• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • OneLife

    Hej tjejer!

    Nu kämpar vi för ett litet syskon, och fantastiskt nog har vi kommit ända till v 13! Känns fortfarande ofattbart! Men immunförsvaret bråkar ständigt, är mkt mer aggressivt än förra gången. Lymfocyterna har inte legat under 4 en enda gång. Har redan fått fler dropp denna graviditet som jag fick under hela förra.
    Någon mer som varit med om att det är värre andra gången? Kommer det fortsätta såhär eller lugnare det sig snart kanske?

    Stort grattis till ni som plussat! <3 Styrkekramar till er andra som kämpar! <3

  • mom2012
    dreamz skrev 2016-03-08 08:15:38 följande:

    Hej!

    Har läst om er jätte mycket man kanske skrivit typ 1-2ggr.

    efter flera ÄD försök i sverige vänder vi nu kosan mot grekland klinik Serum, håller på just nu å skriver frågeformuläret..

    Jag undrar om det finns någon som är på gång i serum, har ni tagit alla blodprov i sverige? nu tänkte jag mest på HIV, hepatitC osv, jag å min sambo tog dem testen inför kliniken i sverige, men jag fattar som att serum vill ha HIV testet giltligt i 6 månaders intervall, och vårat e taget 2014 december..

    Har ni alla gynekologer här i sverige som hjälper er mot det eller tog ni det stora provet på werlabs inför ÄD?

    Vill juh skriva så mycket som det bara går i frågeformuläret.

    Tacksam för svar =)


    De går bra att ta i sverige och ha med dig. Tänk på att resultatet behöver vara på ett papper med logotyp och något som visar certifierad klinik/labb. Vi fick provsvar skrivna av läkare i ett mail typ hiv - negativ osv. Det var ej giltigt enligt vår klinik.
  • dreamz
    mom2012 skrev 2016-03-08 08:42:11 följande:
    De går bra att ta i sverige och ha med dig. Tänk på att resultatet behöver vara på ett papper med logotyp och något som visar certifierad klinik/labb. Vi fick provsvar skrivna av läkare i ett mail typ hiv - negativ osv. Det var ej giltigt enligt vår klinik.
    tack för svar!

    Werlabs logga borde dem känna igen?
  • aylak
    OneLife skrev 2016-03-08 08:32:51 följande:

    Hej tjejer!

    Nu kämpar vi för ett litet syskon, och fantastiskt nog har vi kommit ända till v 13! Känns fortfarande ofattbart! Men immunförsvaret bråkar ständigt, är mkt mer aggressivt än förra gången. Lymfocyterna har inte legat under 4 en enda gång. Har redan fått fler dropp denna graviditet som jag fick under hela förra.
    Någon mer som varit med om att det är värre andra gången? Kommer det fortsätta såhär eller lugnare det sig snart kanske?

    Stort grattis till ni som plussat! <3 Styrkekramar till er andra som kämpar! <3


    Grattis OneLife! Vad härligt att du är så långt gången!! Härliga nyheter!! Jag undrar lite kring dina lymfocyter hur de har sett ut jämfört med hur ofta du har fått ta dropp? 


    Fick nämligen precis tillbaka dagens provsvar och mina lymfocyter har stigit kraftigt till 6,7 samtidigt som hcg är lite på låga sidan 540 (även om det dubblerats lite oftare än var tredje dag sen förra mätningen, går in i v.6 imorgon). Trombocyterna är också höga, trots dubbla Fragmin, men har iaf rört sig neråt. Tycker det är jättesvårt att inte gå och känna sig orolig!! 

    Någon mer som har lite hopp att erbjuda där lymfocyterna varit höga och det ändå gått bra och graviditeten utvecklats som den ska?

