• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012
    pink lily skrev 2015-11-27 14:00:01 följande:

    Usch, nu kommer det röttblod och små klumpar levrat blod ... Häller i mig massor med vatten, fick det rådet vid förra blödningen. Varit orolig i magen hela dagen och bajsat massor ... Drar och känns spänt i höger sida innanför höften. Jag vet man inte ska drabbas av panik, men inte lätt när det händer. Typiskt att det är helg snart .. Å andra sidan, vad kan man kolla upp i vecka 5 egentligen, vid en blödning?


    Förstår så väl hur du mår och tönker nu. Avvakta och se hur det utvecklar sig. En blödning måste inte betyda slutet. Försök slappna av (svårt jag vet) och gör ngt mysigt och lugnt ikväll. Om du mår dåligt och är orolig sök gynakuten men inte säkert de er något. Jag var på vul v5 och de såg inte mkt men det är olika. Det gav ärligt mer oro att de ingen såg mer än hinnsäck. Det va för tidigt sa sade de. Först v6 såg de hinnsäck gulesäck mm. Håller tummar och tår att det bara är är en ofarlig blödning.
  • Foreverhope
    mom2012 skrev 2015-11-27 21:24:36 följande:

    Tänker på dig foreverhope. Hur har det gått?


    Inte fått resultatet från Werlabs ännu... Plågsam väntan! Rädd vi inte får det ikväll...
  • Maraki73
    Foreverhope skrev 2015-11-27 21:31:18 följande:

    Inte fått resultatet från Werlabs ännu... Plågsam väntan! Rädd vi inte får det ikväll...


    Vad har du tagit för prover?
  • Maraki73
    mom2012 skrev 2015-11-27 14:58:48 följande:

    Jag avråder dig med Crohns sjukdom att experimentera med kortison. Med Chrohns sjukdom har du ev också höga tfn alfa och behöver Humira injektioner. Behöver inte vara så men det jag läst senaste året ringer en klocka kring Crohns.

    Ang förkylning så var jag förkyld varje ägglossning/mens i 6-7 mån innan jag fattade att det var ett mönster. Strax därefter fick jag akuta problem med endometrios. Därav mina problem med förkylningen tiden. Det hände mig även vid ivf ca RD 7 kom influensa symptom.


    Vad kan jag ha mer förutom höga TNF-alfa?

    Jag hade en släng av crohns I somras och innan dess hade jag 1991 så det är många år utan skov.

    Förkylningen jag talade om var dan innan ET 2011 då jag blev gravid med dottern, hade jobbar dagen innan på dagis och blivit smittad.
  • Foreverhope
    Maraki73 skrev 2015-11-27 21:33:06 följande:

    Vad har du tagit för prover?


    Testdag idag, väntar på svar på Hcg. Antiklimax om det inte blir klart förrän efter helgen.
  • Maraki73
    Foreverhope skrev 2015-11-27 21:42:40 följande:

    Testdag idag, väntar på svar på Hcg. Antiklimax om det inte blir klart förrän efter helgen.


    Hoppas du får ett positivt svar så snart som möjligt.
  • pink lily
    mom2012 skrev 2015-11-27 15:14:30 följande:

    Förstår så väl hur du mår och tönker nu. Avvakta och se hur det utvecklar sig. En blödning måste inte betyda slutet. Försök slappna av (svårt jag vet) och gör ngt mysigt och lugnt ikväll. Om du mår dåligt och är orolig sök gynakuten men inte säkert de er något. Jag var på vul v5 och de såg inte mkt men det är olika. Det gav ärligt mer oro att de ingen såg mer än hinnsäck. Det va för tidigt sa sade de. Först v6 såg de hinnsäck gulesäck mm. Håller tummar och tår att det bara är är en ofarlig blödning.


    Ok, tack för svar! Ska beställa vul till vecka 7 enl ivf-kliniken. Var min nästa milstolpe. Men, det fortsätter komma rött mörkt färskt blod =( Måndagens prover var mkt bra enl dr d, så bra att han tyckte att jag kunde vänta och ta om dem till om två veckor. Och så händer detta! Läst febrilt i tråden för att leta tips och erfarenheter på hur kan stilla blödningar. Jag tar inte c-vitamin, annars ska man tydligen sluta med det vid blödning. Ska dra ner på fiskoljan lite då tar större dos än dr d föreskrivit pga onda lederna. Men vågar inte mixtra med aspirinen och andra medicinerna på egen hand. Hoppas dr d hittar mitt mail i helgen. Tog dropp i onsdags, kanske skulle man försöka få ett på månd-tisd. ? Werlabs har blivit långsamma med sina provsvar, fått vänta flera dagar senaste ggr. Populära nu? Fått veta dock, att de värden som dröjer extra länge är de som ligger utanför referensintervallen. De måste granskas och kommenteras av läkare innan de släpps iväg. Gör ju inte en lugnare av att veta det eg, men nu kan man sluta sig till att de inte är normala i allla fall i väntan på att de ska trilla in. Suck, det här kommer bli en rysare ... Det svåraste jag gjort i mitt liv, alla kategorier!
  • Maraki73

    Tror ni det finns en chans på att Dr D kan banta ner priset en aning. Han skrev 950 euro till Chicago och 800 övrigt det blir 1790 euro. Om jag ska göra utredning så kanske det blir så att jag inte har råd med mer en ett fet efter det.

    Efter man lämnat prov och träffat honom vad händer sen? Tillkommer fler kostnader? Hur många gånger ska man ha konsultation med honom?kostar varje samtal?

    Ni som hade högt med TNF-ALFA vad fick ni för ordination? Hur vet dom att det gått ner efter medicinering ?måste man skicka nya prover till Chicago?

  • AaFT
    Foreverhope skrev 2015-11-27 21:42:40 följande:
    Testdag idag, väntar på svar på Hcg. Antiklimax om det inte blir klart förrän efter helgen.
    Foreverhope: håller tummarna för er!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!