• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel

    Pipperoni: Humira är ett kraftfullt läkemedel men inte "värre" än att det används av patienter med ledsjukdomar mm. Ganska vanligt sådant dessutom. Så galna biverkningar är det inte men man ska veta vad det går med kroppen såklart. Bara nackdelar är det inte heller, jag blev av med all psoriasis Glad och TNFet sjönk mirakulöst under 20. En tråkig biverkning var dock att jag tappade enorma mängder hår ca ett halvår senare men det kan man leva med. Om jag vore som du så skulle jag ta det lilla lugna (för inte måste det ske i januari...?), läsa igenom ordentligt, ta 2 sprutor, skicka blod och kolla TNFet och därefter göra IVFen. Jag tycker alltid det är bättre att vara väl förberedd och inte hasta in i en behandling, även om jag vet exakt hur ivrig man är. Sen ska ni undvika att jämföra ett enda värde, ordinationen fattas baserad på hela er historia och en bakgrund och andra värden skiljer sig åt. 

    Mom: jag tycker inte att hans svar är så märkliga. Men tycker det i början som svensk, han som grek anser att antingen får du lita på hans kompetens och följa hans ordination eller helt enkelt välja någon annan. Om du väljer att lita på honom så kommer du att få enormt mycket mer tillbaks, jag lovar! Glöm inte att han inte är svensk, det vi tycker är det rätta tycker inte andra är det rätta Oskyldig Som sagt, era historier är inte lika så jämför inte Kyss Man måste komma ihåg att våra kroppar är enormt komplexa och ingen är den andre lik, även om det kan te sig så just för tillfället på ett papper på blodprovssvar. Som tur är, så är vi inte riktigt så lika! jag lovar att Dr D försöker göra det allra bästa för just dig Hjärta

  • mom2012

    PS. Eftersom inte Dr D vill förklara för mig och min man hur Neuopogen fungerar och vad den tillför för att hjälpa mig kanske någon annan kan förklara?
    Det enda jag vet är att den gör att det skapas fler vita blodkroppar I benmärgen. Vill man ha fler vita blodkroppar om de även innehåller de sk. Killer cells. Blir inte situationen värre för mig med högt TNF a (47) samt förhöjd CD19.  
    Jag vill gärna förstå hur det fungerar innan vi bestämmer oss för om vi vill använda det eller ej. Jag blev tex gravid sist med bara IL dropp, pred, baby aspirin och fragmin.

  • Heystella
    mom2012 skrev 2015-12-18 16:55:37 följande:

    PS. Eftersom inte Dr D vill förklara för mig och min man hur Neuopogen fungerar och vad den tillför för att hjälpa mig kanske någon annan kan förklara?

    Det enda jag vet är att den gör att det skapas fler vita blodkroppar I benmärgen. Vill man ha fler vita blodkroppar om de även innehåller de sk. Killer cells. Blir inte situationen värre för mig med högt TNF a (47) samt förhöjd CD19.  

    Jag vill gärna förstå hur det fungerar innan vi bestämmer oss för om vi vill använda det eller ej. Jag blev tex gravid sist med bara IL dropp, pred, baby aspirin och fragmin.


    Ett tips är att googla på 'Agate Immune Faq' och sedan bläddra ner till G och läsa om G-CSF/Neupogen där finns massvis av information :)
  • xlitenx

    Någon som vill ha Alan e beer's bok Is your bodys baby-friendly? Den är på engelska och ger bort den gratis såklart. Finns att hämta i Haninge Stockholm. Skicka mig pm så jag inte missar.

  • Vilaa

    Jag vet inget om humira och risker men min mamma fick humira sprutor för sin chrons sjukdom, och hon är rätt skruttig med andra problem samtidigt som kol.

    Jag är gravid igen :) men är superorolig. Har passerat vecka 12 men oron släpper inte. Nu sista ultraljudet jag gjorde så var jag på kub och då flyttade barnmorskan tillbaks mig 3 dagar och sa att hon var expert på att mäta så nu oroar jag mig över att den sackar efter, den som dog plötsligt i MA i vecka 15 var mindre än beräknad på ultraljud innan nämligen. Dock en hela vecka mindre, 3 dagar kanske är en acceptabel diff? Jag har köpt ett Angelsound men oron för att det ska vara farligt för fostret tillsammans med att så fort jag slutar lyssna så kan ju vad som helst hända gör att det inte hjälper så mycket :( Trodde och hoppades att jag skulle våga vara glad efter vecka 12 men tyvärr är oron nästan större fortfarande.

