• Forumvärd

    Följ GrönaDruvans väg mot en plattare mage!

    GrönaDruvan vann "mammamage"-tävlingen.  Vinsten består av träningsprogrammet Maghjälpen och coaching av  träningsexperten Elmina.

    Nu har du chansen att följa GrönaDruvans träning och framsteg.
    Hon kommer att uppdatera oss allt eftersom så håll koll! Solig

    Har du en egen fråga till Elmina?
    Ställ den gärna här
    www.familjeliv.se/Forum-15-439

    Mammamage-tävlingen
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/tavlingar-anordnade-av-familjeliv-231/forum/m64096506.html

  • Svar på tråden Följ GrönaDruvans väg mot en plattare mage!
  • Nelia82
    GrönaDruvan skrev 2012-05-02 21:03:53 följande:
    Har nyss kommit hem från en kort löprunda. Försökte springa fort iaf. Fick ont i benen och det onda i halsen jag vaknade med imorse blev inte bättre direkt. Vill inte bli sjuk nu! 6 dagar kvar till vårruset och 10 dagar till Gbg varvet.. Får inte bli sjuk!!!!!!
    Oj, vilken otur om du går o blir sjuk nu. Det enda du kan göra är att vila vila vila. Särskilt om du har ont i halsen. Drick mycket vatten, citron- och honungste och sov så mycket du kan. Hoppas det går över fort!
  • Boosse
    GrönaDruvan skrev 2012-05-02 21:03:53 följande:
    Har nyss kommit hem från en kort löprunda. Försökte springa fort iaf. Fick ont i benen och det onda i halsen jag vaknade med imorse blev inte bättre direkt. Vill inte bli sjuk nu! 6 dagar kvar till vårruset och 10 dagar till Gbg varvet.. Får inte bli sjuk!!!!!!
    Inte sjuk nu! Kurera dig, vila och drick varmt!
  • Cissi87

    GrönaDruvan, hoppas du kviknar till. Jag ska springa vårruset idag. =) 
    Fick lite mer motivation nu när solen skiner och det är varmt ute. Har precis styrketränat en halvtimme med kettelbellen och  gummibandet. 
    Tack Krambjörn för peppet! Kyss 

  • Krambjörn

    Igår var jag påen lång och jobbig rask power walk med dubbelvagnen och fy vad jobbigt det var och dessutom i värmen.
    Idag skall jag cykla som en tok såbenen verkligen skall gå som trumpinnar

     

  • Forumvärd
    GrönaDruvan skrev 2012-05-02 21:03:53 följande:
    Har nyss kommit hem från en kort löprunda. Försökte springa fort iaf. Fick ont i benen och det onda i halsen jag vaknade med imorse blev inte bättre direkt. Vill inte bli sjuk nu! 6 dagar kvar till vårruset och 10 dagar till Gbg varvet.. Får inte bli sjuk!!!!!!
    Krya krya och mota bakterierna på porten!
  • Forumvärd

    Vad duktiga ni är som motionerar med barnvagnar, cyklar, jogging och allt annat. Ni gör det bra!Skål
    Jag ska försöka skärpa till mig jag med och komma ut i skog och mark. Jag skippar nog joggingen. Har liksom aldrig fått kläm på den biten men är mäkta imponerad av er som klarar av det.

  • Krambjörn
    Forumvärd skrev 2012-05-03 15:06:10 följande:
    Vad duktiga ni är som motionerar med barnvagnar, cyklar, jogging och allt annat. Ni gör det bra!Skål
    Jag ska försöka skärpa till mig jag med och komma ut i skog och mark. Jag skippar nog joggingen. Har liksom aldrig fått kläm på den biten men är mäkta imponerad av er som klarar av det.
    Jag kan inte jogga länge för jag får ont i knäna då tyvärr pga vikten, förr då man var yngre var det inga problem men nu, jösses. JAg är helt andfådd efter några sekunder
  • Träningsexpert Elmina
    GrönaDruvan skrev 2012-05-02 21:03:53 följande:
    Har nyss kommit hem från en kort löprunda. Försökte springa fort iaf. Fick ont i benen och det onda i halsen jag vaknade med imorse blev inte bättre direkt. Vill inte bli sjuk nu! 6 dagar kvar till vårruset och 10 dagar till Gbg varvet.. Får inte bli sjuk!!!!!!

