• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012

    Tips till er som får blåmärken av fragminsprutorna. Min VC lärde mig ett trick, som ni säkert redan använder men här är det:
    Töm luften I sprutan innan ni sätter den. När ni satt sprutan och sprutat in all vätska, så later ni nålen sitta kvar några sekunder, tex 5. Sedan drar ni ut.
    När jag började med det fick jag helt klart färre blåmärken, men ibland fick jag tag på ett blodkärl och då kom blåmärket direkt..

  • trex2013
    mom2012 skrev 2016-04-01 14:44:59 följande:

    Tips till er som får blåmärken av fragminsprutorna. Min VC lärde mig ett trick, som ni säkert redan använder men här är det:
    Töm luften I sprutan innan ni sätter den. När ni satt sprutan och sprutat in all vätska, så later ni nålen sitta kvar några sekunder, tex 5. Sedan drar ni ut.
    När jag började med det fick jag helt klart färre blåmärken, men ibland fick jag tag på ett blodkärl och då kom blåmärket direkt..


    tack för tips, tyvärr kör jag med detta men tycker inte det blev ngt bättre för mig. :(
  • aylak
    pink lily skrev 2016-04-01 11:40:43 följande:

    Aylak, jag har tagit dropp på eget initiativ när fått symptom, försökt ta blodprov först om det gått, och har fått tummen upp för det sen. Jag har också försökt glesa ut prover och dropp på Dr Ds ordin till var tionde dag, men det har inte funkat bra hittills. Nu ska jag försöka igen, får se hur det går denna gången...


    Tack pink lilly!! Jag bokade in dropp på eget bevåg, men hann få svar en halvtimme innan från dr D. Han var lite osäker på om jag behövde dropp eller inte, skrev att han personligen rekommenderade blodprov på måndag men att jag gärna fick ta dropp om det kändes bättre och sen återkomma med blodprov en vecka senare. Så så blev det! Känns jätteskönt att vara "nytankad". Flört Nu har jag gjort vad jag kunnat. 
    Håller tummarna att det ska gå bättre att glesa ut för oss framöver! Känner inte heller igen anti-TG tyvärr.


    Är det någon mer som blivit "stor" direkt i början av graviditeten?
    Ser lite svullen ut av kortisonet i ansiktet vilket kanske är att förvänta, men min mage svullnar upp på kvällarna som det ser ut som jag är mer i 6e månaden än i 2a! Inte ett plagg som passar... Känns som kroppen redan ändrat väldigt mycket även om höfter och byst. Kärt besvär så klart! Hade bara trott jag kunde ha mina vanliga kläder lite längre, men idag fick jag köpa mig ett par gravidjeans - visserligen är de lite väl stora men hemskt hemskt sköna. Gravid

  • Stina B

    Hej! Har haft tusen frågor till dr D. Kanske ngn av er har svar på denna? Jag var där i oktober på hans klinik. Ngn som vet om han bytt klinik sedan dess. Är det ens på hans klinik man gör äggdonations överföringen? Den adress jag har är

    Fragokklisias 4

    MAROUSI

    151 25

    ATHENS 

    Är det dit jag ska?

  • PeeWee44
    Stina B skrev 2016-04-02 08:45:51 följande:

    Hej! Har haft tusen frågor till dr D. Kanske ngn av er har svar på denna? Jag var där i oktober på hans klinik. Ngn som vet om han bytt klinik sedan dess. Är det ens på hans klinik man gör äggdonations överföringen? Den adress jag har är

    Fragokklisias 4

    MAROUSI

    151 25

    ATHENS 

    Är det dit jag ska?


    Hej Stina B,

    Vi var och lämnade sperma där den4/3 och det var på samma ställe som i höstas. Tror att det är på samma ställe som han gör själva insättningen.

    Lycka till. Håller tummarna. Kramar
  • pink lily

    Hittade en intressant artikel i Läkartidningen fr 2011, som visar att man med framgång behandlar kvinnor i Sverige som riskerar föda för tidigt med progtillskott även senare i graviditeten. Ska jag visa de svenska läkare som vägrar behandling för progbrist. med alla risker det innebär. Finns även risker med progbehandling, men övervakning o uppföljning borde spela en avgörande roll där. Länk:

    www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/02/Hormonersattning-med-progesteron--modern-behandlingsmetod-som-bor-kunna-forskrivas-/

  • PeeWee44

    Jag har satt in två på våra fyra försök. Första gången tog sig ett men missfall.

    Nu när vi ska göra första försöket hos dr D kommer vi också sätta in två om inte han rekomenderar något annat.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!