• Anonym (hmm)

    köpt bil, vem betalar skatten??

    Väljer att skriva här då jag vill vara anonym.

    Min sambo köpte igår en bil av en gubbe, denna bil ska skattas denna månad. Gubben sa vid köpet att sambon ska komma ihåg att betala skatten så att han inte blir betalningsskyldig, men sambon kollade sedan upp detta och det står att det är den tidigare ägaren som ska betala skatten ifall affären görs samma månad.

    Sambon och gubben skrev ett kontrakt på att bilen är betald, där bådas underskrifter finns med.
    Gubben skickade idag fakturan på skatten till sambon och sa att han skickar inte in ägarbytespapprena förrän skatten är betald.

    Nu undrar vi vad som gäller, kan gubben dra tillbaka affären och kräva bilen tillbaka om vi inte betalar skatten? De har ju skrivit kontrakt, och då kan man väl inte bryta det hursomhelst utan anledning? Om hans enda anledning är att sambon inte betalar skatten så kan väl inte det vara giltigt då det är den tidigare ägaren som ska betala den?

    Nån kunnig som kan ge oss lite argument att använda om/när gubben ringer imorgon och är flyförbannad? Eller borde vi betala skatten?

    Ps. Vi sitter även på en till bil som ska säljas och den ska betalas skatt på nästa månad, givetvis har vi tänkt att betala den skatten eftersom det är så det står på transportstyrelsens sida. Är det rimligt att vi ska betala skatt två gånger? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-24 21:51
    Många som inte är läskunniga här i tråden!

    Vi har alltså INTE kommit överens om att vi ska betala skatten, när allt var påskrivet och klart så nämnde gubben skatten och frågade om han ska skicka fakturan till oss eller om det kommer en ny osv, och vi sa att vi ska kolla upp vad som gällde med skatten.

    Lagen säger alltså att den tidigare ägaren ska betala, och det är det vi kommer gå efter.

    Ska ringa transporststyrelsen och ev polisen imorgon och höra vad de har för åsikt, om nu gubben försöker lura oss och ställa av bilen eller nåt annat dumt för att smita undan sitt ansvar.

    Uppdaterar hur det går imorgon.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 21:46
    Inget muntligt avtal har ingåtts - klart slut. Varken jag eller min sambo kommer att svara mer på inlägg från icke läskunniga människor som fortsätter tro att ett muntligt avtal ingåtts.

    Läs det vi skrivit istället för att tjata om ett avtal som inte finns.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-27 12:18
    DET HELA ÄR NU LÖST PÅ SÅ SÄTT ATT GUBBEN FÅR TA TILLBAKA BILEN EFTERSOM MIN SAMBO ÄR SÅ PASS SNÄLL ATT HAN INTE DRAR DETTA VIDARE TROTS ATT HAN HAR LAGEN PÅ SIN SIDA OCH TROTS ATT ÄVEN POLISEN HÅLLER MED HONOM. Så, nu kan ni sluta älta samma saker tusen gånger. Loosers.

  • Svar på tråden köpt bil, vem betalar skatten??
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-04-25 13:58:15 följande:
    Självklart behöver inte köparen acceptera det men ts och hennes man gjorde det iochmed att de skrev på kontraktet.
    Fast vet du vad som stod i kontraktet? Har du läst det?
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-04-25 13:58:44 följande:
    Fast vet du vad som stod i kontraktet? Har du läst det?

    Du har verkligen inte hört talas om muntligt avtal?
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-04-25 14:00:34 följande:
    Du har verkligen inte hört talas om muntligt avtal?
    Men herregud! Du blandar hej vilt mellan muntligt och det avtalet dom skrivit på. Ska du bestämma dig någon gång?
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-04-25 14:01:32 följande:
    Men herregud! Du blandar hej vilt mellan muntligt och det avtalet dom skrivit på. Ska du bestämma dig någon gång?

    Du läser inte vad som skrivs? TS och hennes man har godkänt att de ska betala skatten genom att fullborda köpet. (Dessutom har de redan prutat ner 2000kr)
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-04-25 14:09:22 följande:
    Du läser inte vad som skrivs? TS och hennes man har godkänt att de ska betala skatten genom att fullborda köpet. (Dessutom har de redan prutat ner 2000kr)
    Jaså? Så att fullborda köpet innebär alltså automatiskt att man godkänner att betala skatten. Det var nått nytt för mig... Dom sa, muntligt att dom skulle kolla upp vad som gäller och har nu gjort det. Det är "gubben" som ska betala skatten... Vad har deras prutande med skatten att göra?

