• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012

    Ang Fedex så läs på deras hemsida om olika levransalternativ och förboka och betala ditt val via webbsidan. Lämna in paketet till ditt ombud med de lappar som dr dr d bifogat dig i mail.

  • mom2012
    Pebble skrev 2016-03-06 11:52:30 följande:

    Tack för era råd. Fick svar från Dr D nu att jag ska ta ett dropp ASAP så hoppas på att jag lyckas få en tid redan imorgon. Sedan ska jag ta nya blodprov på torsdag, fbc och hcg. Måste försöka få min ivf-läkare att skriva lite hcg-remisser bara. :)


    Tips om det ej funkar med ivf läkaren.. Jag har fått utskriven "remiss" av Dr d som jag kunnat ha med mig till vårdcentralen.
  • Pebble
    mom2012 skrev 2016-03-06 13:45:24 följande:

    Tips om det ej funkar med ivf läkaren.. Jag har fått utskriven "remiss" av Dr d som jag kunnat ha medö mig till vårdcentralen.


    Jaha, men vart har resultatet skickats då? Till Dr D? Har det kostat extra på vårdcentralen att göra så?
  • MrsHK

    Hej, fortsatt grattis till de som plussat nyligen och alla som kämpar vidare.


    Nu har vi äntligen startat ÄD processen. Vi valde en klinik i Barcelona, helt Ok klinik tror jag, trevliga, med många engelska patienter enligt en tråd. Dock innebar den administrativa biten mycket väntetid mellan tests /läkarbesöket/adminbesök osv. Kan säga att Dr Senor var mycket skeptiskt mot immunbehandling pga "icke vetenskapligt bevisat", men sa att det är upp till mig, men underströk att det rekommenderar han inte. Det struntar jag i, eftersom jag har autoimmuna problem och redan varit hos Dr D och stämt av med honom att köra parallellt. Dr Senor rekommenderar hystoskopi, men ej krav.. är det dyrt i Sverige utan remiss? Snart startar letandet efter lämplig donator. :)

  • Stina B
    Hej! Har fått ett XL form av Dr D att fylla i. Fattar inte riktigt när blodprov ska tas. Hur gör ni med blodtester, skickar ni till ngt labb eller hur gör ni? Min vårdcentral har sagt nej. 

    Tog förresten Humira igår och känner ingenting idag. Det gör inte särskilt ont vid sticket och inga andra symptom. Var inte direkt skönt vid injektionen, men det var ju så snabbt över.  

    /Stina
  • vickan12

    hej! ska till min gyn idag och säga att jag vill göra en hysteroskopi, vad ska jag säga? att jag ska till dr. d i aten på utredning och att dr.D vill stt jag gör en hysteroskopi!?!

  • UndrandeSökare
    Stina B - Man tar blodprov ungefär en vecka efter varje dropp eller så ofta som
    Dr D ordinerar blodprov. Sen fyller du i blodprovsresultaten i exceldokumentet och mailar till Dr D. Det står nog i din behandlingsplan som du fått.

    I försöksmånaderna vill Dr D gärna att man tar ett blodprov både före dropp och en vecka efteråt, och om du plussar brukar man få mäta hcg också några gånger.
    Eventuellt vill han att du ska ta andra prover också t ex Tsh, östrogen, prolaktin etc men det borde stå i ditt exceldokument eller i behandlingsplanen.

    Blodproven som Dr D oftast vill ha kallas FBC och progesteron.
    FBC betyder Full Blood count och motsvaras i Sverige av
    Blodstatus plus B-celler.  Om du inte får hjälp av din vårdcentral
    så kan du vända dig till Werlabs.  werlabs.se/
    Blodstatus och B-celler kostar 295kr att ta hos Werlabs.
    Men om du anger rabattkoden fertilitetsguiden så betalar du istället 250,75kr
    och anger du rabattkoden fb så kostar det 236kr.

    Du bokar och betalar via Werlabs hemsida och så går du till labbet dagen efter och sen kan du läsa dina provsvar på deras hemsida.

    Här kan du kolla var Werlabs finns: werlabs.se/provtagningsstallen/
  • Stina B
    UndrandeSökare skrev 2016-03-07 14:49:40 följande:

    Stina B - Man tar blodprov ungefär en vecka efter varje dropp eller så ofta som

    Dr D ordinerar blodprov. Sen fyller du i blodprovsresultaten i exceldokumentet och mailar till Dr D. Det står nog i din behandlingsplan som du fått.

    I försöksmånaderna vill Dr D gärna att man tar ett blodprov både före dropp och en vecka efteråt, och om du plussar brukar man få mäta hcg också några gånger.

    Eventuellt vill han att du ska ta andra prover också t ex Tsh, östrogen, prolaktin etc men det borde stå i ditt exceldokument eller i behandlingsplanen.

    Blodproven som Dr D oftast vill ha kallas FBC och progesteron.

    FBC betyder Full Blood count och motsvaras i Sverige av

    Blodstatus plus B-celler.  Om du inte får hjälp av din vårdcentral

    så kan du vända dig till Werlabs.  werlabs.se/

    Blodstatus och B-celler kostar 295kr att ta hos Werlabs.

    Men om du anger rabattkoden fertilitetsguiden så betalar du istället 250,75kr

    och anger du rabattkoden fb så kostar det 236kr.

    Du bokar och betalar via Werlabs hemsida och så går du till labbet dagen efter och sen kan du läsa dina provsvar på deras hemsida.

    Här kan du kolla var Werlabs finns: werlabs.se/provtagningsstallen/


    Tack! Såg sen i behandlingsplanen att det stod om när jag ska ta vad. Känns som ett heltidsjobb att hålla ordning på mediciner och blodprov. Tack för tipset med Werlabs.
  • Stina B

    Hej igen! Tur ni alla finns!!

    Ni som gör äggdonation, när har ni bokat biljetter? Gör ni det när ni mätt slemhinnan och ser att allt sett bra ut, eller bokar ni direkt när ni bestämt ett datum med kliniken?

  • dreamz

    Hej!

    Har läst om er jätte mycket man kanske skrivit typ 1-2ggr.

    efter flera ÄD försök i sverige vänder vi nu kosan mot grekland klinik Serum, håller på just nu å skriver frågeformuläret..

    Jag undrar om det finns någon som är på gång i serum, har ni tagit alla blodprov i sverige? nu tänkte jag mest på HIV, hepatitC osv, jag å min sambo tog dem testen inför kliniken i sverige, men jag fattar som att serum vill ha HIV testet giltligt i 6 månaders intervall, och vårat e taget 2014 december..
    Har ni alla gynekologer här i sverige som hjälper er mot det eller tog ni det stora provet på werlabs inför ÄD?

    Vill juh skriva så mycket som det bara går i frågeformuläret.

    Tacksam för svar =)

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!