• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solkattan

    Jag ringde för 1-2 år Sedan något som hette Haga kliniken i Göteborg. Har ju typ lika långt till Stockholm som till göteborg. De var då villiga att sätta dropp. Men det blev nåt trassel med att de stängde för tidigt så det slutade med att jag ändå åkte till Marie i Stockholm.

    Inget blod ännu men tröttheten och ligamentskänningarna totalt borta så till veckan brakar nog helvetet loss...

    Tänkt på det där med kall livmoder. Faktiskt så innan ivf:en med sonen gick jag ett par ggr till en osteopat. Som just sa att min livmoder var kall. Det kändes lite humbug men kanske finns det något där ? jag kände mig alldeles varm efter hans behandling i kroppen. Massören på jobbet har ju också påtalat liknande ? Samt akupunktören jag gick hos för 1-2 år sedan ?

    Eftersom jag nu provat 5 ggr med egna ägg plus spermiedonator, 5 ggr ( 3 med dr d) egna ägg annan spermiedonator och nu embryodonation med annans ägg och spermier. Alla 12 ggr då det blivit något (kanske 6-7 ggr) så har jag inte kommit längre än till att ägget precis ska fästa. Dr d säger varje gång de senaste 3 ggr att min kropp är "calm". Alltså är det sannolikt inte immunsystemet eller embryona det faktiskt är "fel" på?

    Då känns det nära till hand att tro att det är något problem med livmodern. Gjort hysto. Gjort penny mensblodstest.

    Till våren blir det nog en resa till Prag igen. Kan inte släppa tanken på att "en gång är ingen gång"..

  • blåvingen

    Pink Lily:Stort Grattis!
    Det här är verkligen en resa.... jag tänker tillbaka på när jag mådde som sämst för två år sedan och fick min första lindring av clexane. Jag medicinerade redan med Progesterone och höga kortisondoser och trombyl och mådde sämre och sämre. Med nattsvettningar, feberyttringar och ledsmärtor var det svårt att hitta lindring och ingen hittade något.  Därefter IVF hos peny som är världens bästa på bakterier och hysto, men protokollet har sett likadant ut som hos de andra patienter som jag har mött där.
    Eftersom, kortison, Q10 och progesteron alla är blodförtjockande så räcker inte en clexane och 100 mg aspirin per dag för mig,
    i nuläget äter jag q10 300 mg fram till implantantation och så starka doser pycnogenol och resveratrol, dubbla fragmin och 250 mg aspirin, msm, 7 tbletter omega3, multivitamin, magnesium(till kvällen)
    Har gjort en hsg och kör insem i naturlig cykel med Marie som jag upplever som en väldigt positiv upplevelse.
    Nu undrar jag om ni har andra tips på blodförtunnande då jag i slutet av cykeln går upp i progesterondos?

  • Foreverhope
    Heystella skrev 2015-11-26 22:02:42 följande:

    Tar också gärna emot tips om någon som kan hjälpa till med IL-dropp i Göteborgsområdet. Vet att Marie finns i Sthlm, men att kunna spara in en hel del restid är ju aldrig fel

    Tänkte bara säga att om någon har frågor om Dr Gorgy i London och hans behandlingar är det bara att skicka ett PM (såg en bit bak i tråden att någon hade frågat om LIT m.m.)

    Kram på er!


    Är inte så aktiv själv här i tråden men är inne och läser då och då för att få lite tips och idéeer samt för att se hur det går för er alla. Blir lätt lite fast om jag är inne och läser för mycket så jag försöker ta det i lagom doser Kyss 


    Har själv varit nere hos dr D i förra veckan för FET (äggdonation) och har precis varit och tagit blodprov, HCG. Ikväll vet vi hur det gått, hjälp! Har aldrig varit så här nära en graviditet tidigare, har alltid börjat blöda innan testdag och känt att det itne blivit något. Denna gången lever hopper fortfarande, även om jag haft lite brunt på pappret sedan i tisdags. Så länge det bara är brunt försöker jag lugna mig själv och tänka att det fortfarande kan gå vägen. I övrigt kommer och går känningar med molande i nedre delen av magen, mycket vissa dagar och ingenting andra dagar. Man kan bli tokig för mindre Tungan ute

    Jag får hjälp med IL, blodprover och VUL hos en privat barnmorskeklinik i Göteborg. Dom är fantastiska och väldigt tillmötesgående. De är också nu ganska insatta i dr D´s behandolingsform då de hjälpt mig massor. Inboxar er Heystella och pipperoni Glad 