    Det handlar ju faktiskt mer om att gubben försökt lura dom, något som uppenbarligen inte gick eftersom TS gubbe sa till "gubben" att han skulle kolla upp vad som gällde...
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-04-25 14:12:41 följande:
    Jaså? Så att fullborda köpet innebär alltså automatiskt att man godkänner att betala skatten. Det var nått nytt för mig... Dom sa, muntligt att dom skulle kolla upp vad som gäller och har nu gjort det. Det är "gubben" som ska betala skatten... Vad har deras prutande med skatten att göra?

    Det handlar ju faktiskt mer om att gubben försökt lura dom, något som uppenbarligen inte gick eftersom TS gubbe sa till "gubben" att han skulle kolla upp vad som gällde...

    Att gubben försöker lura dem? Han har ju erbjudit att köpet kan gå tillbaka. Nej, det är ts som försker blåsa gubben på ännu mera pengar eftersm hon anser att han är rik för att han ska köpa en frabriksnybil.
  • Anonym (stå på er)

    Alltså det verkar ju som att gubben försöker sig på en fuling. Reglerna säger att den som står som ägare den första i skattebetalningsmånaden är betalningsskyldig, o det är ju uppenbarligen gubben i detta fallet. Om TS prutade ner bilen 2000 utan att ha skatten med i diskussionen, så betyder det antingen att gubben inte visste, men jag gissar nog på att han försöker slippa betala skatten fast han vet att det är hans ansvar. Om man köpt eller sålt bil nån gång i sitt liv så tror jag att dom flesta lärt sig att det är ganska relevant NÄR bilen är skattad o besiktad. Just för att det kan röra sig om några tusenlappar.

    Lite otur i detta fallet att TS sambo inte hade koll på reglerna just då, i så fall hade det inte blivit sånt tjafs. Som ett tips till nästa gång; fråga när bilen är skattad redan när ni diskuterar priset...

    Hade det varit en vettig gubbe så hade han tagit med diskussionen om den ej betalda skatten. Antingen betalat skatten själv o inte gått med på att pruta just därför, eller sagt att "ja ni får den för 18K men då vill jag att ni betalar skatten". Vilket iofs är rätt osmart, eftersom det är HAN som är SKYLDIG att betala, och jag skulle då inte lita på en okänd person gjorde det åt mig. Hellre då säga att nä, det är 20K som gäller, skattat o klart.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-25 14:09:22 följande:
    Du läser inte vad som skrivs? TS och hennes man har godkänt att de ska betala skatten genom att fullborda köpet. (Dessutom har de redan prutat ner 2000kr)
    TS och hennes man har inte godkänt nånting, eftersom det är den som står som ägare den första i månaden som ÄR SKYLDIG att betala skatten. Och det är rent ut sagt puckat att sälja en bil o säga att "ni får betala". Eftersom säljaren är betalningsskyldig så är det säljaren som åker dit ifall köparna inte betalar. Om de prutat eller inte har ingen betydelse om man inte haft skatten med i diskussionen från början. Sen rent moraliskt så kan man ju diskutera vem som borde betala, men det får man som säljare ha med i beräkningen när man säljer sin bil, tex inte gå med på att pruta ner priset med 2000 om man precis betalat skatt på 2000.
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2012-04-25 13:36:32 följande:
    Nej, lilla vän det är det inte! Han är fortfarande ägare för bilen och kan göra vad fan som helst.
    Han har tagit emot pengarna för bilen, gett oss nycklarna och bilen och vi har ett kontrakt på att vi nu har köpt bilen. Så jo, det är ett kontraktsbrott.
    Anonym skrev 2012-04-25 13:32:47 följande:
    Muntligt avtal gäller oavsett vad lagen säger. Ni skrev på papprerna och godkände att NI skulle betala bliskatten.
     Det finns inget muntligt avtal annat än att vi skulle kolla upp vad som gäller. Han nämnde skatten EFTER att det var påskrivet och klart och det var dags att åka. Vi godkände att betala 18000kr för bilen, inget mer.

     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-25 15:02:46 följande:
    TS och hennes man har inte godkänt nånting, eftersom det är den som står som ägare den första i månaden som ÄR SKYLDIG att betala skatten. Och det är rent ut sagt puckat att sälja en bil o säga att "ni får betala". Eftersom säljaren är betalningsskyldig så är det säljaren som åker dit ifall köparna inte betalar. Om de prutat eller inte har ingen betydelse om man inte haft skatten med i diskussionen från början. Sen rent moraliskt så kan man ju diskutera vem som borde betala, men det får man som säljare ha med i beräkningen när man säljer sin bil, tex inte gå med på att pruta ner priset med 2000 om man precis betalat skatt på 2000.

    Nej, det är de blivande ägarna på bilen, dvs ts och hennes man, som åker dit på det om skatten inte blir betald.
Svar på tråden köpt bil, vem betalar skatten??