• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • pink lily

    Immunattack ... Skit. Akutdropp.

    Bävar inför jul-nyår om förhoppningsvis fortf gravid då. Hur har ni som varit gravida tidigare (el kommer att vara det) över jul-nyår löst det med prover och IL-dropp då? Sverige stänger ju ner 24/12-6/1. Som vi vet här är ju svensk sjukhusvård ingen hjälp för oss ang immunförsvaret, de ger inte dropp och hjälper inte med FBC prov bara för att "man vill" det. Känner panik ...

  • pink lily

    Solkattan, är det billigare att köpa i annat land?

    Jag fick fixa passiv extrainkomst för att ha råd med vissa beh.

    Kan inte ge råd på rak ärm, men brainstorma, går att hitta lite här och där ...

    Om inte annat skulle du kunna ta din föresläsning från forskningskonferensen vidare till andra forum och ta ett par-tre tusen för att hålla ett föredrag. Ett normalt arvode ...

    Lycka till!

  • Solkattan

    Pink Lilly : mm .. Kanske billigare i Grekland ? I Sverige tycks de bara sälja en variant.

    Marie i Stockholm ställde upp med dropp på midsommardagens morgon. Så det kan vara en lösning. Långt att åka men alltid något. Nån av oss härinne borde bli sköterska o sätta dropp ..? Nästan så jag själv skulle vilja gå en utbildning bara för att lära mig .. Tänk att kunna sätta på sig själv ?! Såg en tjej på nätet spm satte il själv.. Inte i fertilitet syfte dock. Jo pengar är alltid ett trubbel .. Suck..

  • mom2012

    PinkLily - ang. nyår och jul. Tänk så det knakar om du inte har en vän som är sjuksköterska eller om du har en vän som känner en vän som känner en... ja du förstår.


    Min granne satte ett panikdropp åt mig en lördag morgon. Med ett embla plåster innan så var både hon och jag avslappnade.
     

  • AnnC

    Här har jag missat massor, tråden hade trillat bort från mina favoriter så trodde det var helt dött

    Jag har iaf en smått desperat fråga, ska ta mina två sista IL påsar nu, hade beställt nya men Apoteket ringde nyss och sa att de är slut!! Inget datum på när jag kan få de. Så får lite smått panik, om jag ska fortsätta med dropp en gång i veckan som det varit hittills.
    Finns det någon som har ett lager hemma som kan tänka sig låna ut några påsar? Så fort de får in igen får ni tillbaka! Inboxa mig isf :)

  • mom2012

    PS PinkLily hur vet du att du har en immunattack. Jag känner att jag behöver lära mig mer om det till nästa försök. Hur känner du av det?

  • HRE

    Pink Lily, säger som Mom2102 - fundera på vem i din närhet som är sjuksköterska eller liknande. Ibland är hjälpen närmre än man tror. Så var det för mig men det var inte jag som tänkte så långt utan fick tips.

  • pink lily

    AnnC, råkade ut för samma förra gången. Visade sig att olika apoteken har avtal med olika leverantörer. Deras leverantör hade slut, men det fick jag reda på först när jag kom för att hämta påsarna tre dagar senare. Kass.. De var hyggliga och frågade en annan leverantör som den apotekskedjan inte hade avtal med eg och den kunde leverera påsar. Jag fick betala lite mer men det var en struntsumma i sammanhanget.

    De sade också på apoteket att det fanns en Intralipid med ett annat varunummer som nog var utbytbar mot den intralipid de beställt åt mig tidigare. De bad mig(!) kolla upp om det var ok att ta den sortens intralipid istället, den fanns att få meddetsamma. Alltså pressa apoteket på dessa två möjligheter, annars be få tillbaka receptet och gå till ett annat ... Tror trex hade påsar över.kolla bakåt i tråden.

  • pink lily

    Tyvärr vill inte min sköterskesläkting så jakten fortsätter på alternativa droppsättare, man kan ju inte tvinga någon heller. Inte givet alla vill, flera jag frågat säger de inte kan riskera sin sköterskelegitimation ...

    Mom2012, det hemska är att jag inte märker när jag har immunattack. Andra verkar få symptom, kommer ihåg du beskrev skakninggar o svettningar etc. Jag blir kanske lite trött tror jag. Dr D ser det på proverna, därför jag är hispig inför jul- nyår när inte kan ta prover.

  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2015-12-10 11:20:32 följande:

    Ni som använt neupogen ...

    Dr D rekommenderade det nästa försök. Han bad mig kolla in läkemedlet med avseende pris och biverkningar.

    Jag blir totalt matt. Alltså 4475:50 kr för 6 sprutor. Enligt dr d (om jag förstod honom rätt?!) så skulle jag ta en spruta varje dag ... I 12 veckor. Det blir 62657 kr ... ?? Hur sjutton har ni andra lyckats ? Och sen biverkningarna ..? Tycker det är lite läskiga saker som står ..

    Nån neupogen användare som kan dela med sig om användandet av medicinen ?


    Ja tyvärr är det så. Det är bra att vara medveten om att det verkligen är det tyngre artilleriet. Man kan såklart  resonera som så att man inte hade ordinerat det om det varit farligt men jag tycker man ska veta att man verkligen dribblar med immunförsvaret. Det är ganska värmekänsligt och bör därför inte transportera, man kanske inte riskerar det med tanke på priset. Min svenske läkare skrev ut det åt mig så jag fick det på högkostnad, han betonade också att man bör vara mycket försiktig i förkylnings- & kräksjuketider eftersom ens immunförsvar är så reducerat. Det finns även en liten men dock förhöjd risk för cancer. Däremot är det också bra att veta att Neupogen är nästa gåva till infertiliteten, lyckade försök med Neupogen ökar dramatiskt :), verkligen fantastiska siffror! Med detta vill jag bara säga att man här balanserar man lite, insatsen är ganska hög men chansen att nå målet stiger avsevärt Kyss
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!