliga cykler men det ska väl inte göra nån större skillnad.
  • AnnC
    Maraki73 skrev 2015-11-26 20:37:35 följande:

    Måste man ha support under graviditeten? På vilket sätt får man support?


    Mitt problem har varit missfall så det var ju givet jag ville ha support under graviditeten. Då får man ta blodprover med jämna mellanrum och skicka svaren till dr d så talar han om ifall du behöver dropp eller justera din behandling, allt för att graviditeten ska fortsätta.
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2015-11-26 11:28:53 följande:

    Kan tas både och. Typ transferdagen så rekommenderas oralt. Dock hört att man kan bli riktigt yr i bollen av dem oralt. Köpte utrogestan nu i Prag och körde med lutinus fram till återföringen. Sen bara utrogestanet.

    Sitter här o stirrar lite. Har svårt att fatta att vi åter igen har misslyckats. Försöker hitta historier på nätet om hur många ägg/embryodonations försök det krävs för att lyckas. Testade med en 20 mäts HCG sticka imorse. Med lite envishet så kan man ana 2 streck. Men om HCG 8 igår så borde streckets synts bättre ? Jag vet ju innerst inne att detta försök är över. Hade HCG 22 på dag 9 sist. Och HCG 21 på dag 7 sist. Och typ 32 på dag 16 innan dess. Alltid dessa kemiska graviditeter ! Min kropp måste vara världsbäst på att skrämma iväg embryon ? Kan man få nån form av medalj för det ? Väntar på svar ifrån dr d. Han måste snart tröttna på mig. Även han tyckte sist att det var exceptionellt att lyckas få tre kemiska graviditer på rad. Nu lägger jag till en fjärde. Hurra. Eller kanske inte. Jag undrat lite stilla VAD jag ska göra nu ? Känns som jag provat allt. Orkar inte mer. Just nu.


    Det har hänt att jag inte haft synbara sträck förrän hcg på över 100 Glad och inte 2 lika tjocka sträck förrän hcg på över 1000.. Så de där kissetesten ger jag inte mycket för! Vänta lite till och ta nytt hcg imorrn Drömmer De flesta lyckas på 1:a ÄD och de som inte gör det brukar lyckas på max 3. Du har fortfarande fler mediciner och ED kvar att prova, det kan vara en reaktion mot spremierna också så ge inte upp! Hjärta
  • pipperoni
    Maraki73 skrev 2015-11-26 18:32:39 följande:

    Ni som varit nere hos drD hur mycket har ni betalat? Behöver man stöd under ivf som kostar en del?

    Jag vill bara ha proverna och ev behandling. Ska göra fet här i Göteborg. Idag skickade han svar på mailet och det kostar 950 till USA och övrigt 1200 men 800 om man inte ville ha stöd under graviditet.


    Jag har fått samma priser av Dr D. Åker ner till Aten om en dryg vecka. Jag har också haft flera missfall, så blir jag gravid vill jag definitivt ha supporten. 


    Ser att du också bor i Göteborg. Har du tips på någon som eventuellt kan ge IL-droppet så får du gärna PM:a mig. Men du kanske inte har kommit så långt?


  • Heystella

    Tar också gärna emot tips om någon som kan hjälpa till med IL-dropp i Göteborgsområdet. Vet att Marie finns i Sthlm, men att kunna spara in en hel del restid är ju aldrig fel

    Tänkte bara säga att om någon har frågor om Dr Gorgy i London och hans behandlingar är det bara att skicka ett PM (såg en bit bak i tråden att någon hade frågat om LIT m.m.)

    Kram på er!

  • Maraki73

    Tyvärr vet jag ingen som kan hjälpa till med droppet. Jag har inte bestämt ännu om jag ska göra utredning eller inte i Aten,funderar på att kanske självmedicinera.

    Jag fick en dotter på tredje ivf. Hade börjat med akupunktur innan behandlingen och fick väldigt bra resultat av 9 ägg 7 befruktade och 5 till frysen. Har nyss gjort ett fet som blev minus. Jag har crohns sjukdom. Är det någon mer här inne som har den?

    Vad skulle hända om man tog prednisolon utan att kolla om man har agressivt immunförsvar?

    Sen tänkte jag fråga om jag när jag blir tex förkyld oftast blir det strax innan mens betyder det att mitt immunförsvar är lite nere?

    Många tankar snurrar runt i skallen på mig och jag vet inte vad jag ska göra.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!