• Felicia111

    Åsikter på "unga" och "äldre" Föräldrar!?

    Hej allihop! 
    tycker inte det finns särskillt mycket debatttrådar här så startar en :)

    Vad anser ni om unga respektiva äldre föräldrar?

     

  • Svar på tråden Åsikter på "unga" och "äldre" Föräldrar!?
  • Natulcien
    ulfsas skrev 2012-04-11 14:27:43 följande:
    Lustigt att du bara försöker att misstolka allt hon skriver. Det är väl inte konstigt om man anser att de som tar på sig att skaffa barn också tar på sig ansvaret för att sköta om dessa barn. Då menar jag att man bör kunna klara ett boende, mat, kläder till sig själv och barnet/barnen och inte lämpa över ansvar på föräldrar eller samhället. Man bör vara vuxen på de sättet. Att göra barn är lätt, att sköta om dem på ett bra sätt är svårare. Är trött på folk som lever på bidrag och tar för givet att någon annans slit skall försörja dem.
    Jag "försöker" inte "misstolka"...
    Jag ville bara gå till botten med vad hon menade med att man måste ha en fast bostad innan man skaffar barn.
    Folk slänger ur sig saker ibland som kanske inte är helt genomtänkta och ibland vill jag veta hur de tänker... bara så... och jag tror dessutom att hon kan svara för sig själv...
  • 72Lisa

    Så tröttsamt med ålderdiskussioner rörande föräldraskap. Unga som "gamla" föräldrar gör allt som oftast sitt bästa och barnen får det bra! Skit i folks ålder!

  • Natulcien
    ulfsas skrev 2012-04-11 14:27:43 följande:
    Lustigt att du bara försöker att misstolka allt hon skriver. Det är väl inte konstigt om man anser att de som tar på sig att skaffa barn också tar på sig ansvaret för att sköta om dessa barn. Då menar jag att man bör kunna klara ett boende, mat, kläder till sig själv och barnet/barnen och inte lämpa över ansvar på föräldrar eller samhället. Man bör vara vuxen på de sättet. Att göra barn är lätt, att sköta om dem på ett bra sätt är svårare. Är trött på folk som lever på bidrag och tar för givet att någon annans slit skall försörja dem.
    Och vad har bidrag med saken att göra????????????????????????
  • Anna Paulita
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:27:18 följande:
    Så du anser alltså att nomadfolkens barn mår dåligt?

    Du tror inte att din kompis' barn kanske är otrygga av andra orsaker?

    Jag anser att om ens föräldrar är trygga och ger en all den närhet och trygghet man behöver så blir man trygg, oavsett om man bor i samma hus hela livet eller flyttar på sig då och då.

    Jag anser inte, jag säger att jag tror att barn som lever ett "kringflackande" liv efter skolåldern blir mer otrygga än barn som inte gör det. I Sverige just (och många andra länder) är nomadliv inte bland de vanligaste sätten att leva sina liv, därför kan det bli ett utanförskap mellan dessa barn och andra barn och ja, jag tror de kan må sämre och känna sig otrygga.

    I andra länder där det är det vanligaste sättet är att leva nomadliv och där man kanske inte ens går i skolan tror jag det inte spelar någon större roll.

    Nej, det tror inte att det är andra orsaker än deras konstanta flyttande.
  • StarStruck
    Anna Paulita skrev 2012-04-11 14:24:06 följande:
    Varför säger alla så? Tror du att för att man är över 30 har man glömt hur det var att växa upp? Minnet sviker inte när man fyllt 30 utan det börjar väl svajja vid 60-70. Handlar det om att hitta å saker ihop med sina barn är det ren och skär lathet det handlar om.
    Det jag menade med det jag skrev är yngre och äldre oftast inte har samma erfarenheter.
    T.ex min mamma fick min äldsta syster när hon var 18, hon var alltså 3 år yngre än vad jag kommer vara när jag får mitt första. Vi kommer ha helt olika erfarenheter för man gjorde på ett annat sätt då än vad man gör nu.
    Man får lära sig olika helt enkelt.
  • Anna Paulita
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:28:11 följande:
    Samerna... Mår deras barn dåligt?

    Jag känner inga samer. Så jag kan inte svara på det.

    Du har verkligen fått en hookup på nomadfolk.
  • Anna Paulita
    hannahlilla skrev 2012-04-11 14:29:07 följande:
    Förstår inte riktigt vad det har att göra med ämnet i tråden? Flaxar barn till yngre föräldrar runt och blir otrygga? Mina barn är då de tryggaste barn jag träffat..

    Men tillbaka till TS. Jag, som har erfarenhet om att bli förälder väldigt tidigt, tycker inte att det är något att rekommendera. Man bör ha färdig utbildning och fast arbete, egen bostad osv. Framförallt för att det förenklar för en själv. Mina barn har alltid fått vad de behöver men för min egen skull hade det varit mycket smidigare om jag hade varit några år äldre och hunnit med skola och arbetsliv ett tag. Sen blir inte alltid livet som man planerat och då får man helt enkelt göra det bästa utifrån de förutsättningar man har.

    Om du läser mitt första inlägg förstår du kanske. Om inte, då får du läsa igen.
  • Anna Paulita
    Natulcien skrev 2012-04-11 14:30:29 följande:
    Jag "försöker" inte "misstolka"...
    Jag ville bara gå till botten med vad hon menade med att man måste ha en fast bostad innan man skaffar barn.
    Folk slänger ur sig saker ibland som kanske inte är helt genomtänkta och ibland vill jag veta hur de tänker... bara så... och jag tror dessutom att hon kan svara för sig själv...

    Har jag förklarat nog eller känner du att jag måste tycka något annat?
  • Natulcien
    Anna Paulita skrev 2012-04-11 14:31:21 följande:
    Jag anser inte, jag säger att jag tror att barn som lever ett "kringflackande" liv efter skolåldern blir mer otrygga än barn som inte gör det. I Sverige just (och många andra länder) är nomadliv inte bland de vanligaste sätten att leva sina liv, därför kan det bli ett utanförskap mellan dessa barn och andra barn och ja, jag tror de kan må sämre och känna sig otrygga.

    I andra länder där det är det vanligaste sättet är att leva nomadliv och där man kanske inte ens går i skolan tror jag det inte spelar någon större roll.

    Nej, det tror inte att det är andra orsaker än deras konstanta flyttande.
    Haka inte upp dig på Sverige. Det finns många människor även utanför Sveriges gränser. Barn är väl barn överallt?
    Jag menar bara att man inte måste leva i samma bostad hela barnens liv för att de ska bli trygga. Föräldrarna och andra människor runt barnet kan blir barnets trygghet och fasta punkt istället för det materiella i många fall. Jag ville bara nyansera debatten lite...
Svar på tråden Åsikter på "unga" och "äldre" Föräldrar!?