• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-15 16:53:04 följande:

    AntikropparAntikropp, immunglobulin, är ett protein som produceras av kroppens immunförsvar och har till uppgift att verka mot för kroppen främmande ämnen, antigener. Antikroppar produceras oftast vid infektioner eller vaccination men de kan bildas i stort sett mot alla former av främmande kemiska ämnen om dessa är stora nog och finns i kroppen i tillräcklig koncentration och under tillräckligt lång tid. De produceras av en viss typ av vita blodkroppar, s.k. B-lymfocyter, och finns i olika former och mängder i kroppens alla vävnader och vätskor. När antikroppar reagerar med kroppsfrämmande ämnen utlöses ofta olika försvarsreaktioner.

    Antikroppar eller immunoglobuliner är Y-formade proteiner som används av kroppens immunsystem för att upptäcka och identifiera främmande smittämnen som till exempel virus, bakterier, maskar, parasiter eller svampar.

    Hos mindre än 10% av alla par med fertilitetsproblem är problemet att mannen eller kvinnan bildar antikroppar som dödar spermierna. Hos män är det vanligare efter vasektomi. Immunitetsdämpande behandling med t ex kortison är ofta enda alternativet.

    Man vet inte varför vissa kvinnor utvecklar allergi mot sädesvätska men män gör det när den egna sädesvätskan kommer i kontakt med blodet, ofta efter en vasektomi, testikeltorsion (då en testikel vrider sig inuti pungen), infektion eller olyckshändelse. Män som genomgår en vaso-vasostomi (återställning av vasektomi) för att åter kunna bli pappa, kan också utveckla en allergi mot sin egen sädesvätska. Eftersom dessa två kroppsvätskor normalt inte blandas, kan det framkalla en allergisk reaktion.

    Källa : www.fertilitetsguiden.com/wp/antikroppar/

    __________________________________________

    Är det detta du menar (se texten ovan från ferilitetsguiden.com) ?

    Jag har inte läst att Dr D skulle syssla med såna test.

    Men du kan du fråga honom om det när ni pratas vid på telefon.

    Annars kolla med någon av dessa kliniker, de håller också på med immunologi och fertilitetsproblem:

    www.fertility-academy.co.uk/about-us/dr-a-gorgy/

    www.ivfserum.com/


    Ja det var där jag läste! Man funderar ju på alla möjliga problem man kan tänka sig att ha. Väntar på svar från Dr D. :)
  • UndrandeSökare

    Ariellan- Om du vill undersöka mer saker än Dr Ds immunprover så kan jag rekommendera att du gör Serums Mensblodtest. Det kan man göra hemifrån.

    Man samlar lite mensblod i ett provrör, späder med lite natriumklorid (koksalt) och skickar provröret i vadderad påse till Aten för analys.

    Då kollar de om man har bakterier i livmodern man inte borde ha. Om de hittar något så ordnar de med antibiotika recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige. För mer info se www.ivfserum.com och läs vidare under infection screening.

    Många av oss itråden har gjort det testet.

  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-15 19:50:04 följande:

    Ariellan- Om du vill undersöka mer saker än Dr Ds immunprover så kan jag rekommendera att du gör Serums Mensblodtest. Det kan man göra hemifrån.

    Man samlar lite mensblod i ett provrör, späder med lite natriumklorid (koksalt) och skickar provröret i vadderad påse till Aten för analys.

    Då kollar de om man har bakterier i livmodern man inte borde ha. Om de hittar något så ordnar de med antibiotika recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige. För mer info se www.ivfserum.com och läs vidare under infection screening.

    Många av oss itråden har gjort det testet.


    Det låter ju intressant! Är ju lika bra när man ändå är igång att ta reda på så mycket som möjligt som inte går att göra i Sverige liksom.
  • UndrandeSökare

    Ariellan- Du behöver 2 urinprovrör i plast (1 att skicka och kan vara bra att ha ett i reserv)med gul skruvkork(Apoteket), koksalt (Apoteket) en vadderad påse i minsta storlek (tex Clas Olsson säljer såna) och några 2-4 frimärken.