    Önskar er alla en fin fredag. Själv ska jag våndas till ikväll då vi ska titta på resultatet av blodprovet. Det absurda i det hela är att vi igår fick samtal från SU att vi blivit godkända för ÄD, och att de redan har en donator till oss. Fantastiskt besked och underbart att veta, men en konstig känsla att inte bli överlycklig när dom ringde då jag ju hoppas jag redan är gravid Hjärta 

  • Foreverhope

    Tips för er som behöver hjälp med IL, blodprover och VUL i Göteborgsområdet!

    www.barnmorskehusetivast.se/
    www.facebook.com/Barnmorskehusetivast

    Anneli och hennes personal är fantastiska och har hjälpt mig otroligt mycket under mina behandlingar med dr D. De är insatta i processen och otroligt häjlpsamma och tillmötesgående. Jag har stämt dem och det var ok för dem att jag tipsar här Kyss

    Har även fått häjlp med IL på Hagakliniken de gånger Anneli inte har haft möjlighet.

  • pink lily

    Solkattan, låter som rimlig slutsats. Här är tips från kinesisk medicin att göra hemma, nu även vetenskapligt bevisat, på hur man får igång och vårdar livmodern:

    Hot Water Foot Soak to Increase Circulation to Pelvic Organs

    Research has shown that hot water foot-baths at around 49° Celsius tend to boost female fertility. So before going to bed, especially during the follicular phase of your menstrual cycle, (that is from day 3 to day 12) soak both of your feet in a basin of hot water for 20 minutes.

    Jätteskönt :)

  • pink lily

    Mom2012, vet inte om implanteringssnittet har betydelse för nk-cellerna. Men, en hysteroskopi där rensar bort gammal slemhinna verkar vara bra för att få bukt med nk-cellerna och sedan göra ivf cykeln efter eller högst 2 cykler efter för att utnyttja den goda effekten av hyston. Kan vara en åtgärd som hjälper när man inte svarar så bra på intralipid, enligt chicagotesterna.

  • GrukanGrace

    Nu ber jag er hålla tummarna efter 7 ivf och nu 4:e försöket med immunsupport från DrD fick jag ett positivt besked på testet i morse. Dag 26 så det är 2 dagar före min förväntade blödning.

    Jag har inga stora förhoppningar men ändå så glad jag är just nu ????

    Mitt HCG idag var 13,8 säger väl inte så mycket? Är ju v3+4

    Kram

  • pink lily

    Usch, nu kommer det röttblod och små klumpar levrat blod ... Häller i mig massor med vatten, fick det rådet vid förra blödningen. Varit orolig i magen hela dagen och bajsat massor ... Drar och känns spänt i höger sida innanför höften. Jag vet man inte ska drabbas av panik, men inte lätt när det händer. Typiskt att det är helg snart .. Å andra sidan, vad kan man kolla upp i vecka 5 egentligen, vid en blödning?

  • mom2012
    Maraki73 skrev 2015-11-26 23:46:57 följande:

    Tyvärr vet jag ingen som kan hjälpa tpill med droppet. Jag har inte bestämt ännu om jag ska göra utredning eller inte i Aten,funderar på att kanske självmedicinera.

    Jag fick en dotter på tredje ivf. Hade börjat med akupunktur innan behandlingen och fick väldigt bra resultat av 9 ägg 7 befruktade och 5 till frysen. Har nyss gjort ett fet som blev minus. Jag har crohns sjukdom. Är det någon mer här inne som har den?

    Vad skulle hända om man tog prednisolon utan att kolla om man har agressivt immunförsvar?

    Sen tänkte jag fråga om jag när jag blir tex förkyld oftast blir det strax innan mens betyder det att mitt immunförsvar är lite nere?

    Många tankar snurrar runt i skallen på mig och jag vet inte vad jag ska göra.


    Jag avråder dig med Crohns sjukdom att experimentera med kortison. Med Chrohns sjukdom har du ev också höga tfn alfa och behöver Humira injektioner. Behöver inte vara så men det jag läst senaste året ringer en klocka kring Crohns.

    Ang förkylning så var jag förkyld varje ägglossning/mens i 6-7 mån innan jag fattade att det var ett mönster. Strax därefter fick jag akuta problem med endometrios. Därav mina problem med förkylningen tiden. Det hände mig även vid ivf ca RD 7 kom influensa symptom.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!