• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • finee
    Niskan15 skrev 2017-10-16 16:38:33 följande:

    Hej! Nu börjar jag bli lite förvirrad i detta forum. Har ju bokat Aten i slutet av nov med Dr. D efter 6 misslyckade Ivf försök och remautisk sjukdom.... nu skriver många här om Serum. Detta är ju nästan vårt ända hopp och vi vill ju komma till rätt klinik för att få rätt hjälp.

    Vilken klinik röstar ni på? Har ju tvekat om immunförsvaret men nu har vi börjat tänka om. Finns det annat man också ska se över? Hade dessutom en utomkveds med mitt första naturliga försök för 4 år sen, där ena äggledaren sprack.


    Jag har varit på båda ställena, men jag har egentligen bara blivit helt utredd hos Dr D. Jag har hela tiden känt att det är mitt immunförsvar som är problemet, och där tror jag att Dr D är lite vassare. Detta eftersom han under själva menscykeln hela tiden monitorerar kroppen med hjälp av blodprover och därefter bestämmer dosjusteringar. Vad jag förstår så behandlar Serum också immunförsvaret, men de monitorerar dig inte under ruvningen. Det Serum dock kollar (som jag uppfattar att inte Dr D gör) är nåt som heter alpha dq match, som har något att göra med om man som par har svårt att bli gravida för att just matchningen mellan den specifika kvinnan och mannen triggar igång immunförsvaret (googla). Det verkar dock som att detta är ganska ovanligt. Serum kollar även upp mannen noggrannare genom att kolla sperman noga för fragmenteringar. Sen är Serum väldigt förtjusta i att behandla infektioner (typ hidden chlamydia) och vill gärna skriva ut antibiotika, även under ruvning. De är även duktiga på hysteroskopier och gör något som heter implantationssnitt (typ som endometrial scratch fast mer/djupare/håller längre).

    Så. Är du mer inne på immunologi så är nog Dr D mer rätt. Jag personligen skulle gärna ha blivit totalt utredd av både Serum o Dr D fullt ut. Men eftersom min man var lite tveksam till Aten så följde han inte med, vilket gjorde att tex alpha dq match o sperma dna-fragmentering inte gick att göra. Så jag hoppas att det inte är det som är felet... Däremot gjorde jag deras så kallade mensblodstest (infection screening) där de också hittade en dold bakterieinfektion. Jag och mannen åt anitbiotika i 25 dagar i augusti. Därefter gjorde jag en hysteroskopia via Serum, plus implantationssnitt. De hittade inget avvikande på hysteroskopin, men jag är jättenöjd att jag kollade av det. Sen har jag gjort immunutredning hos Dr D. För just mig så tror jag att immunspåret är helt rätt. Tror inte egentligen att jag o mannen har sån här alpha dq marching. Detta eftersom jag alltid hela mitt liv, även innan jag träffade min man, har haft en del saker som tyder på immunproblematik: återkommande utslag, kraftiga allergiska reaktioner på infektioner och insektsbett, blir ALDRIG förkyld i princip, endometrios. Men som sagt. Hade mannen min varit med fullt ut på Aten så hade jag kört all in på Serum också, kollat alla deras utredningar, och därefter valt klinik. Kanske testa båda, i kombination om det gick, eller i följd.

    Så: du behöver tänka vilka behov just du har och välja därefter. Gärna utredas av båda. Jag rekommenderar mensblodstestet, det går fort o är relativt billigt o enkelt att behandla. Rekommenderar även hysteroskopi o implantationssnitt. Och hellre Dr D än Serum gällande immungrejer. Hoppas infon hjälper dig/er lite när ni resonerar er fram till ert beslut!
  • Ariellan

    Hittat en vc som kan ge mig dropp men dom vill ha läk ordination. Kan dr d ge det?


    J
  • UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-10-17 08:52:20 följande:

    Hittat en vc som kan ge mig dropp men dom vill ha läk ordination. Kan dr d ge det?


    Kolla med Vc om de accepterar utländsk läkarrordination på engelska? De Vc jag frågade på vägrade om jag inte hade en svensk läkarordination från en läkare verksam i Sverige. Så det blev inget.
  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-17 09:06:33 följande:

    Kolla med Vc om de accepterar utländsk läkarrordination på engelska? De Vc jag frågade på vägrade om jag inte hade en svensk läkarordination från en läkare verksam i Sverige. Så det blev inget.


    Kan man be Marie om en sådan?
  • UndrandeSökare

    Ariellan-

    Du kan ju fråga henne om Dr Wang kan ordna det.

    Annars efter att du gjort Dr Ds utredning och betalat hans faktura så kan du be honom om en il-ordination på engelska och sen hitta en svensk läkare som vill översätta den.

  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-17 09:27:26 följande:

    Ariellan-

    Du kan ju fråga henne om Dr Wang kan ordna det.

    Annars efter att du gjort Dr Ds utredning och betalat hans faktura så kan du be honom om en il-ordination på engelska och sen hitta en svensk läkare som vill översätta den.


    Jag tänkte köra en gång med Marie till för verkar inte hinna skicka Chicago-proverna innan det är dags för första droppet. Dr D har inte svarat än och vill inte ?gå miste? om en cykel.

    Så när jag gjort hans utredning så får jag försöka hitta en läkare som kan översätta då :)

    Men denna cykel borde ju Dr Wang kunna ordna det...
  • UndrandeSökare

    Ariellan- Maila Dr D en gång till och påminn honom. Han får troligen jättemycket mail varje dag och ibland kanske något mail kommer bort i mängden av mail han ska svara på. Vilken mailadress använde du?

  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-17 09:50:46 följande:

    Ariellan- Maila Dr D en gång till och påminn honom. Han får troligen jättemycket mail varje dag och ibland kanske något mail kommer bort i mängden av mail han ska svara på. Vilken mailadress använde du?


    För göra det.

    Info@lifeclinic.gr
  • Jessy01

    Hej alla där ute!

    En liten fråga angående FET.
    Ska sätta in en liten frostie blastocyst om 4 veckor ca.
    Har egentligen regelbunden ägglossning och mens brukar vara 27 dagar. Ska nu ändå få östrogen behandling och ovitrelle (för ägglossning) vid detta försök.
    Det är jag själv som frågade efter det och fick ett ok då studier visar att det inte skulle vara negativt.
    Vad är era erfarenheter? Råd? Ska jag eller ska jag inte, detta är absolut sista chanser för att få barn. Har ett sedan innan genom IVF och då hade jag Pred, Fragmin och trombyl pga autoimmun sjukdom.

    Kram till er alla och tack på förhand <3

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!