• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • OneLife
    aylak skrev 2016-03-09 09:04:35 följande:

    Stort tack OneLife! Skönt att få ta del av din erfarenhet!!!!
    Dr. D verkar fullt nöjd med hcg, så då är jag det också. Men skriver att min kropp är "not very calm". 
    Jag får 30 mg Pred och dubbla Fragmin sedan förra veckan, samt 2-3 dropp i veckan. Antar att vi gör allt vi kan. Märkligt dock för jag har ingen känning/symptom av immunattacken. Tack för allt pepp!!!! Hjärta


    Härligt att han är nöjd med HCG!

    Precis, man får tänka så, att man gör allt man kan. Bara att tänka positivt och "keep calm" som Dr.D brukar säga ;)

    Jag hade inte heller några känningar alls under min immuneattack..vilket jag väljer att se som positivt :)

    Vi håller varandra uppdaterade! Kram kram <3
  • aylak
    OneLife skrev 2016-03-09 09:19:32 följande:
    Härligt att han är nöjd med HCG!

    Precis, man får tänka så, att man gör allt man kan. Bara att tänka positivt och "keep calm" som Dr.D brukar säga ;)

    Jag hade inte heller några känningar alls under min immuneattack..vilket jag väljer att se som positivt :)

    Vi håller varandra uppdaterade! Kram kram <3
    Glad
    Då väljer jag att också se icke-känningarna av immunattacken som något positivt!!
    Mantra: Jag gör allt jag kan, jag gör allt jag kan, jag gör allt jag kan...
    Ja, gärna - låt oss uppdatera! Stor kram!!!! 
  • Mooki

    Hej!

    Jag har gjort ÄD i Riga och är gravid i vecka 11. Jag tänkte höra om någon i denna tråd har Utrogest som ni kan avvara? Inboxa mig gärna om du har och kan tänka dig att sälja!

  • Maraki73
    aylak skrev 2016-03-09 09:19:07 följande:

    Nämen så... nästan förnedrande!  Bra att du bytt vårdcentral! Att det ska vara så svårt att få dra lite blod!! Vet inte om dr D. skrivit vetenskapliga artiklar, men undra hur mycket träffar på tidigare arbeten vårdcentralens läkare skulle få på sig själva i en googlesökning...

    Jag var med om lite liknande attityd efter att jag varit nere hos honom och fått en second opinion på mitt myom. Ett myom RMC hade varit inne i livmodern och tittat på och sedan inte tagit bort! Dr D. menade att myomet var av en viss storlek och behövde bort. När jag pratade med gyn på RMC skrattade de och sa att Dr D. nog inte var så duktig med ultraljudet, men att de kunde väl ändå ta och ta bort myomet trots att det var så litet... När myomet väl var bort opererat så visade det sig vara ännu lite större än vad Dr. D sagt! Då var det inte längre intressant att diskutera ultraljudsteknik!! 


    Kul att höra att de fick sig en knäpp på näsan.

    Jag är på min nya vc och ska fråga om de kan hjälpa mig med rören på måndag eftermiddag så att jag kan skicka dem till USA. Annars kan hagakliniken hjälpa mig så på nått sett ordnar det sig.
  • Maraki73

    Någon som vet var i Göteborg man kan ta tester som ACA, IgG,IgM ANA ? Min vc kunde inte ta dem i nuläget. De kommer ta en del av dem som Dr D begärt.

  • pink lily

    Tack för omtanke och tumhållning :) Det har varit många vändor inom vården senaste veckan. Vet inte längre om jag tror att krocken orsakat blödningen. Men, nu är den där och de upptäckte en till, som var mindre, på ul häromdan. Det är inte sällsynt med blåmärken el blodansamlingar i moderkakan tydligen. Är det fler som har haft sådana här? Vilka är era erfarenheter?

    Tyvärr sitter den största vid navelsträngens fäste. Vi ska få komma tidigare till specmvc än planerat, och ska gå på tillväxtkontroll fr o m v 24 och sedan rätt ofta. Men, de kommande två veckorna innan specmvc hänger vi i luften, har bara akuten att vända oss till, och där fick jag sitta och vänta i nio tim häromdan. Men, vad gör man inte för .... Jag vilar så mkt jag kan, helst sover jag.

    Måste passa på att fråga om era erfarenheter av sjunkande progesteron efter att man slutat med progtillskott. Min prognivå har gått ner hela tiden sedan jag trappade ner och slutade med prog. Går in i v 21 nu. Dr D ordinerat IL-dropp efter varje provresultat, men forts sjunka, nu nere på 99nmol/L. Har någon annan haft samma problem och fick ni göra något mer än att ta dropp?

    Vi har kommit Pyret så nära efter allt som hänt och alla ul, tre på en vecka. Vi vet nu dessutom att vi väntar en dotter <3. Hon är fantastiskt söt på bilderna, med liten uppnäsa :) I veckan har jag också lärt mig känna igen hennes rörelser och ibland buffar hon runt ganska mkt i magen. Underbart :) Ta hand om er alla, och take it easy!

