• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012

    Mom11 jag har gjort lit 3 ggr då mitt LAD test va väldigt dåligt. Serum har lägst pris på dem. Men på serum ar det 3 dygn. Dag1 lämnar mannen blod sen är ämnet färdigt dag3 för inektarin i dig. Kombinera med weekend semester kanske? Glyfada strax om athen är ljuvligt! Vit sand och god mat

  • PeeWee44
    MoM11 skrev 2017-06-25 19:17:50 följande:

    Hej

    Har pratat med D. Han säger att äggstockarna var lugna och att slemhinnan var fin vid insättning. 11 mm follikeln såg han inte till. Han säger att jag inte kan ha ägglossat. Däremot tror han att det jag trodde var matförgiftning var någon immunologisk infektion i tarmen. Tydligen hade mina E2 och progesteronnivåer gått i botten då han tog proverna vid FET trots att de varit bra 3 dagar tidigare. Han tror jag inte kunde ta upp tabletterna pga detta .Sen tror han att jag fick implantation och att livmodern sedan "exploderade" på motsvarande sätt han tror den gjorde sist (iv5+0 som jag kom toll sist) men att det gick snabbare denna gång, möjligen pga graviditeten sist - att kroppen blivit än mer aggressiv. Han nämnde även att jag kan vara "allergisk" mot mannens sperma. Vet inte hir vi ska gå vidare i så fall, om vi tex ska testa LIT. Han vill också att jag vilar 3 månader nu. Sen lutar det åt en sista stimulering hos honom (om någon har Menopur säg gärna till). Förhoppningsvis får vi några fler embryon då, annars har vi de två sista. Efter detta får jag nog inte med mig mannen på fler försök. Känns så fruktansvärt snopet efter den långa uppladdningen inför FET att det var över så oerhört fort. Blödningen är över nu och nu vet jag inte om det var den "riktiga" blödningen och jag ska börja hålla utkik efter ägglossning om någon vecka, eller om det kommer ytterligare en blödning framåt testdagen eller senare. Cykeln brukar balla ur lite grann efter en insättning för min del så det återstår väl att se.

    Nu blir det till att försöka hitta ett sätt att njuta av sommar och ledighet utan att älta och tänka på vad som kunde ha varit. Just nu känns det svårt, och det känns även svårt att vara hoppfull inför framtiden, efter dessa 13 embryon vi satt in hittills.


    Så tråkigt att du misslyckades. D har sagt till oss att våra misslyckanden kan bero på aggressiva spermier. Vet inte om det är samma sak.

    Fick just min mens idag så om allt går enligt plan åker vi till Aten i mitten på juli.

    Kramar
  • PeeWee44
    mom2012 skrev 2017-06-26 15:41:48 följande:

    Mom11 jag har gjort lit 3 ggr då mitt LAD test va väldigt dåligt. Serum har lägst pris på dem. Men på serum ar det 3 dygn. Dag1 lämnar mannen blod sen är ämnet färdigt dag3 för inektarin i dig. Kombinera med weekend semester kanske? Glyfada strax om athen är ljuvligt! Vit sand och god mat


    En fråga har du/ni bott i Glyfada? Är det enkelt att ta sig in till stan? Åker förhoppningsvis ner 16/7.

    Kramar
  • mom2012
    PeeWee44 skrev 2017-06-26 15:54:36 följande:

    En fråga har du/ni bott i Glyfada? Är det enkelt att ta sig in till stan? Åker förhoppningsvis ner 16/7.

    Kramar


    Hej. Ja vi har bott i Glyfada. Vi tog en taxi dit, det ca 20-30 minuter resa från serum i athen om jag minns rätt. Vi bodde i en studio (lgh på taket med stor balkong med lounge möbler ). Därifrån va det ca 5 min promenad ner till havet (bara över vägen). Vid den stranden fanns det även mat o dryck att köpa. Det va kanon. Flög till Grekland sen inom serum för prover och så vidare och sen taxi till Glyfada.

    Glyfada har en liten egen centrumdel och de har en tbana eller om det är tåg. Jag tror tåget går till athen. Googla lite om det. Vi va bara i Glyfada.
  • mom2012
    MoM11 skrev 2017-06-25 19:17:50 följande:

    Hej

    Har pratat med D. Han säger att äggstockarna var lugna och att slemhinnan var fin vid insättning. 11 mm follikeln såg han inte till. Han säger att jag inte kan ha ägglossat. Däremot tror han att det jag trodde var matförgiftning var någon immunologisk infektion i tarmen. Tydligen hade mina E2 och progesteronnivåer gått i botten då han tog proverna vid FET trots att de varit bra 3 dagar tidigare. Han tror jag inte kunde ta upp tabletterna pga detta .Sen tror han att jag fick implantation och att livmodern sedan "exploderade" på motsvarande sätt han tror den gjorde sist (iv5+0 som jag kom toll sist) men att det gick snabbare denna gång, möjligen pga graviditeten sist - att kroppen blivit än mer aggressiv. Han nämnde även att jag kan vara "allergisk" mot mannens sperma. Vet inte hir vi ska gå vidare i så fall, om vi tex ska testa LIT. Han vill också att jag vilar 3 månader nu. Sen lutar det åt en sista stimulering hos honom (om någon har Menopur säg gärna till). Förhoppningsvis får vi några fler embryon då, annars har vi de två sista. Efter detta får jag nog inte med mig mannen på fler försök. Känns så fruktansvärt snopet efter den långa uppladdningen inför FET att det var över så oerhört fort. Blödningen är över nu och nu vet jag inte om det var den "riktiga" blödningen och jag ska börja hålla utkik efter ägglossning om någon vecka, eller om det kommer ytterligare en blödning framåt testdagen eller senare. Cykeln brukar balla ur lite grann efter en insättning för min del så det återstår väl att se.

