• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • supertjejen

    Ja det är ju fantastiskt men det kan ju lika gärna ha avstannat...hu! Vul om en vecka. Det var Serum och Peny och äggdonation. Två insatta, två till frys.

  • lill111
    supertjejen skrev 2017-02-08 13:24:30 följande:

    Ja det är ju fantastiskt men det kan ju lika gärna ha avstannat...hu! Vul om en vecka. Det var Serum och Peny och äggdonation. Två insatta, två till frys.


    Underbart, var det er första ÄD? Velar fortf om vi ska ta dr d eller Penny??
  • MariaKojola

    Tack för tips om mediciner! En till fråga till er allvetande: jag hade ju ET igår och enl min plan fr dr D skulle jag börja med ceaxne (blodförtunnande) dag 8 efter äp. När jag läste runt här fick jag dock bilden av att ni andra börjar tidigare o mailade honom då. Fick svar att jag skulle ta det "ASAP!" och även babyaspirin. Känns nu lite jobbigt då mina blodprov fr idag visar väldigt högt hb och jag blir såklart rädd att det kommer för sent o det lilla ägget redan fått för lite blodcirkulation (ännu mer trist då jag ju inte fått veta om jag inte mailat).. Grejen nu är dock att jag sen inte fått ngt svar då jag frågade hur mycket, så undrar nu; vad har ni tagit? Hur mycket o hur ofta?

  • pipperoni
    supertjejen skrev 2017-02-08 10:14:04 följande:

    Pipperoni, vad tråkigt, men det är bra att detta forum finns, där kan man få lite stöd. Tråkigt när den egna kroppen inte vill samarbeta. Tack för gratulationer! För mig har det mest krånglat med all väntetid i Sverige, men sen vi vänt oss utomlands har det flutit faktiskt. Nu är det upp till kroppen att hålla fast och till embryot att utvecklas. Konstigt, man önskar sig självklart plusset mest i hela världen, men tortyren som är efter plusset, med att känna efter symptom som vill försvinna och dagarna är som tuggummi. Jag försöker tänka att jag kommer att överleva hur det än blir, jag bara måste. Lycka till, och tveka inte att ta hjälp av läkemedel om det verkar behövas för att kroppen ska komma igång.


    Tack för stödet. Jag har skickat ett nytt mail till Dr D och frågat igen nu, om det finns någon medicin jag kan ta för att starta blödningen och om jag ska fortsätta med Synarelan. Blir galen på att bara vänta. Hela 2016 var en lång väntan utan något resultat och jag var så glad att vi skulle gå vidare nu och sätta in de två embryon vi har i frysen (om de klarar sig) och sedan gå vidare med ÄD om inte det funkar. Hade inte räknat med ännu mer strul och väntan... Förstår precis hur du känner efter pluset. Så var det för mig min förra graviditet också. Tror inte att jag kommer att kunna slappna av förrän barnet är fött. Känner mig periodvis besviken på livet (och mig själv), som inte bara kan tillåta mig att njuta av det som är bra. Min första graviditet var jag enbart glad och lycklig och hade inte en tanke på att något kunde gå fel... Den känslan kommer jag nog aldrig att känna igen. Håller tummarna för att det ser bra ut vid VUL nu! Kram.
  • MissWe
    pipperoni skrev 2017-02-07 21:42:24 följande:

    Grattis Supertjejen och MissWe!  Tråkigt att din glädje blev kortvarig PeeWee...  

    Själv är jag så sjukt less på att allt bara strular... Avbröt ju stimulering inför FET eftersom mina lymfocyter var alldeles för höga och vi inte ville ta några risker med våra sista embryon. Fortsatte med Progynon och Progesteron 10 dagar efter att vi avbröt och slutade sedan (efter att ha fått lite spottings efter 9 dagar). Tänkte att mensen skulle komma inom en vecka, men nu har det gått snart 3 veckor och det verkar inte ens vara nära. Har läst lite i utländska forum och det verkar inte vara ovanligt att det kan ta både tre, fyra och fem veckor innan blödningen kommer, och många behöver hjälp med Provera eller någon spruta för att få igång mensen. Får inget svar från Dr D heller. Det räknas väl inte som akut...

    Var så glad att det var nytt år och vi skulle börja med att sätta tillbaka våra embryon i januari, och sen gå över på ÄD om det inte funkade. Men vi skulle i alla fall göra ett återförande för första gången på över ett år, och få lite hopp igen. Trodde jag... Men nu går jag här och bara väntar, och väntar och tiden går och går igen och jag känner mig helt nertryckt i skorna. Blir väl inte bättre av nedregleringen heller. Känner mig helt torr hela jag av Synarelan och har ingen lust med något alls. Vill bara dra täcket över huvudet och vakna när det är dags för återförande.

    Ledsen för negativt inlägg. Känner mig bara så uppgiven...

    Kram.


    Kära du, skickar lite styrka och kärlek. Innan jag började hela IVF karusellen hade jag inte en aning om hur otroligt påfrestande det är psykiskt. Förstår hur du känner dig och jag känner med dig!

    Var lite extra snäll emot dig själv nu, så som du har och så som du fortsätter kämpa. I efterhand när sitter där med ditt lilla mirakel kommer allt det här se fjuttigt ut i backspegeln. Jag lovar det.