  • trex2013
    pink lily skrev 2016-03-11 06:09:34 följande:

    Tack för omtanke och tumhållning :) Det har varit många vändor inom vården senaste veckan. Vet inte längre om jag tror att krocken orsakat blödningen. Men, nu är den där och de upptäckte en till, som var mindre, på ul häromdan. Det är inte sällsynt med blåmärken el blodansamlingar i moderkakan tydligen. Är det fler som har haft sådana här? Vilka är era erfarenheter?

    Tyvärr sitter den största vid navelsträngens fäste. Vi ska få komma tidigare till specmvc än planerat, och ska gå på tillväxtkontroll fr o m v 24 och sedan rätt ofta. Men, de kommande två veckorna innan specmvc hänger vi i luften, har bara akuten att vända oss till, och där fick jag sitta och vänta i nio tim häromdan. Men, vad gör man inte för .... Jag vilar så mkt jag kan, helst sover jag.

    Måste passa på att fråga om era erfarenheter av sjunkande progesteron efter att man slutat med progtillskott. Min prognivå har gått ner hela tiden sedan jag trappade ner och slutade med prog. Går in i v 21 nu. Dr D ordinerat IL-dropp efter varje provresultat, men forts sjunka, nu nere på 99nmol/L. Har någon annan haft samma problem och fick ni göra något mer än att ta dropp?

    Vi har kommit Pyret så nära efter allt som hänt och alla ul, tre på en vecka. Vi vet nu dessutom att vi väntar en dotter <3. Hon är fantastiskt söt på bilderna, med liten uppnäsa :) I veckan har jag också lärt mig känna igen hennes rörelser och ibland buffar hon runt ganska mkt i magen. Underbart :) Ta hand om er alla, och take it easy!


    Skönt att höra ifrån dig! har varit orolig för dig. Vad stressande att de upptäckt fler blödningar men ändå bra att de har koll på detta nu och att du får gå via SpecMVC.
    Åh vad härlig att veta att du väntar en liten flicka! <3 ta hand om dig du också ! kramar
  • dreamz

    Någon som vet en gyn eller läkare som skriver ut eller sätter IL i sverige?


    Inboxa mig gärna!

    Letar som en tok efter någon som kan hjälpa mig med IL! =)

  • che71
    pink lily skrev 2016-03-11 06:09:34 följande:

    Tack för omtanke och tumhållning :) Det har varit många vändor inom vården senaste veckan. Vet inte längre om jag tror att krocken orsakat blödningen. Men, nu är den där och de upptäckte en till, som var mindre, på ul häromdan. Det är inte sällsynt med blåmärken el blodansamlingar i moderkakan tydligen. Är det fler som har haft sådana här? Vilka är era erfarenheter?

    Tyvärr sitter den största vid navelsträngens fäste. Vi ska få komma tidigare till specmvc än planerat, och ska gå på tillväxtkontroll fr o m v 24 och sedan rätt ofta. Men, de kommande två veckorna innan specmvc hänger vi i luften, har bara akuten att vända oss till, och där fick jag sitta och vänta i nio tim häromdan. Men, vad gör man inte för .... Jag vilar så mkt jag kan, helst sover jag.

    Måste passa på att fråga om era erfarenheter av sjunkande progesteron efter att man slutat med progtillskott. Min prognivå har gått ner hela tiden sedan jag trappade ner och slutade med prog. Går in i v 21 nu. Dr D ordinerat IL-dropp efter varje provresultat, men forts sjunka, nu nere på 99nmol/L. Har någon annan haft samma problem och fick ni göra något mer än att ta dropp?

    Vi har kommit Pyret så nära efter allt som hänt och alla ul, tre på en vecka. Vi vet nu dessutom att vi väntar en dotter <3. Hon är fantastiskt söt på bilderna, med liten uppnäsa :) I veckan har jag också lärt mig känna igen hennes rörelser och ibland buffar hon runt ganska mkt i magen. Underbart :) Ta hand om er alla, och take it easy!


    Så jobbigt o oroligt för er. Men härligt att du kommit så långt. Bra med extra kontroller sen.

    När moderkakan kom ut såg de en "gammal " blödning på den ..minns inte riktigt. .allt var så chockartat just då o jag var lättad att både jag o min lilla flicka (som vi inte visste att det var innan) överlevt det dramatiska slutet av förlossningen med hotande fosterasfyxi o pannbjudning o sugklocka

    Tänkte att det kanske kan bli så av Fragmin ända fram till v 37...små blödningar alltså.

    Detta hade ingen sett eller nämnt under alla ultraljud o flödesultraljud.
  • MrsHK

    One Life: Grattis till denna viktiga milstolpe!

    PinkLily: håller tummarna att allt ska fortlöpa bra framöver! Visst är det ett mirakel när man förstår att det finns en person där inne...cute!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!