• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • melina77
    mumskastrull skrev 2017-08-01 09:03:02 följande:

    Hej!

    Ursäkta att mitt svar har dröjt. Är på semester och har inte tittat på telefonen ????

    Penny beskrev min slemhinna som inflammerad/irriterad.

    Hon kallade det "strawberry skin" Det såg ut som röda pepplor i hela livmodern. Sen hade jag några vita partier som hon sa var död hud pga infektionen.

    Vad var det för avvikelser han hittade på dig?

    Själv hade jag förväntat mig ärrvävnad då jag har gjort en abort som mycket ung, 3 kemiska graviditeter och ett tidigt missfall.. men ingen ärrvävnad sågs.. känns som om det hade varit lättare att åtgärda..


    Tack så mycket för svaret. Det låter inte riktigt som D beskrev mitt tillstånd. Han beskrev min slemhinna som "randig" och att ytan var "hård", han jämförde den med eksem. Han lyckades alltså inte få något vävnadsprov pga ytan. Så var inte heller färgen som den ska vara just i det skedet av cykeln. Men han hade alltså inte sett något liknande och då tänkte jag att det kanske kunde bero på infektion. Jag har kontaktat Katie och kommer för säkerhets skull att göra ett mensblodstest då de är tillbaka från semestern. Nu är jag mera osäker men tänker att det ändå är bättre att kunna utesluta infektion om testet visar sig bli negativt.

    Jag håller tummarna för att ditt tillstånd förbättras av antibiotikakuren. Lycka till.
  • UndrandeSökare

    Melina- Ett alternativ är ju att du gör inte bara mensblodtest utan även hysto hos Serum också. De är omvittnat mycket skickliga på hysto och det kan ju vara så att de har mer erfarenhet än Dr D och kan diagnostisera dig. Enligt vad jag hört ska man kunna göra både hysto och mensblodtest samtidigt hos Serum.

  • melina77
    UndrandeSökare skrev 2017-08-05 23:13:31 följande:

    Melina- Ett alternativ är ju att du gör inte bara mensblodtest utan även hysto hos Serum också. De är omvittnat mycket skickliga på hysto och det kan ju vara så att de har mer erfarenhet än Dr D och kan diagnostisera dig. Enligt vad jag hört ska man kunna göra både hysto och mensblodtest samtidigt hos Serum.


    Tack för tipset, men just nu finns tyvärr inte de pengarna.
  • lill111
    melina77 skrev 2017-08-06 08:10:25 följande:

    Tack för tipset, men just nu finns tyvärr inte de pengarna.


    Hej!! Jag har gjort hystroskopi hos dr D och även två i Sverige! Dr D är mkt skicklig på det så du kan lugnt lita på honnom. Onödigt med två hysto särskilt i Grekland! Däremot mensblodstest kan ju vara av värde! Dock bör man ta i beaktning att penny samt dr d har olika teorier just om bakterier i livmodern...! Kram Lill
  • Mullvaden17
    lill111 skrev 2017-08-06 13:21:22 följande:

    Hej!! Jag har gjort hystroskopi hos dr D och även två i Sverige! Dr D är mkt skicklig på det så du kan lugnt lita på honnom. Onödigt med två hysto särskilt i Grekland! Däremot mensblodstest kan ju vara av värde! Dock bör man ta i beaktning att penny samt dr d har olika teorier just om bakterier i livmodern...! Kram Lill


    Lill, hur skiljer sig deras teorier om bakterier i livmodern? Jag har nyligen varit i kontakt med både ivf serum och med dr D. serum föreslog endast mensblodtest medan dr D vill ta immunprover och föreslog hysteroskopi för att "chocka" immunförsvaret då han ( liksom jag), tror jag har immunproblematik. Det var ett jättebra samtal och jag kände men jag hittar inte så mkt info om det när jag söker runt. Av vilken anledning gjorde du hysto, och vad blev resultatet? Behöver man tänka nåt särskilt kring försäkringar osv? Bra att göra det i Grekland eller bör jag försöka få till det i Sverige istället? Tacksam för tips!
  • Mullvaden17

    Hej

    jag undrar vad ni har för erfarenheter av dr Braverman och dr D? Hur skiljer de och deras behandlingar sig åt? vem rekommenderar ni att man anlitar för tester/behandlingsprogram? Hade bra första samtal med dr D som trodde på immunproblematik oxh ev lite bad match med min man.. trodde inre på ivf för oss utan köra på naturlig väg, rekommenderade hysteroskopi.

    Jag tyckte det lät bra men blev lite fundersam när jag läste gamla trådar här, att dr d är "enkelspårig", svår att komm oxh få kontakt med mm. Braverman har bredare palett men är Å andra sidan så dyr. Men samtidigt vill man ju att det ska lyckas.. hur har ni tänkt? Men kanske är gammal intel som inte ens stämmer längre?

  • finee

    Ville bara uppdatera och berätta att det gick jättelätt och bra och hämta ut antibiotika med recept från Serum (utskrivet i färg). Nu har vi börjat med antibiotikan, hoppas att det funkar! Är det många här som ätit antibiotika efter att ha testat positivt? Har ni testat er igen efter avslutat kur?

    Om Serum rekommenderar en hysteroskopi tänker jag göra en sådan nu i höst. Vet ni om man behöver någon försäkring eller så när man genomgår planerad frivillig vård utomlands?

  • MaryoMary

    Hej alla! Jag har följt er länge eftersom jag nog trott att jag själv skulle hamna här men lyckades bli gravid via ivf med egna ägg mot alla odds. Jag har endel Lutinus och en flaska synarella kvar, bäst före 2018 om någon är i akut behov. Annars åker det till återvinningscentralen i veckan.

  • PeeWee44
    MaryoMary skrev 2017-08-06 21:08:23 följande:

    Hej alla! Jag har följt er länge eftersom jag nog trott att jag själv skulle hamna här men lyckades bli gravid via ivf med egna ägg mot alla odds. Jag har endel Lutinus och en flaska synarella kvar, bäst före 2018 om någon är i akut behov. Annars åker det till återvinningscentralen i veckan.


    Skickat pm.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!