    Sen skriver du ett brev på papper med ditt namn, adress, epostadress etc och skriver att du vill göra mensblodtest. Du lägger brevet och provröret i det vadderade kuvertet, väger det och kollar hur många frimärken som behövs. Jag gick till mitt postombud och de kollade vikten och om det var skrymmande eller inte. Det kostade 2 vanliga frimärken att posta mitt för det var inte skrymmande.

    All info inkl adressen du ska posta till, finns under www.ivfserum.com och infection screening.

    Så börja att gå in där och läs på. Jag skrev ut det på papper så jag kunde ha det tillsammans med de andra sakerna i en lite kasse, i väntan på att mensen skulle börja. Hör av dig om du har fler frågor.

    Lycka till !

  • Ariellan

    När bukar man få svar från Dr D när man skrivit första mailet? :)

  • finee
    Ariellan skrev 2017-10-16 11:09:03 följande:

    När bukar man få svar från Dr D när man skrivit första mailet? :)


    Jag skickade i augusti när han hade semester. Så efter en vecka skickade jag ett till mail och då svarade han. Verkar som att de flesta får ganska snabbt svar på första mailet. Jag har även fått snabba svar på mail där jag skickar info om min behabdling (FBC o när jag tagit dropp), men fått vänta länge när jag inte varit i behandling o bara haft en (icke-akut) fråga. Så han verkar prioritera dem som tar första kontakt o är i behandling. Vet inte om det var svar på din fråga. Hur länge sen var det du mailade?
  • Ariellan

    Tack för svar finee!

    Mailade igår så än är det ju ingen tid alls. Ville bara kolla hur länge jag kan vänta utan att oroa mig.

    Men är det någon som vet ett ställe runt Kalmar Län, även Östergötland som sätter il-dropp???

  • Niskan15

    Hej! Nu börjar jag bli lite förvirrad i detta forum. Har ju bokat Aten i slutet av nov med Dr. D efter 6 misslyckade Ivf försök och remautisk sjukdom.... nu skriver många här om Serum. Detta är ju nästan vårt ända hopp och vi vill ju komma till rätt klinik för att få rätt hjälp.

    Vilken klinik röstar ni på? Har ju tvekat om immunförsvaret men nu har vi börjat tänka om. Finns det annat man också ska se över? Hade dessutom en utomkveds med mitt första naturliga försök för 4 år sen, där ena äggledaren sprack.

  • UndrandeSökare

    Niskan- Jag röstar på att du besöker båda under besöket i Aten. Finee här itråden gjorde det nyligen, du kan fråga henne om hennes upplevelser.

    Dr D är bra på immunförsvaret men inte ivf och en del annat.

    Serum är jättebra på livmodermiljön, är omvittnat skickliga på hysto, gör dna fragmentstionstest av sperman rutinmässigt på alla manliga patienter, mensblodtest etc

  • UndrandeSökare

    Niskan- Med tanke på reumatisk sjukdom kan det vara immunologin som spökar, och med tanke på utomhavandeskap så kan det vara livmodermiljön som krånglar. Det kan tex finnas död vävnad, polyper, infektioner etc i livmodern som inte borde vara där.

    De 6 misslyckade ivferna kan bero på en eller flera orsaker omöjligt att säga innan man kollar upp tex kan det vara dnafel på sperman, fel på äggen, livmodermiljön, immunförsvaret, koagulationssjukdom etc Men om du vänder dig till båda klinikerna så kommer du/ni bli ordentligt utredda. Därför är förslaget att besök båda om ni har tid och möjlighet.

    Vill du komma i kontakt med Serum så gå in på www.ivfserum.com och fyll i deras questionaire och maila in så kommer Katie på Serum maila dig snart och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med endera klinikchefen Penny eller någon av deras läkare.

    Lycka till i Aten.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!