• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Längtar17
    finee skrev 2017-10-07 11:42:36 följande:

    Man kan se att B-CD3+ är normalt (ref = 60-85)

    B-CD19+ är förhöjt (ref = 2-12)

    Den sista vet jag tyvärr inte referensvärdet på. Och kan heller inte hjälpa dig med någon djupare tolkning av vad dina provsvar innebär. Ska du ha någon återkoppling med Marie?


    Tack! Förlåt men såg först inte ditt svar!

    Har också läst 12 men på provsvaret står referens 9-24.

    Ska försöka få en avstämning med Marie men hon verkar så svårtillgänglig just nu. (Har fått tjata per mejl och sms om att jag vill ha provsvaren och sen kom dom per brev helt okommenterade).
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-10-07 14:52:12 följande:

    När ni tagit il-dropp efter en immunattack försvinner alla era symtom på immunattacken då? Tog ju dropp igår men har fortfarande värk i kroppen...kan ju bero på något annat med ändå.


    Det kan ju vara att värken endera inte har med immunattacken att göra, eller så kan det vara att du behöver IL oftare, eller starkare mediciner som Humira eller Neupogen.Omöjligt att säga, men testa att ta om Blodstatus och B-celler provet på Werlabs om några dagar så får du se om lymfocyterna har gått ner något.
    Annars kontakta Life Clinic eller Serum för immunologisk utredning.

    Drabbas du av upprepade missfall eller får du aldrig plus?

    Jag pratade med Penny chefen för Serum, och hon berättade om en kvinna som var allergisk mot sitt kroppsegna progesteron och blev dålig varje månad efter ägglossning. Serum hade lyckats hjälpa henne till slut så hon fick barn.
    Det kanske kan vara något likande som krånglar i ditt fall också eftersom du sa att du får problem varje månad efter ägglossning?
    Kontakta Serum för mer info isåfall.

  • Ariellan

    [quote=78079393][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2017-10-07 15:53:59 följande:[/quote-nick]Det kan ju vara att värken endera inte har med immunattacken att göra, eller så kan det vara att du behöver IL oftare, eller starkare mediciner som Humira eller Neupogen.Omöjligt att säga, men testa att ta om Blodstatus och B-celler provet på Werlabs om några dagar så får du se om lymfocyterna har gått ner något.

    Annars kontakta Life Clinic eller Serum för immunologisk utredning.

    Drabbas du av upprepade missfall eller får du aldrig plus?

    Jag pratade med Penny chefen för Serum, och hon berättade om en kvinna som var allergisk mot sitt kroppsegna progesteron och blev dålig varje månad efter ägglossning. Serum hade lyckats hjälpa henne till slut så hon fick barn.

    Det kanske kan vara något likande som krånglar i ditt fall också eftersom du sa att du får problem varje månad efter ägglossning?

    Kontakta Serum för mer info isåfall.

    [/

    Jag har fått ett enda svagt plus för ett par månader sedan men blödde efter två dagar och det fanns inget när vi var på VUL.

    Blir inte ?sjuk? varje gång, men mer eller mindre. Ibland känner jag bara av lite diffus värk men denna gång har det varit väldigt ihållande och skarp värk. En tanke som slog mig är att kroppen jobbar extra hårt för att ?få bort? embryot nu när jag trycker ner immunförsvaret med mediciner...men det är såklart jättesvårt att säga.

    Det blir kontakt med Aten så fort mensen har kommit, sambon och jag pratade igenom det igår och bestämde oss. Jag vill inte vänta då jag tänker att ju yngre jag är desto bättre, är 24 och min sambo 30.

  • UndrandeSökare

    Ariellan- Fundera på om ni ska vända er till Serum eller Life Clinic.
    De är bra på olika saker. Du kan prata med finee, hon har nyligen varit till båda klinikerna samtidigt under samma Atenresa.

  • UndrandeSökare

    Ariellan-
    Första steget för kontakt med Serum är att fylla i detta formulär (se länk nedan)och maila in. Katie på Serum kommer då svara er via mail och erbjuda er ett gratis telefonsamtal med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny.
    Sen bokar ni in en tid, köper flygbiljetter och bokar hotell och reser till Aten.
    www.ivfserum.com/questionaire/
    Serum erbjuder immunutredning och behandling, hysto, mensblodtest och sperm dna fragmentationstest.

    Första steget för kontakt med Dr Dimitri (Life Clinic) är att du själv skriver ihop ett mail att du har fertilitetsproblem och misstänker ditt immunförsvar är problemet och att du vill bli hans patient. Du kommer då att få ett patientdokument av honom via mail som ni ska fylla i och maila tillbaka och sen ha ett telefonsamtal (eller via Skype) som kostar 1000 svenska kronor.
    Sen bokar ni in en tid, köper flygbiljetter och bokar hotell och reser till Aten.
    Life Clinic erbjuder immunutredning och behandling

    Man kan besöka båda klinikerna under samma Atenresa om man väljer att stanna under t ex en vecka i Aten. Då kan man också passa på att kombinera läkarbesök med medicin inköp och sightseeing. Det finns mycket fint att se i Aten.