    Nu blir det till att försöka hitta ett sätt att njuta av sommar och ledighet utan att älta och tänka på vad som kunde ha varit. Just nu känns det svårt, och det känns även svårt att vara hoppfull inför framtiden, efter dessa 13 embryon vi satt in hittills.


    Det låter lite långsökt ärligt talat. Men jag litar inte på dr d då han "lurat" mig in i en fet i en dålig cykel då mitt immunförsvar va aktivt trots att han dyrt o heligt lovat att ej starta mig om allt inte va 110% bra. Han känns stressad och rör ihop saker. Men verkar vara många som tvärtom litar på honom. För vår del behövdes fler tester och fler mediciner än dr d erbjöd mig. Jag tog hjälp i London av dr gorgy. Han hittade att jag hade låga LAD och behövde göra LIT. Han ville jag skulle ta humira men jag tog ner TNF med celebrex istället. På serum ordinerades även neupogene.

    Förstår din situation med mannen. Det tar mycket ork och det är en sorg varje gång det inte Blir plus. Har ni pratat om äggdonation? Vi blev gravida på 1a försök med äggdonation. Hon är idag 4 veckor gammal och helt ljuvlig. Ångrar att jag la pengar på 13 fulla ivf i sverige innan vi gick över till äd. Men lätt att va efterklok......

    Önskar dig all lycka på nästa försök. Ta sommaren för att göta LAD test och om LIT behöv så kan det vara gjort i sommar så ni är startklara efter semestern. Det är verkligen er tur nu!!!! Kram.
  • PeeWee44
    mom2012 skrev 2017-06-26 16:30:29 följande:

    Det låter lite långsökt ärligt talat. Men jag litar inte på dr d då han "lurat" mig in i en fet i en dålig cykel då mitt immunförsvar va aktivt trots att han dyrt o heligt lovat att ej starta mig om allt inte va 110% bra. Han känns stressad och rör ihop saker. Men verkar vara många som tvärtom litar på honom. För vår del behövdes fler tester och fler mediciner än dr d erbjöd mig. Jag tog hjälp i London av dr gorgy. Han hittade att jag hade låga LAD och behövde göra LIT. Han ville jag skulle ta humira men jag tog ner TNF med celebrex istället. På serum ordinerades även neupogene.

    Förstår din situation med mannen. Det tar mycket ork och det är en sorg varje gång det inte Blir plus. Har ni pratat om äggdonation? Vi blev gravida på 1a försök med äggdonation. Hon är idag 4 veckor gammal och helt ljuvlig. Ångrar att jag la pengar på 13 fulla ivf i sverige innan vi gick över till äd. Men lätt att va efterklok......

    Önskar dig all lycka på nästa försök. Ta sommaren för att göta LAD test och om LIT behöv så kan det vara gjort i sommar så ni är startklara efter semestern. Det är verkligen er tur nu!!!! Kram.


    Grattis till en liten tjej! Har allt gått bra?
  • che71

    Hej alla kämpar! Länge sen jag var här..min lilla tjej är 3 år nu...(6 missfall innan o immunbehandling via Dr D 2013 o 2014)

    Rensade här hemma o hittade 2 böcker som kanske någon annan vill ha...Is your body baby friendly o

    Mellan hopp o förtvivlan

    Finns i Malmö men kan skickas mot frakten.

  • Mila
    mom2012 skrev 2017-06-26 16:30:29 följande:

    Det låter lite långsökt ärligt talat. Men jag litar inte på dr d då han "lurat" mig in i en fet i en dålig cykel då mitt immunförsvar va aktivt trots att han dyrt o heligt lovat att ej starta mig om allt inte va 110% bra. Han känns stressad och rör ihop saker. Men verkar vara många som tvärtom litar på honom. För vår del behövdes fler tester och fler mediciner än dr d erbjöd mig. Jag tog hjälp i London av dr gorgy. Han hittade att jag hade låga LAD och behövde göra LIT. Han ville jag skulle ta humira men jag tog ner TNF med celebrex istället. På serum ordinerades även neupogene.

    Förstår din situation med mannen. Det tar mycket ork och det är en sorg varje gång det inte Blir plus. Har ni pratat om äggdonation? Vi blev gravida på 1a försök med äggdonation. Hon är idag 4 veckor gammal och helt ljuvlig. Ångrar att jag la pengar på 13 fulla ivf i sverige innan vi gick över till äd. Men lätt att va efterklok......

    Önskar dig all lycka på nästa försök. Ta sommaren för att göta LAD test och om LIT behöv så kan det vara gjort i sommar så ni är startklara efter semestern. Det är verkligen er tur nu!!!! Kram.


    Får jag bara fråga vad LAD och LIT är?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december, MF i mars ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • altea
    Missne skrev 2017-03-21 22:34:03 följande:
    Ja det känns som att han kommer ihåg mig. Jag har ju skickat kort på vår son och oss ett par ggr också. Behandlingsplanen är ganska lik den förra men han har skrivit in lite färre dropp nu innan återföring men med reservation för att klämma in ytterligare dropp innan om blodprover visar att det behövs. Men han hade tydligen läst igenom alla mina rapporteringar från förra graviditeten och frågade ganska mycket om graviditeten, födelsevikt, etc för att kunna ta med den informationen i bedömningen av behandlingen också.
    Ja jag skickade blodprover till USA. Chicagoproverna kan ju bara analyseras där. De prover som kunde analyseras i Sverige analyserades här.
    Hej Missne, hur går det för er?? 
    Jag är sällan här inne och skriver men är nu i v. 10 med nr. 2. 
    Längtar till om 2-3 veckor när vi närmar oss lugnet i andra trimestern. 
    Hoppas det går bra för er också! 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!