    Kärlek och styrka!!
  • MissWe
    MariaKojola skrev 2017-02-08 14:39:03 följande:

    Tack för tips om mediciner! En till fråga till er allvetande: jag hade ju ET igår och enl min plan fr dr D skulle jag börja med ceaxne (blodförtunnande) dag 8 efter äp. När jag läste runt här fick jag dock bilden av att ni andra börjar tidigare o mailade honom då. Fick svar att jag skulle ta det "ASAP!" och även babyaspirin. Känns nu lite jobbigt då mina blodprov fr idag visar väldigt högt hb och jag blir såklart rädd att det kommer för sent o det lilla ägget redan fått för lite blodcirkulation (ännu mer trist då jag ju inte fått veta om jag inte mailat).. Grejen nu är dock att jag sen inte fått ngt svar då jag frågade hur mycket, så undrar nu; vad har ni tagit? Hur mycket o hur ofta?


    Kan man inte få högt HB bara man är lite uttorkad? Har för mig det.

    Jag tar Fragmin och tar 5000ie/dag (en spruta) vet inte dosen på Cle.

    Kram på dig!! Och det är säkert inte för sent.
  • MissWe

    Var på VUL idag, och såg två fostersäckar men bara en liten krabat med ett litet pickande hjärta. Läkaren vågade inte utesluta om "den andra" avstannat, eller fortfarande var i livet utan behöver undersöka igen nästa fredag - känns som en evighet dit!!

    Blev både glad och ledsen, men framförallt orolig.

    Först längtar man ihjäl sig efter ett plus, sedan är det våndor av oro av alla möjliga och omöjliga skäl. Måtte allt vara bra där inne!!

  • pipperoni
    MissWe skrev 2017-02-08 15:16:01 följande:
    Kära du, skickar lite styrka och kärlek. Innan jag började hela IVF karusellen hade jag inte en aning om hur otroligt påfrestande det är psykiskt. Förstår hur du känner dig och jag känner med dig!

    Var lite extra snäll emot dig själv nu, så som du har och så som du fortsätter kämpa. I efterhand när sitter där med ditt lilla mirakel kommer allt det här se fjuttigt ut i backspegeln. Jag lovar det.

    Kärlek och styrka!!
    Tack. {#emotions_dlg.flower} Jag hoppas också det, men det känns som allt det här kämpandet har förändrat mig i grunden och ibland undrar jag om jag någonsin ska kunna förlåta och kunna lita på att något ska gå bra igen. 

    Håller tummarna för att dina små hänger kvar båda två. Hjärta
  • PeeWee44
    MissWe skrev 2017-02-08 15:24:54 följande:

    Var på VUL idag, och såg två fostersäckar men bara en liten krabat med ett litet pickande hjärta. Läkaren vågade inte utesluta om "den andra" avstannat, eller fortfarande var i livet utan behöver undersöka igen nästa fredag - känns som en evighet dit!!

    Blev både glad och ledsen, men framförallt orolig.

    Först längtar man ihjäl sig efter ett plus, sedan är det våndor av oro av alla möjliga och omöjliga skäl. Måtte allt vara bra där inne!!


    Håller tummarna för att ni kommer att se ett till hjärta nästa vecka.
  • Solkattan

    Peewee44: så himla ledsamt med pluset som vände... :(. Hoppas ni orkar kämpa vidare!

    Misswee: Vi satte in två i juli... den ena kom ut ganska omgående med otäck blödning och jag var minst sagt livrädd att även tvåan skulle falla bort då blödningen var precis brevid den med pulserande hjärta. Men puh puh .. så valde den att stanna och idag vecka 32. Jag var totalt stillande sittande i 2-3 veckor ... men Dr D mailade att det inte var nödvändigt. Men vad vågar man just då?

    Själv är jag rätt trött på svensk sjukvård i vanlig ordning. Var på tillväxt ultraljud idag. Dumt nog berättade jag om 3d ultraljudet för 10-11 dagar sen. Hur de då kommit fram till 22% tillväxthämning. Och får gernast kastat i ansiktet att det är såååå farligt med många ultraljud. Jag svarar tillbaks att det faktiskt inte är bevisat. Och att utomlands gör de många gånger flera ul än här utan att bebisarna tar skada. När jag säger att jag är livrädd för att bebisen ska dö därinne får jag till svar "varför då?". Ett sånt där varför då som i "är du så himla dum o tror nåt sånt". Sköterskan gör ul:et och jag vill så klart veta alla siffror. Ber om att de mäter flödet i navelsträngen. Men nä.. sånt gör vi inte vid tillväxt ultraljud. Men så säger hon själv att det skulle väl gå att göra det. Alltså det tog 25 SEKUNDER!!! och fick mig lugn. VARFÖR ska de vara så J'vla envisa och vägra ett sånt moment? Ska jag alltså behöva boka tid privat i Stockholm.. betala tåg fram o tillbaks samt kostnad för UL för att få någon att utföra en flödeskontroll??!

    Kommer vara så fruktansvärt lättat när denna graviditet är över och jag slipper besöka svensk sjukvård inom förhoppningsvis låååång framtid!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!