  • Ladylufsen
    Längtar17 skrev 2017-10-07 13:22:45 följande:

    Tack för svar! Tänkte att någon kanske tagit prover hos Marie innan ni åkt till Aten. Enligt referensvärdena verkar det snarast som att jag har låga NK (CD 16/56).

    Har en känsla av att Marie bedömde det som att detta inte är anledningen till att jag inte blir gravid och därför inte vet hur hon ska hjälpa mig. Men vill ju gärna ha värdena förklarade.


    Jag tog också test hos Marie i våras men hon kunde inte säga så mycket om testen alls. Jag fick mina per mejl och frågade massor då och när vi sågs. Hon konstaterade iaf då att hon inte riktigt hade kunskapen tyvärr utan ville jag ha mer ingående svar fick jag vända mig till Aten, vilket jag sedan gjorde. Men jag hade liknande resultat som du har jag för mig, NK låg på 4 % och CD 19 på 17 procent (procent inom refvärden, däremot låg decimaltalen utanför intervallen. Förstod aldrig riktigt..) . När jag skickade dessa svar till både dr D och Braverman ville de inte kommentera dem utan rådde mig ta nya och mer ingående i deras labb. Mina tester som jag tog på distans för dr D i Aten visade att jag hade högt tnf alfa och att mina NK-celler visst var överaktiva.. så det kan ju vara idé att testa vidare för att få mer klarhet. Det kan ju vara så att du inte har någon obalans men då kan du i alla fall utesluta det. Så tänkte jag i alla fall. Marie har sedan hjälpt mig med remiss här hemma på blodtester och hoppas på hennes vidare hjälp med mediciner.Lycka till! Kram
  • Längtar17
    Ladylufsen skrev 2017-10-07 23:49:54 följande:

    Jag tog också test hos Marie i våras men hon kunde inte säga så mycket om testen alls. Jag fick mina per mejl och frågade massor då och när vi sågs. Hon konstaterade iaf då att hon inte riktigt hade kunskapen tyvärr utan ville jag ha mer ingående svar fick jag vända mig till Aten, vilket jag sedan gjorde. Men jag hade liknande resultat som du har jag för mig, NK låg på 4 % och CD 19 på 17 procent (procent inom refvärden, däremot låg decimaltalen utanför intervallen. Förstod aldrig riktigt..) . När jag skickade dessa svar till både dr D och Braverman ville de inte kommentera dem utan rådde mig ta nya och mer ingående i deras labb. Mina tester som jag tog på distans för dr D i Aten visade att jag hade högt tnf alfa och att mina NK-celler visst var överaktiva.. så det kan ju vara idé att testa vidare för att få mer klarhet. Det kan ju vara så att du inte har någon obalans men då kan du i alla fall utesluta det. Så tänkte jag i alla fall. Marie har sedan hjälpt mig med remiss här hemma på blodtester och hoppas på hennes vidare hjälp med mediciner.Lycka till! Kram


    Tack för svar! Snopet att hon inte kan tolka. Trodde jag kunde utesluta med hennes prover och ta kontakt med Aten om det visade på något.

    Tänker pausa det här spåret nu. Har precis börjat nedreglera inför mitt tredje ivf-försök och ska den här gången försöka lägga så lite fokus jag bara kan på det för att inte stressa.

    Lycka till alla!
  • Ariellan
    Jovita skrev 2017-10-07 15:03:43 följande:

    Ja ariellan :)


    Jag går hos Magnus där för min PCOS. Kanske kan kan fråga om dom kan sätta dropp. Eller det kanske du redan frågat? :)
  • shivalilla

    Hej Glad- har jag förstått det rätt? Ni åker till Athen och får utprovade mediciner men gör sen själva försöket här i Sverige, eller...? Vad säger läkarna här om det - vi vägrades ett försök här på en privat klinik då vi ville samarbeta med en annan klinik som gav intralipider (Falun). Nu ska vi försöka samma sak igen och har 6 nedfrysta embryo på den kliniken som inte ville att jag skulle få ta intralipider så jag är supernervös för hur de kommer att reagera, så behöver alla tips jag kan få!! 

    PS hoppas ni tycker det är ok att jag frågar även om det är lite off topic, det tycks mest vara ni här som har kunskap om intralipider...

  • UndrandeSökare

    Shivalilla- Man åker till Aten och gör en utredning där och efter provsvaren kommit så får man en personlig behandlingsplan som man sen följer vid sina naturliga försök eller ivf eller ÄD. Man tar sen blodprover regelbundet i Sverige och mailar provsvaren till läkaren i Aten som sen styr behandlingen på distans via mail.

    Grundbehandlingen för den behandling vi gör består av 4 mediciner. Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och intralipiddropp. Men visar det sig vid immunutredningen att man har tex förhöjt Tnf-alfa så behövs ofta starkare mediciner som Neupogen och Humira.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!