• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ariellan

    [quote=77737480][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2017-06-07 15:11:35 följande:[/quote-nick]Cd16 finns inte med på mitt Chicagoprovsvar.

    Som jag sa till dig tidigare så har du tagit provsvar hos Fertilitetplus eller på annat ställe i Sverige och de har analyserat Nk-celler i Sverge så är de INTE jämförbara med Chicagoproverna.

    Det finns de som tagit både Nk-prover i Sverige och Chicagoproerna och de visar helt olika provsvar.

    Men menar du då att siffrorna är påhittade i Sverige eller jag förstår inte hur de kan visa olika saker?

  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-06-07 15:11:35 följande:

    Cd16 finns inte med på mitt Chicagoprovsvar.

    Som jag sa till dig tidigare så har du tagit provsvar hos Fertilitetplus eller på annat ställe i Sverige och de har analyserat Nk-celler i Sverge så är de INTE jämförbara med Chicagoproverna.

    Det finns de som tagit både Nk-prover i Sverige och Chicagoproerna och de visar helt olika provsvar.

    De är inte jämförbara med varandra.


    Jag ska som sagt prova här i Sverige först innan jag ger mig iväg till Aten då jag inte kan åka dit pga mitt jobb just nu. Tänkte att jag ialf kan prova med predni, trombyl, fragmin å il-dropp. Har ju inget att förlora liksom. Och jag förstår att Aten är bättre.
  • minaimaginärabarn

    Jag tog proverna först i Sverige och sedan skickade jag till Chicago. De Svenska proverna visade inget avvikande medan Chicagoprovrrna gjorde det. Det tas andra prover och det görs fler analyser i Chicagoproverna än de tagna i Sverige. Bl a så kunde jag uttyda (om jag har rätt) att de tillför IL för att se hur NK-cellerna reagerar.

    Jag skulle spara de pengar som det kostar att ta proverna i Sverige och lägga dem på att göra dem i Chicago istället. Man kan ju testa immunologisk support utan att ta proverna. Jag åkte aldrig ner till Aten utan skötte allt från Sverige men Dr D tog emot provsvaren. Jag skulle inte kunna tolka Chicagoproverna och ännu mindre förstå vad jag skulle höra med dem. Dr D vet vad han gör.

    Lycka till!

  • Ariellan
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-07 19:26:54 följande:

    Jag tog proverna först i Sverige och sedan skickade jag till Chicago. De Svenska proverna visade inget avvikande medan Chicagoprovrrna gjorde det. Det tas andra prover och det görs fler analyser i Chicagoproverna än de tagna i Sverige. Bl a så kunde jag uttyda (om jag har rätt) att de tillför IL för att se hur NK-cellerna reagerar.

    Jag skulle spara de pengar som det kostar att ta proverna i Sverige och lägga dem på att göra dem i Chicago istället. Man kan ju testa immunologisk support utan att ta proverna. Jag åkte aldrig ner till Aten utan skötte allt från Sverige men Dr D tog emot provsvaren. Jag skulle inte kunna tolka Chicagoproverna och ännu mindre förstå vad jag skulle höra med dem. Dr D vet vad han gör.

    Lycka till!


    Det låter ju bra att man kan sköta allt från Sverige. Det ska jag göra då och kontakta Dr D.

    Det enda jag vet är att NK-cellerna var förhöja enligt Karolinska. Vad får man då för behandling av Dr D? Kan det till exempel vara Prednisolon och il-dropp då?

    Tack snälla! :)
  • UndrandeSökare

    Ariellan-Maila Dr D och säg att du vill bli hans patient och du vill göra Chicagoproverna via honom. Han kommer då skicka dig pappren du behöver. Du måste då fixa något ställe som låter dig ta blodprover och få ut rören med blod i. Förpackningsmaterial måste du fixa. Du måste också ordna frakten med Fedex.

    Provsvaren kommer gå till honom och efter du betalat hans faktura så får du ut dem, en personlig behandlingsplan, eu-recept och hans mailsupport etc

    Jag vet andra som gjort så. Det kan vara ett alternativ b om man absolut inte kan resa till Aten.

    Det blir nästan lika dyrt som om du åkt dit och träffat honom och du missar hans vul (många här itråden har sagt att han hittat saker på dem som ingen svensk läkare sett). Det du sparar är priset för resa och boende i Aten. Man kan endera betala för hans support fram till plus eller fram till förlossning (olika priser).

    Du kommer få Dr Ds prislista mailad till dig så fort du mailat till honom och sagt att du vill bli hans patient.

  • UndrandeSökare

    Ariellan - Dr D behandlar utifrån vad Chicagoproverna visar. Han behandlar med trombyl, fragmin, pred, il men även andra mediciner. Har man tex högt Tnf-alfa så kan man behöva behandlas med Neupogen, Humira etc.

  • Mila
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-07 19:26:54 följande:

    Jag tog proverna först i Sverige och sedan skickade jag till Chicago. De Svenska proverna visade inget avvikande medan Chicagoprovrrna gjorde det. Det tas andra prover och det görs fler analyser i Chicagoproverna än de tagna i Sverige. Bl a så kunde jag uttyda (om jag har rätt) att de tillför IL för att se hur NK-cellerna reagerar.

    Jag skulle spara de pengar som det kostar att ta proverna i Sverige och lägga dem på att göra dem i Chicago istället. Man kan ju testa immunologisk support utan att ta proverna. Jag åkte aldrig ner till Aten utan skötte allt från Sverige men Dr D tog emot provsvaren. Jag skulle inte kunna tolka Chicagoproverna och ännu mindre förstå vad jag skulle höra med dem. Dr D vet vad han gör.

    Lycka till!


    Kapar lite.. Hur fick du medicinerna som behövs? Fattat som att antingen ska man ha riktigt tur att ha en bra läkare här i Sverige eller få recept genom dr d
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • LadyMaria

    Hej!

    Jag ska åka till Aten snart och ta alla blodproverna och göra en Hysteroskopi med ingrepp.

    Har någon erfarenhet av det här?

    Undrar också om man t.ex behöver mediciner kan han skriva ut det så man kan hämta ut i Sverige?

    Eller måste man handla sånt där, svårt när man inte vet vad det är man kommer att behöva.

    Tacksam för svar

  • UndrandeSökare

    Mila- Efter att man betalat DrDs faktura så kan man be honom om EU-recept. Man får det då via mail och ska skrivas ut på färglaserskrivare. Med ett Eu-recept kan man lösa ut mediciner på Svenskt apotek men högkostnadsskydd gäller INTE, så man får betala hela summan själv. Det kan vara krångligt att lösa ut EU-recept, Lloyds apotek är smidigast.

  • UndrandeSökare

    LadyMaria- Dr D kommer ge dig ett papper med exakt vilka mediciner han vill du ska skaffa, du får pappret när ni träffas.

    Fördelen med att köpa det på apotek i Aten är att där säljs alla mediciner receptfritt på apoteken. Dessutom är många av dem billigare än på apotek i Sverige.

    Intralipider är absolut billigast på grekiska apotek.

    Prisexempel:

    Köper du en låda med 10påsar 250ml inralipider

    Så får du betala så här mycket för hela lådan:

    Så får du i Sverige betala 1100 sek

    På Apotek i Grekland ca 680 sek

    Skulle du köpa det av Dr D 3500 sek (han tar 350sek per påse).

    Obs! Intralipider går aldrig på högkostnadsskydd i Sverige (det är borttaget) så det blir samma pris oavsett om du har EU-recept eller Svenskt recept !

    Hör av dig om du har fler frågor.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!