  • mom2012

    Aylak försök - om du kan - slappna av. Dr d sa till mig att stress också påverkar värdena. Det är svårt jag vet....satt i en jobbig sits själv i vintras där situationen var utom kontroll. Tänk på att Du gör allt vad du kan och lite till. Kanske kan du boka ett samtal med dr d för att stilla oron och få mer konkreta svar om din situation. Ang hcg läs sidor fån usa, en del solskenshistorier där som jag läste när jag var orolig.

  • aylak
    mom2012 skrev 2016-03-08 22:04:15 följande:

    Aylak försök - om du kan - slappna av. Dr d sa till mig att stress också påverkar värdena. Det är svårt jag vet....satt i en jobbig sits själv i vintras där situationen var utom kontroll. Tänk på att Du gör allt vad du kan och lite till. Kanske kan du boka ett samtal med dr d för att stilla oron och få mer konkreta svar om din situation. Ang hcg läs sidor fån usa, en del solskenshistorier där som jag läste när jag var orolig.


    Tack mom2012! Hjärta Jag känner mig lite lugnare idag! Fick ett bra svar från Dr. D och fått lite hjälp från andra som gått igenom samma. Också lite skön sömn på det.
    Känner mig dock som en kommandocentral de dagar det är blodprov. Många turer innan svaren äntligen landar hos mig, strular varje gång. Har också så många vårdgivare att det är ett pyssel att få ihop allt. Men efter någon timmes planerande igår så har vi nu äntligen en fullständig behandlingsplan för en hel vecka framåt. Flört
    Tack för mycket bra tips!! 
  • OneLife
    aylak skrev 2016-03-08 17:03:52 följande:

    Grattis OneLife! Vad härligt att du är så långt gången!! Härliga nyheter!! Jag undrar lite kring dina lymfocyter hur de har sett ut jämfört med hur ofta du har fått ta dropp? 


    Fick nämligen precis tillbaka dagens provsvar och mina lymfocyter har stigit kraftigt till 6,7 samtidigt som hcg är lite på låga sidan 540 (även om det dubblerats lite oftare än var tredje dag sen förra mätningen, går in i v.6 imorgon). Trombocyterna är också höga, trots dubbla Fragmin, men har iaf rört sig neråt. Tycker det är jättesvårt att inte gå och känna sig orolig!! 

    Någon mer som har lite hopp att erbjuda där lymfocyterna varit höga och det ändå gått bra och graviditeten utvecklats som den ska?


    Tack så mkt! :)
    Lymfocyterna har legat mellan 4-5,2 hela tiden. Jag har tagit ett dropp i veckan i princip hela tiden förutom 2 veckor tror jag. Första gången vi hade uppehåll med droppet så drabbades vi av en "immune attack", som Dr.D kallade det, i v 6+5. Då såg det ut såhär:
    Leukocyter 15,8
    Neutrofila 9,7
    Trombocyter 414
    Lymfocyter 5,2

    Ökade pred från 20-25 mg, tog dubbla klexane i en vecka och fick 200 ml il och efter 24 h nytt il, då 100 ml.

    Nästa FBC visade:
    Leukocyter 15,3
    Neutrofila 9,6
    Trombocyter 359
    Lymfocyter 4,7

    Har fått fortsatt dropp 1 gång/vecka. Lymfocyterna ligger runt 4,8-5. Trombocyterna har lugnat sig och ligger runt 300.

    Men om ditt HCG fördubblas ca varannan-var tredje dag så är det ju bra! Då säger inte värdet i sig så mkt.

    Håller tummarna för dig! Tyvärr kan jag inte säga så mkt som lugnar dig, jag vet själv så jobbigt oroligt och kritiskt det var dem veckorna..bara håll ut och tänkt positivt! Kämpa på! Styrkekramar till dig <3
  • Maraki73

    Skulle få hjälp på min vc igår att ta rören och sen skicka till USA men det blev inget. Läkarna trodde inte på att blodet skulle hålla i så många timmar om man inte centrifugerade dem. De trodde att jag blev lurad och att jag skulle få betala trots att analyserna inte blev av. De tror dr D luras. De hittade inget på honom på nätet som visade att han jobbat i England och inga medicinska artiklar. Bara hans hemsida och att han nämns på olika forum.