    Ingefära och vitlök, jag håller tummarna för att du inte blir sämre!
  • Träningsexpert Elmina
    Nelia82 skrev 2012-05-02 13:40:06 följande:
    Som jag tror jag skrivit innan (och även i en annan tråd). Jag har minskat ner radikalt på kolhydraterna och ändrat om mitt tänk helt vad gäller maten. Kan dela med mig lite snabbt vad jag äter...

    Frukost (samma varje dag): 1 dl keso och 1 ägg som jag mosar samman. Sen gör jag en smoothie till det, på ca 1 dl naturell yoghurt och mjölk (ca 0,75 yoghurt, 0,25 mjölk), en kiwi, 1/3 banan, en näve hallon, blåbär eller jordgubbar.

    Absolut smörgåsförbud just nu bortsett från helgfrukostarna. Detta för att hålla mig mätt länge och slippa få sockerdippar och då okontrollerat gå i skåpen och småäta. Kiwi hjälper också mot sötsuget har jag läst, samt att kiwi är nyttigt i sig.

    Lunch: Det är olika, lax, kyckling, köttfärs, korv, köttbullar (har ju en 4-åring som ska äta också), men tillbehören är det viktiga. Jag har bytt ut pasta, potatis och ris mot rejäla sallader istället. Gärna med kamutvete till eftersom jag vill ha några slags kolhydrater i min kost. Avokado till också.

    Mellanmål: En frukt, eller skinkrullar med paprika, ost och philadelfia i, eller lite nyttigare matmuffins som jag bakat på rivet äpple, fullkornsmjöl, kanel och en liten nypa vaniljsocker. Till dem äter jag antingen philadelfia på eller äpplekompott som jag kokade ihop snabbt på rivet äpple, kanel och även där en liiiiten nypa med vaniljsocker.

    Middag: Samma tänk som på lunchen.

    Kvällsmål: 1-2 dl filmjölk med en näve musli om jag blir hungrig. Kvällsmålet tar jag inte bort så länge jag ammar. Sen ryker det. Då blir det en frukt eller nåt om jag blir hungrig på kvällen.

    Dricker enbart vatten. Juice är ok till helgfrukosten. Aldrig läsk. Inte ens på helgen. Läsk är en riktig sockerbov och det triggar igång mitt sockersug nåt enormt! Jag unnar mig några bitar med 70% choklad på helgen, och en liten näve utav sonens godispåse. Dvs. ca 5-6 sura godisbitar. Helt onödigt, men på nåt vis så får jag lite mer energi inför löprundan på fredagen/lördagen om jag äter det innan. Och att försöka stanna vid de där 5-6 bitarna är väl egentligen mitt mål. Lösgodis innehåller så sjukt mycket kalorier och vi svenskar är ju duktiga på att trycka i oss en hel del på helgerna.

    Sen tränar jag ju minst 2 pass/vecka, springer 1-2 ggr/vecka, och vardagsmotion i form av barnvagnspromenader eller på egen hand någon lördag/söndagsmorgon. Plankan gör jag några rejäla övningar efter varje träningstillfälle.
    Imponerande!

    kamutvete och liknade gryn som mathavre är mycket bra alternativ. Titta efter fibermängden, fibrer mättar och ger endast lite energi i form av kolhydrater. 
  • Träningsexpert Elmina
    Nelia82 skrev 2012-05-02 13:45:04 följande:
    Det tog inte så lång tid faktiskt att vänja bort smörgåsar och pasta ur min kost. Självklart äter jag pasta någon gång ibland, och smörgås på helgfrukosten. Men förut åt jag macka varje dag, pasta nästan varje dag. Var det inte pasta så var det massa potatis eller ris istället.

    Detta är ingen kortsiktig lösning utan ett steg mot en bättre livsstil.

    Förbud hjälper sällan!
Svar på tråden Följ GrönaDruvans väg mot en plattare mage!