  • Vilaa

    Cancer finns som biverkning på min antidepressiva medicin med föresten :) visst blir man nojjig av alla mediciner.

  • Hanna333

    Min fru har äntligen blivit gravid efter 4 år av kämpande, hopp och förtvivlan! Jag kan nog tacka Familjeliv och denna tråd för att vi tillslut kom på att vi hade immunologiska problem. Vi har testat oss fram och självmedicinerat med Prednisolon och efter 2 månader med 10mg (stundvis 15 mg) så tog det :D Det känns helt overkligt och jag önskar er alla att få lyckas! Vi tänkte höra med er som är mer kunniga kring immunbehandling, visst är det så att man bör fortsätta hela graviditeten med Pred? Hon tar även en låg dos Aspirin (Bamyl). Tog 10 mg Pred under tiden hon blev gravid och hade tagit 15 mg några dagar innan. Ökade till 15 mg när vi plussat för säkerhets skull.. Men nu har hon haft feber till och från i 5 dagar, det vill aldrig ge med sig och vi är rädd att dosen är för hög. Har tagit 10 mg de 2 senaste dagarna, men samtidigt är vi rädd att det ska äventyra graviditeten..!? Vad tror ni?

  • AnnC
    Vilaa skrev 2015-12-20 11:21:06 följande:

    Jag vet inget om humira och risker men min mamma fick humira sprutor för sin chrons sjukdom, och hon är rätt skruttig med andra problem samtidigt som kol.

    Jag är gravid igen :) men är superorolig. Har passerat vecka 12 men oron släpper inte. Nu sista ultraljudet jag gjorde så var jag på kub och då flyttade barnmorskan tillbaks mig 3 dagar och sa att hon var expert på att mäta så nu oroar jag mig över att den sackar efter, den som dog plötsligt i MA i vecka 15 var mindre än beräknad på ultraljud innan nämligen. Dock en hela vecka mindre, 3 dagar kanske är en acceptabel diff? Jag har köpt ett Angelsound men oron för att det ska vara farligt för fostret tillsammans med att så fort jag slutar lyssna så kan ju vad som helst hända gör att det inte hjälper så mycket :( Trodde och hoppades att jag skulle våga vara glad efter vecka 12 men tyvärr är oron nästan större fortfarande.


    Grattis! Tror inte du behöver oroa dig för tre dagar :)
    Jag lyssnade med doppler en gång i veckan från v 14. Det var en jättetrygghet, även fast det kan hända något när som helst som du säger men då får man iaf en bekräftelse med jämna mellanrum.
    Nu lyssnar jag varje dag för att mitt barn riskerar hjärtfel, och det i samråd med barn och fosterkardiolog. Han säger att det absolut inte är någon fara för bebis och jag litar på honom, han är en av Sveriges främsta. Så oroa dig inte!
  • AnnC
    Hanna333 skrev 2015-12-20 12:35:06 följande:

    Min fru har äntligen blivit gravid efter 4 år av kämpande, hopp och förtvivlan! Jag kan nog tacka Familjeliv och denna tråd för att vi tillslut kom på att vi hade immunologiska problem. Vi har testat oss fram och självmedicinerat med Prednisolon och efter 2 månader med 10mg (stundvis 15 mg) så tog det :D Det känns helt overkligt och jag önskar er alla att få lyckas! Vi tänkte höra med er som är mer kunniga kring immunbehandling, visst är det så att man bör fortsätta hela graviditeten med Pred? Hon tar även en låg dos Aspirin (Bamyl). Tog 10 mg Pred under tiden hon blev gravid och hade tagit 15 mg några dagar innan. Ökade till 15 mg när vi plussat för säkerhets skull.. Men nu har hon haft feber till och från i 5 dagar, det vill aldrig ge med sig och vi är rädd att dosen är för hög. Har tagit 10 mg de 2 senaste dagarna, men samtidigt är vi rädd att det ska äventyra graviditeten..!? Vad tror ni?


    Grattis till er med! Vågar inte svara på frågorna om prednisolon dock, kanske någon annan kan. Läkare ordinerar ju olika. Dr D går p fbc proverna och då hänger ju allt på det... Jag äter 25 mg och är i v 21.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!