    Så det blev inget blod och nu måste jag vänta till nästa måndag. Jag har listat mig på en ny vårdcentral och ska prata med dem om de kan hjälpa mig.

  • aylak
    OneLife skrev 2016-03-09 08:48:39 följande:
    Tack så mkt! :)
    Lymfocyterna har legat mellan 4-5,2 hela tiden. Jag har tagit ett dropp i veckan i princip hela tiden förutom 2 veckor tror jag. Första gången vi hade uppehåll med droppet så drabbades vi av en "immune attack", som Dr.D kallade det, i v 6+5. Då såg det ut såhär:
    Leukocyter 15,8
    Neutrofila 9,7
    Trombocyter 414
    Lymfocyter 5,2

    Ökade pred från 20-25 mg, tog dubbla klexane i en vecka och fick 200 ml il och efter 24 h nytt il, då 100 ml.

    Nästa FBC visade:
    Leukocyter 15,3
    Neutrofila 9,6
    Trombocyter 359
    Lymfocyter 4,7

    Har fått fortsatt dropp 1 gång/vecka. Lymfocyterna ligger runt 4,8-5. Trombocyterna har lugnat sig och ligger runt 300.

    Men om ditt HCG fördubblas ca varannan-var tredje dag så är det ju bra! Då säger inte värdet i sig så mkt.

    Håller tummarna för dig! Tyvärr kan jag inte säga så mkt som lugnar dig, jag vet själv så jobbigt oroligt och kritiskt det var dem veckorna..bara håll ut och tänkt positivt! Kämpa på! Styrkekramar till dig <3

    Stort tack OneLife! Skönt att få ta del av din erfarenhet!!!!
    Dr. D verkar fullt nöjd med hcg, så då är jag det också. Men skriver att min kropp är "not very calm". 
    Jag får 30 mg Pred och dubbla Fragmin sedan förra veckan, samt 2-3 dropp i veckan. Antar att vi gör allt vi kan. Märkligt dock för jag har ingen känning/symptom av immunattacken. Tack för allt pepp!!!! Hjärta

  • aylak
    Maraki73 skrev 2016-03-09 08:51:22 följande:

    Skulle få hjälp på min vc igår att ta rören och sen skicka till USA men det blev inget. Läkarna trodde inte på att blodet skulle hålla i så många timmar om man inte centrifugerade dem. De trodde att jag blev lurad och att jag skulle få betala trots att analyserna inte blev av. De tror dr D luras. De hittade inget på honom på nätet som visade att han jobbat i England och inga medicinska artiklar. Bara hans hemsida och att han nämns på olika forum.

    Så det blev inget blod och nu måste jag vänta till nästa måndag. Jag har listat mig på en ny vårdcentral och ska prata med dem om de kan hjälpa mig.


    Nämen så... nästan förnedrande! Rynkar på näsan Bra att du bytt vårdcentral! Att det ska vara så svårt att få dra lite blod!! Vet inte om dr D. skrivit vetenskapliga artiklar, men undra hur mycket träffar på tidigare arbeten vårdcentralens läkare skulle få på sig själva i en googlesökning...

    Jag var med om lite liknande attityd efter att jag varit nere hos honom och fått en second opinion på mitt myom. Ett myom RMC hade varit inne i livmodern och tittat på och sedan inte tagit bort! Dr D. menade att myomet var av en viss storlek och behövde bort. När jag pratade med gyn på RMC skrattade de och sa att Dr D. nog inte var så duktig med ultraljudet, men att de kunde väl ändå ta och ta bort myomet trots att det var så litet... När myomet väl var bort opererat så visade det sig vara ännu lite större än vad Dr. D sagt! Då var det inte längre intressant att diskutera ultraljudsteknik!! Cool
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!